Beskedet: Malmö FF röstar nej till LB07:s damlag

I kväll har Malmö FF har haft extra årsmöte för att besluta om eventuellt samgående med LB07. Det var en fråga som engagerade rekordstor uppslutning. Nästan tusen medlemmar var på plats, och många av dem hade fullmakter vilket gjorde att det totalt var 1405 röster i den slutna omröstningen.

Inledningsvis beslutade mötet med stor majoritet att Malmö FF skall starta damlag. Andra frågan på dagordningen var på vilken nivå, alltså om man skulle starta i division IV eller gå ihop med LB07 och starta i elitettan. Det var här det blev sluten omröstning, vilket drog ut på tiden. Det visade sig att medlemmarna röstade mot att ta över LB07, klubben kommer alltså att starta i division IV nästa år.

Damverksamhet tillbaka i Malmö FF

För svensk damfotboll är det förstås ett tråkigt beslut.

Runt om i Europa och världen kliver penningstarka herrelitklubbar in med satsningar på högsta nivå, och höjer omgående standarden på ländernas damfotbollsligor. I Sverige råder en skräck mot den typen av satsningar – vilket istället får/tvingar de stora klubbarna att starta damlag i division IV.

I fallet MFF är det extra dåligt med några år i gärdsgårdsserierna eftersom klubben hade pratat om en satsning på kring åtta miljoner kronor på sitt damlag under premiäråret – om det hade varit på elitnivå. Nu tar det minst fyra år extra innan de där pengarna satsas inom svensk damfotboll. Man kan alltså säga att svensk damfotboll härmed går miste om minst 30 miljoner kronor.

Faktum är att jag inte tror att det kommer att vara givande för någon med Malmö FF i skånska gärdsgårdsserier. Bara klubbnamnet kommer att göra att de sannolikt får ihop ett så starkt lag att de lätt kommer att promenera genom divisionerna och göra tresiffrigt antal mål i åtminstone fyran, trean och tvåan. Kanske även i ettan. Och hur kul är det?

 

45 thoughts on “Beskedet: Malmö FF röstar nej till LB07:s damlag

  1. Ett i mina ögon mycket väntat beslut då medlemmarna tidigare mycket tydligt visat att man inte vill göra en AFC Eskilstuna och köpa sig uppåt i seriesystemet. När dessutom klubbar som Göteborg tidigare fattat samma beslut hade det varit förödande för deras självbild om de skulle tagit en genväg.

    Man kan förstås tycka det är tråkigt och en larvig inställning men jag förstår medlemmarnas val fullt ut. Jag tror också FC Rosengård drog en lättnadens suck över att få vara stans bästa lag några år extra med chans på att vinna fler SM-guld innan det är kört.

    • Jo, beslutet var väntat med den opinion som råder inom svensk fotboll. Tyvärr gör den opinionen att vi kommer att tappa ytterligare på övriga världen de kommande åren. För i princip i alla länder välkomnas storsatsningar. Det är bara i Sverige som vi backar in i framtiden och applåderar när storklubbar inte får satsa stora summor i damfotbollen.

      Jämförelsen mellan Malmö och IFK Göteborg haltar lite, då Blåvitt har ett juniorlag som de flyttar in i seriesystemet. Även i Örgryte flyttar man upp ett juniorlag.

      I Rosengård väcker det helt klart känslor att MFF startar ett nytt damlag. Möjligen att det är en liten tröst att laget har minst fem år till damallsvenskan, men jag tror även att det här beslutet svider.

      • Kan bara hålla med. För de sk supportrarna verkar det viktigaste vara att bränna bengaler, hata VAR, och gnälla på AFC. Att vinna saker och utveckla spelet är tydligen ointressant.

    • För övrigt är du ju supporter till en elitsatsning som tog över en plats i damallsvenskan. Hur ser du på det? Var det fel av medlemmarna i Kenty att inte tvinga LFC att jobba sig upp genom divisionerna?

      • För det första ska jag säga att jag aldrig följde LFC under tiden som Kenty Dam, hade jag gjort det så hade jag säkert haft stora betänkligheter inför att ta emot hjälp av LHC för att försöka etablera laget i Damallsvenskan. Med det sagt så hade jag definitivt lagt alla betänkligheter åt sidan efter att ha hört spelarna själva ge sin syn på saken och därför anser jag att Kentys medlemmar fattade ett korrekt beslut.

        Av vad jag läst mig till så var diskussionerna intensiva på det årsmöte där föreningens medlemmar skulle avgöra beslutet och många tvekade med motiveringar som att man ‘sålde sin själ’ o d y l. Kentys styrelse hade dock förutsett detta och hade därför hela Kentys damlag på plats för att de själva skulle få berätta hur mycket de såg fram emot den rejäla satsning som man kunde göra med LHC:s ekonomiska hjälp. Genom denna lobbying så röstades det hela igenom med överväldigande majoritet då medlemmarna ju också är supportrar och därför vill det bästa för laget.

        Med reservation för att jag inte vet hur MFF:s styrelse lagt upp deras möte så hade det säkert hjälpt om de haft LB:s lag på plats för att agera lobbyister på samma sätt. Det hade förstås inte fått samma kraft då Kenty ju hade ett eget lag och så att säga ‘bara’ skulle byta namn och organisation men det hade nog ökat sannolikheten för att styrelsen fått som de velat.

        Avslutningsvis så vill jag betona att jag aldrig tagit ställning till hur vida MFF:s medlemmar gjorde rätt men däremot så förstår jag varför man gjorde det och att det inte som vissa här hävdar skulle bero på att man inte bryr sig om damlaget som kommer startas upp.

        • Det mest positiva med gårdagens beslut är ju att MFF:s medlemmar nu mer eller mindre tvingar sig själva att supporta sitt nya damlag. För hur ser det ut om de röstar ner tjejerna i gärdsgårdsserien och sedan skiter i dem? Så det bör väl vara minst 1090 åskådare på MFF:s seriepremiär i fyran till våren.

  2. Den enkla förklaringen är nog att de som röstade emot helt enkelt inte ville lägga pengar på damfotbollen. Nu slipper de det.

    Samtidigt bär väl SvFF lite av skulden här om man jämför hur smidigt FA i England har lyckats med sin klubb damfotboll på kort tid eller USA:s USSF, som byggt upp en helt ny serie från grunden, medan Holland har blivit en damfotbollsstormakt på landslagsnivå på 4-5 år.

    1991 förlorade Japans damer 0-8 mot Sveriges och 1999 slog USA dem 9-0. Sedan dess har Japan vunnit VM (2011) genom att besegra Sverige och USA, samt spelat ytterligare en VM final (2015) trots att de per spelare är på genomsnitt 10 cm kortare o väger minst 10 kg mindre. I detta VM förlorade japanskorna mot NL i en omdiskuterad match. Japan har stått oss i damishockey-VM också — i just Malmö!

    • Fast nu får väl MFF lägga pengar på både kort och lång sikt. Bygga upp ett damlag utan ungdomsverksamhet och värva spelare från 0 är väl inte gratis? Nu hade man ju chansen att gå ihop med en lokal klubb med ett lag i Elitettan med ett A-lag och ungdomsverksamhet.

      Ser inte direkt vad SVFF har för direkt skuld i just detta spec fall. Om MFF vill gå ihop med LB07 eller starta en klubb från div 4 bestämmer man väl själv?

      • Det är avsevärt billigare än ta över LB07 och därtill kan man nu förhala verkliga satsningar i flera år framöver.

        1987 startade Arsenal sitt damlag. De var inte den första stora klubb med ett damlag men de var de med mest succé. För 10 år sedan öppnade John Terry (av alla spelare) sin plånbok och räddade Chelseas damlag från utplåning (och övertygade en del av lagkamraterna att hjälpa till). Som tack valde spelarna honom till sin klubbpresident! Nu är det andra ljud i skällan i Englands damklubbfotboll. Deras FA Cup final spelas sedan 5 år på Wembley direktsänt i TV och Chelsea är fullspäckat av internationella stjärnor med Magdalena Eriksson som kapten o också Jonna Andersson

        Englands FA har varit aktiva bakom scenen. När Man City tog ett litet damlag under sina vingar förhandlade de sig till en direktplats i högsta damdivisionen. Ett par år senare, när Utd kröp till korset och öppnade åter sitt damlag, fick de börja i näst högsta. Vet vi om SvFF lade lockbete att ett köp av LB07 kunde ge Malmö en plats i Damallsvenskan (med utökning till 14 lag)? Kan någon luska fram?

        • Du kan vara lugn. Chansen/risken att SvFF stöttar satsningar inom klubbfotbollen på damsidan är obefintlig. Så någon utökning av damallsvenskan för LB07/MFF:s skull är och har inte varit aktuell.

          Engelska FA däremot välkomnar satsningar. FA har inte smugit i kulisserna, utan varit väldigt öppna med att de gjort om seriesystemet för att öppna dörren för klubbar som vill satsa. Manchester United fick själva välja vilken division de ville starta i.

          Spontant låter den här typen av lösningar som idioti. Men man måste skilja på herr- och damfotboll i de här frågorna. Det är samma sport, men ändå helt skilda världar. Inom herrfotbollen är i princip alla klubbar beredda att satsa. Inom damfotbollen skriker man efter satsningar. I damfotbollen är många klubbar rädda för att gå upp genom divisionerna eftersom det är stora kostnader och små intäkter.

  3. Svårt att lasta MFFs medlemmar för att de väljer det här sättet att göra entré i seriesystemet. Men vad händer nu med LB07? Fortsätter de som om ingenting hänt? Eller lägger de ned sitt damlag? I så fall blir det väl ändringar i Elitettan?

    • Tycker nog att det finns rätt många skäl att kritisera medlemmarna i MFF utifrån deras syn på damfotboll. De har haft väldigt många år på sig att kräva ett damlag i föreningen. När det till slut blivit mode i Fotbolls-Sverige med damfotboll och klubbstyrelsen väl kommer med ett förslag om satsning väljer medlemmarna istället ett förslag om att starta damlag. Man väljer mer utifrån rädslan att bli jämförda med AFC än för att det är ett vettigt förslag. Medlemmarna i MFF verkar helt klart bry sig mer om sig själva än om damfotbollen.

      • Tycker det är fullständigt obegripligt att du drar alla medlemmar i MFF över en kam. Om det nu var över 1 000 medlemmar på mötet (visst var det så?) så lär det finnas flera olika bevekelsegrunder för att rösta som de gjorde. Jag tycker ståndpunkten att själva starta verksamhet är klart legitim och försvarbar. Oavsett vad andra klubbar gör.

        • Självklart lär det ha funnits många olika bevekelsegrunder bland de 970 närvarande (de hade totalt 1405 röster) på gårdagens extra årsmöte i Malmö FF. Och visst går det både att försvara och tycka det är idrottsromantiskt att starta på egen hand från grunden.

          Men jag har följt på olika nära håll följt debatterna i de herrelitklubbar som nu startar damlag i lägsta divisionen. Utöver MFF:s styrelse har jag knappt sett någon som satt fotbollstjejerna och klubbens kommande damlag i centrum.

          Jag tycker att tjejerna och damlagen borde vara fokus i diskussionerna – det är de när jag ser på frågan. Och sätter man tjejerna i centrum känns lösningen med LB07 som fullständigt överlägsen för MFF. Man skulle inte bara ha fått ett elitlag, utan en färdig organisation med ungdomslag i alla åldrar. Nu får man bygga upp allt från början, vilket riskerar att skapa ganska mycket mer kaos inom lokal damfotboll i Malmö än vad som hade varit nödvändigt.

          Men de här diskussionerna har handlat om helt andra saker än damfotboll.

          Du nämnde ju LB07 i förra inlägget. Deras situation blev riktigt hopplös i går. Klubben har kvar sin dyra verksamhet, samtidigt som den inser att den snart är nere som tredjeklubb i Malmö. Man förstår att deras klubbledning såg uppgiven ut på de klipp som kommit från MFF:s årsmöte.

  4. Tycker det är bedrövligt att en storklubb som MFF ska spela i Sveriges lägsta div. i damfotbollen, när man hade chansen att börja i Elitettan. I div.4 spelar ju många lag med 13 och 14 år gamla flickspelare. Tror inte det finns många etablerade seniorer som vill spela i någon lägre div. än ettan!

  5. 2007:
    MFF kickar ut damlaget
    MFF supportrar: Jaha…
    2019:
    MFF känner sig tvingade att starta damlag för att vara politiskt korrekta
    Förslår övertagande/samgående av/med LB07
    MFF supportrar: Nej vi ska starta i div 4
    2020:
    MFF skall starta i div 4
    MFF supportrar: Nej dom borde starta i lägsta korpserien
    2021:
    MFF startar i lägsta korpserien
    MFF supportrar: Nej laget måste innehålla spelare som är fostrade i MFF
    2022:
    MFF startar fotbollsskola för 6 åringar
    MFF support: Hurra!
    2032:
    MFF har ett seniorlag med egna produkter som fyller 16år
    MFF Support: Ja men alla som spelar i damlaget skall vara avkommor till Bosse Larsson, Krister Kristersson eller Zlatan Ibrahimovic (reviderat 20191127: Spelare får absolut INTE ha några som helst släktband till Zlatan Ibrahimovic)

  6. Håller med föregående talare. Beslutet att inte gå ihop med LB07 ger tre förlorare – MFF, LB07 samt svensk fotboll. Iof inte fel att starta damlag från grunden men just i detta fallet var det ju en perfekt lösning som gynnade alla parter som nu MFF medlemmarna satte stopp till av principskäl mer än förnuftsmässiga. LB07 förlorar sina spelare, ungdomsverksamheten som kunde slussats in i MFF kankse skingras för vinden och MFF får värva ihop sitt damlag från 0 vilket ju inte manliga MFF supportrar tycker om av princip, vilket nu sker ändå.

  7. Om sisådär fem år har Malmö två allsvenska damfotbollslag, inte tre, eftersom Limhamn Bunkeflo då har kastat in handduken och bara ägnar sig åt flickfotboll. Bra och hedervärt för LB07, förstås. Angående MFF och omröstningen igår skedde den helt enligt demokratiska regler och gav ett enhälligt svar på vad medlemmarna har för uppfattning om att återuppliva damfotbollen hos ”di blåe”. Själv har jag inga principiella eller moraliska synpunkter på hur en klubb bör gå tillväga för att satsa seriöst på damfotboll. Överta, köpa eller nystarta – det är upp till var och en att avgöra och utanför Sverige ser vi ju hur det hela rullar på när storklubbarna öppnar plånböckerna och omklädningsrummen för kvinnor.

    Sedan kan man förstås undra om Skåne behöver utöka antalet elitlag för damfotboll. Jo, visserligen är landskapet det befolkningstätaste i riket, men många skulle säkert se fler damlag av grövre kaliber i exempelvis Västergötland och Östergötland – för att inte tala om frågan om Stockholms ”ADH-syndrom”. Alltså det som rör damlagen i AIK, Djurgården och Hammarby och deras tuffa strävan mot högsta höjderna. Ja, vad händer nu på Söder när man fått ett ”Zlammarby” sedan själve Zlatan blivit delägare? Kan det gynna Bajens damer på något sätt? Spännande, men, för att anknyta till en allsvensk herrklubb med mer existensavgörande problem hade det kanske varit bättre om samme spendersamme Ibrahimovic köpt in sig i Östersunds BK och fixat licensen inför nästa säsong…

  8. Beslutet är framför allt ledsamt för LB07. Klubben har ekonomiska problem och saknar resurserna att verka på elitnivå på lång sikt. För Malmö FF är det också ett bakslag. Det hade så klart återstått att se vad dom ekonomiska utfästelserna om damsatsningen är värda i praktiken. Munväder är en sak, handling en annan. Oavsett så har medlemmarna sagt sitt i demokratisk ordning, och det är bara att respektera trots att man hade en annan åsikt. Vad som var avgörande för beslutet var troligen att den hårda kritiken mot AFC Eskilstuna från MFF-supportrarna hade fallit platt om årsmötet hade bifallit styrelsens förslag. För övrigt har Sydsvenskans krönikör gjort en förtjänstfull analys av processen och bakgrunden.

  9. På längre sikt är det förstås väldigt bra för svensk damfotboll med en seriös medlemsstyrd satsning där det inte bara handlar om snabba pengar in. Bra jobbat, Malmö! För supportrar som brinner för sina föreningar finns det viktigare värden än snabb och ytlig framgång (?) a’la Madrid, och det är väl för dem vi har elitföreningar?

    • På längre sikt blir det säkert bra med Malmö FF i dameliten – om den satsning de hintat om nu även gäller om fem år.

      Personligen tycker jag nog att supportrar som brinner för sina klubbar väldigt ofta skriker om snabba framgångar, om tränarbyten och om nyförvärv. Men jag kan ha fel…

      • Ja, jag tycker att du har fel, i och med att det är två ganska skilda saker (starta upp en förening/byta ut en eller två anställda). Sen handlar det ju om det antal tusen personer, det ryms nog både högt och lågt där.

        Men att gå så hårt åt ett medlemsbeslut? Visst tål det kritik, men jag tycker ändå att det är onödigt. Om nu inte en MLS-lik Red Bull-liga är önskedrömmen (men då är det nog en annan supporterskara man får jaga, förslagsvis inte hos dagens publik).

        • Det jag vänder mig mot är det inte var fotbollstjejer, utan supportrar som hamnade i centrum. Nu har jag inte tillgång till lokalmedia i Malmö. Men det handlade om ett beslut om fotbollsspelade tjejers framtid i Malmö FF, och jag har inte sett en enda artikel om hur aktuella spelare ville att MFF:s satsning skulle se ut. Jag hörde inte heller om några tänkbara spelare kom till tals på mötet. Jag har bara matats med hur de tänkbara supportrarna ville ha det. Det är tyvärr lite för vanligt inom svensk fotboll att andra krafter får bestämma över vad som är bäst för tjejerna.

        • Fast va? Spelare? Tycker du att de ska bestämma i en elitförening? Ha fler röster än andra medlemmar?

          MFF har väl i dag en väldigt liten flickverksamhet, det var väl bland annat därför de ville ta över Limhamns verksamhet, eftersom de inte klarar av att bygga upp den själva (det är väl lite så MFF alltid jobbat …?). Så vilka spelare tänker du egentligen på, framtida division 4-spelare, eller framtida värvningar? I vilken elitförening står spelarna i fokus på det sättet? Om MFF hade velat starta flicklag tillsammans med Limhamn, med noll elitambitioner, då tror jag ingen hade brytt sig. Men det är knappast för några småtjejers skull MFF har bestämt sig för att starta ett damlag. Hur skulle det någonsin kunna vara ett huvudfokus i en elitsatsning? Det där förstod jag faktiskt inte alls.

          Jag tycker att det är lite talande att man tjatar om att man vill att folk ska upptäcka damfotbollen, att supportrar ska komma till matcherna, men sen när de gör det, och engagerar sig, då tycker man att de gör det på ”fel” sätt. Det är väl ändå att försöka plocka russinen ut kakan? Supporterkulturen är vad den är, på gott och ont. Om man nu tycker att den är mest ont får man väl skaffa sig en helt egen publik, och då är det givetvis dumt att leta bland befintliga föreningar.

          Vi får väl se, men jag tror inte att det här laget kommer att ha några större problem att locka publik, även om de väl inte fyller någon stadion i alltför många division 4-matcher.

          Stockholmslagen, Norrköping, Örebro – finns säkert fler. Är det inte rimligare att fokusera på deras uteblivna damsatsningar, än på Malmös långsamma men utlovade?

        • Var har jag skrivit att spelarna skall bestämma? Jag har skrivit att jag anser att spelarna borde hamna i centrum i debatten. Men ingenstans har jag sett en enda aktuell spelare få komma med sina tankar om frågan.

          Vilka spelare jag tänker på? Självklart i första hand de som skall representera MFF nästa år. Inför årsmötet var det rimligt att höra de som spelar i LB07, men även de som är tänkta att spela i division IV. För de som röstade för division IV måste väl ha haft en tanke på vilka som skall spela upp MFF genom divisionerna?

        • För övrigt har MFF:s supportrar och medlemmar ännu så länge varken kommit till damfotbollsmatcher eller engagerat sig i damfotbollen. De har bara engagerat sig mot ett sammangående med LB07.

          Men det känns ju faktiskt som att förslaget om sammangående med LB07 i längden kan få MFF:s medlemmar och supportrar att engagera sig i damfotboll. Och det vore ju väldigt bra.

      • Förlåt att jag kommer in så sent här nu igen, men de här mailen hamnar i skräpposten och jag har lite problem med att lägga in adressen som ”godkänd” … I alla fall, medlemmarna röstade väl just igenom att MFF ska starta ett damlag, mer engagemang än så vet jag inte om det är möjligt att ha i en medlemsstyrd förening. Vad gäller spelarna gapar jag bara, förstår fortfarande inte riktigt om du är allvarlig. Varför skulle man prata med eventuella framtida spelare? De är ”anställda”? Hur ofta uttalar sig spelare på någon nivå om klubborganisation …? Jag är verkligen jättejätteförundrad över din inställning här.

        • Det är inga problem att det dröjt lite, sena svar är också svar.

          Jag ser på frågan dels utifrån vad som är bäst för damfotbollen i landet, dels utifrån vad som är bäst för fotbollstjejerna i Malmöområdet.

          Bäst för damfotbollen i landet, både på kort och lång sikt, anser jag är att att få in så många satsande klubbar så fort som möjligt. Inte minst eftersom damfotbollen har fått ett uppsving genom sommarens VM-framgång.

          Satsande klubbar är en bristvara, och det är verkligen synd att det dröjer minst fem år innan en klubb som utlovat satsning verkligen kan genomföra den.

          Jag anser även att det hade varit bäst för fotbollstjejerna i Malmöområdet att MFF tagit över LB07:s verksamhet. Nu väntar ganska mycket röra i Malmö, när MFF undan för undan kommer att värva sönder konkurrentklubbar för att ta sig uppåt i seriesystemet. Hade man tagit över LB07 skulle man gjort väldigt mycket mindre skada gentemot andra lokala klubbar.

          Vilka skäl MFF:s medlemmar har haft för att starta damlag vet jag inte. Men de har i alla fall inte brytt sig om vad fotbollstjejerna i Malmöområdet tycker, för då hade tjejerna kommit till tals.

          Tyvärr upplever jag att risken är uppenbar att MFF:s medlemmar röstat för damfotboll eftersom de är rädda för vad övriga Supportersverige skulle ha sagt om de röstat nej. Jag hoppas att den känslan är felaktig, och att MFF:s medlemmar verkligen har ett äkta damfotbollsengagemang.

          Men ännu så länge ser jag faktiskt inget som verkligen talar för det.

        • Jag tror att jag har lyckats godkänna mailen nu. 😉

          Men menar du att man borde pratat med barnen (”tjejerna”)? Eller vuxna division 4-spelare? Återigen, det är oerhört sällan de kommer till tals, och jag ser inget problem med det alls (intresset från dem är tveksamt och garanterat kortsiktigt), de är, i en elitförening, ”anställda”, legosoldater o.s.v.

          Jag ser nog inte riktigt varför det här skulle ”förstöra” för de andra lokala klubbarna. Ja, det är några spelare som försvinner ett par säsonger, än sen då? Lite mer långsiktighet kan man ju ha. Förstår inte riktigt din hets. Vilken publikbas hade du tänkt dig skulle lyfta fram MFF:s damlag redan nästa år? Hur realistisk är den tanken? MFF:s herrlag har pengar, men utan publik har det ju ingen betydelse.

          Vilka skäl man har tycker jag framgår om man lyssnar på hur de har uttryckt sig under den här hösten. Alltså, de som nu fixat ett damlag. Jag tycker att de låter väldigt seriösa. Sen kan jag ju som supporter säga en del om det … men det känns irrelevant här. Det är ju inte så många herrelitlag som har damlag högt upp i seriesystemet heller, så att det skulle vara ett stort argument tror jag inte. Just bångstyriga supportrar brukar väl inte bry sig så mycket om sånt, och det är knappast något man hetsar om runt om i landet (det är väl egentligen bara Bajen som har några supportrar att tala om? Den första ramsan eller banderollen i herrallsvenskan om att motståndarna är värdelösa – för att de inte har ett damlag, är nog en bit bort).

          https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/motion-om-att-bilda-eget-damlag-i-mff–med-start-i-division-4-maste-goras-pa-/

          2012, 2016 … NU 2019 vaknar MFF (den delen som får betalt), och vill ta en ful publikovänlig smitväg.

        • Jag vet inte hur insatt du är i damfotbollen. Men om man skall generalisera står lagen i allmänhet på betydligt svagare grund än inom herrfotbollen. Två–tre nyckelspelare som sticker nära inpå seriestart kan innebära nedlagt lag.

          Och glöm att de där spelarna kommer att gå tillbaka till sina moderklubbar. Det är extremt sällsynt, utan det troliga är att de som MFF kommer att skeppa av under vägen kommer att lägga av.

          Dessutom är MFF sent ute med sitt lagbygge, man kommer garanterat att förstöra mer eller mindre för flera andra klubbar. Och det är helt i onödan, då de kunde ha tagit över en färdig verksamhet. Precis det har skett här i Borås, där Elfsborgs satsning lett till att Sjömarkens IF ser ut att tvingas dra sig ur division II.

          Publikbas? Om MFF:s supportrar tänkt mer på tjejerna och sitt lag än på sig själva skulle MFF kunna ha haft samma publikbas om man startat i elitettan som de kommer att få i division IV. Svårare är det inte.

          De som har fixat ett damlag? Det är väl ändå styrelsen och kansliet som får fixa ett damlag. Medlemmarna har tagit ett beslut, men fixar inga lag.

          Slutligen hamnar vi på huvudfrågan. Nämligen det här om ”en ful publikovänlig smitväg”. Där är jag inte med dig. Jag tycker att det är bra att man försöker rädda och utveckla befintlig verksamhet. Svensk damfotboll, och i stor utsträckning svensk idrottsrörelse som helhet, bygger på sammanslagningar och övertagningar.

          AFC-jämförelsen skapar ett problem som inte finns inom damfotbollen. Inom damfotbollen bygger flera av de starkaste klubbarna just på övertagande eller sammangående. Och det är inte det minsta kontroversiellt.

          Om det hade varit kontroversiellt att MFF-ledningen ville ta över LB07 skulle folk ha rasat runtom i Damfotbollssverige när förslaget kom. Men de enda som jag sett var riktigt kritiska var folk i Rosengård, och det beror på annat än att det handlade om ett övertagande.

        • Jag har i och för sig inget emot det, men så här kan vi nog hålla på hur länge som helst. Jag blir ju frestad att svara ”Jag vet inte hur insatt du är i supporterkulturen …”

          Vi kan dividera om hur mycket det betyder att mer eller mindre seriösa lag som förlorar ett par spelare inte har juniorer nog att ersätta med och därför måste dra sig ur serier i sista minuten (för min del hade MFF gärna kunnat börja i division 4 2021 i stället, det är folk som du som är stressade och vill att det ska ska omedelbart), om nu det viktigaste av allt för svensk damfotboll är att herrelitlagen ställer upp damlag i samma tröjor – samtidigt som det absolut inte får kosta ett nedlagt division 2- eller 3-lag …

          … men i grunden handlar det väl om helt olika ingångar och syn på vad som är viktigt. Själv är jag supporter. Jag ser på matcher på ett antal olika seniornivåer. Jag får höra att sponsorer är tveksamma på grund av obefintlig publik, jag ser hur man lyckas sälja matcher från damallsvenskan till Mexiko men inte till Sverige. Du skäller på vad supportrarna gjort och inte gjort, samtidigt som du verkar vilja att de ska komma på matcherna. Du visar liksom inte så mycket förståelse för de sakerna som de/vi tycker är viktiga, exempelvis någon grad av äkthet och kultur. Det är helt okej om du tycker att den kulturen är meningslös och skitnödig och omöjlig – men då förstår jag inte varför du samtidigt vill ha ”oss” till damfotbollen. Då är det väl bättre att starta en egen klubb (check) och hitta er egen publik (går så där va)? Alltså, vill du ha ett MFF, som är en förening och inte ett aktiebolag (eller Elfsborg eller Göteborg eller vad som helst), i damallsvenskan, med allt vad det innebär av uppmärksamhet, möjliga sponsorer, publik och utveckling, eller vill du inte det?

        • Du har rätt i att vi kan vara överens om att vi sannolikt inte kommer att komma överens.

          Det här blir mitt sista inlägg i den här debatten. Jag avslutar med att säga att jag vill att det skall göras satsningar i damfotbollen. Hur de klubbar som gör satsningarna drivs är inte så viktigt, det viktiga är att det görs satsningar.

          MFF:s extra årsmöte sköt upp en till synes seriös satsning med minst fem år, något som jag som bekant tycker är väldigt synd. Men om det här innebär att MFF:s damer kommer att locka stora publikskaror, som de annars inte hade lockat, kanske det kan bli bra ändå om sex–sju år.

  10. Tror också att MFF känner sig tvingade att starta ett damlag för att vara politisk korrekta. Visst finns det stora samordningsfördelar med att slå sig ihop med ett stort lag. Ett kansli med dess personal, en hemsida datakunnande, en sjukvårdspersonal, kläder bollar etc. Men sen kommer löneskillnaderna. Varför skall herrspelarna ha så mycket mer lön än vi, varför skall herrtränaren ha mer lön än damtränaren, varför skall herrlaget resa till t.ex Florida på träningsläger och vi bara till t.ex Bornholm. Det kan bli tufft på deras möten. Vet inte hur det fungerar i utländska klubblag med både herr- och damlag. Det fungerar kanske ? Ofta är det stenrika lag.

  11. Jag är förbluffad över alla som kritiserar MFF:s supportrar. Det är ett demokratiskt fattat beslut och vi andra har inte rätt att kritisera det. Om de hade sagt ja till att ta över LB 07:s plats i Elitettan hade fått skit för det. Kritisera AFC och sedan göra samma sak själva hade många skrivit. Även om jag inte håller på MFF så önskar jag lycka till i satsningen på damfotboll. Det är jättebra att fler upptäcker att damfotboll är fantastisk. Vi har så många kanonspelare i Sverige. Anna Anvegård, Madelen Janogy, Rebecka Blomkvist, Elin Rubensson, Julia Karlernäs, m m. Gå och titta på dessa och jag lovar att ni går hem med ett leende på läpparna.

  12. Detta fick mig osökt att tänka på Stålbucklan. Hur Jernkontoret 2006 hjälpte fram hockey för flickor. Jernkontoret kom till 1747 och är ägnar sig åt stål. Stålbucklan var flickornas motsvarighet till TV-pucken för pojkar som spelats sedan 1959. I år inlemmades Stålbucklan i TV-pucken.

    Stålbukcklan gjorde sitt jobb. Stålindustrin har avancerat damhockeyn. Synd att allt inte blev ”Stålbucklan”, ett stiligt namn, i st f bara ”TV-pucken”. Förhoppningsvis kan någon annan industrigrupp hjälpa damfotbollen. (Jernkontorets gamla magnifika huvudbyggnad kan beundras från Kungsträdgården – men tillhör en bank numera).

  13. Om unga kvinnor som brinner för damfotboll ska ha tolkningsföreträde i frågan, kan man lyssna på vad Thelma Ernst har att säga. Med tanke på hennes engagemang behöver vi nog inte vara oroliga att damlaget kommer att stå utan support, oavsett division.

    Jag ser en stor potential i MFF-satsningen. Inte trots att damlaget börjar i en lägre division, utan just för att föreningen gör det här ordentligt och långsiktigt. Svensk damfotboll lär må bättre av en satsning som har en chans att lyckas än en som är dömd på förhand.

    • Jag har väl inte någonstans sagt att någon skall ha tolkningsföreträde? Bara att alla inblandade bör höras. Thelma Ernst är som supporterordförande självklart en viktig röst, men det är en supporterröst – och sådana har vi hört många i den här frågan. Har du däremot hört en enda spelarröst? För jag antar att även de som röstade för division IV-vägen har tänkt att MFF skall ha spelare nästa år.

      • Jag har inte hört någon spelarröst. Jag vet inte ens vilka spelare som laget kommer att bestå av, men jag antar att föreningen kommer att presentera sina spelare antingen vartefter de blir klara eller när hela truppen börjar bli färdig. Då kommer de säkert att bli intervjuade.

      • Det enda jag stött på från LB07 spelarnas sida var detta, en artikel som dock är låst så jag ser bara ingressen

        https://www.sydsvenskan.se/2019-11-25/landslagsspelarna-sakra-mff-bast-for-oss

        Angående att få spelare till Div4 laget är detta det jag sett, från en spelare i ett Div4 lag som också är MFF-supporter. Mycket anekdotiskt, men om flera spelare i de lägre divisionerna är supportrar kanske de är redo att ställa upp i ett eller två år, tills bättre spelare behövs för vidare avancemang.

        Angående att medlemmarna bara tänkte på sig själv och inte på damfotbollen, det är väl det som medlemmar skall göra? Alltså tänka på sin egen klubb först och inte på vad som är bra för svensk fotboll. Lite som att jag inte vill att det skall gå bra för Malmö (herrlaget) i Europa trots att det kanske är bra för svensk fotboll.

        Sen är jag nog en aning lättad att förslaget röstades ned, nu blir konkurrensen i Elitettan inte lika stor så Hammarby kanske har större möjlighet att gå upp!

        • Medlemmarna skall väl tänka på föreningens bästa, och inte sitt eget personliga?

          Kollar du vad spelaren/supportern skriver i sin twittertråd hittar man formuleringen: ”Hade ett lag som redan låg svajigt till fått lägga ner till förmån för MFFs uppstart – värt det.”

          Personligen tycker jag att det är mycket värre att sänka en annan förening än att i samförstånd ta över en. Jag föredrar samförståndslösningen alla dagar i veckan.

  14. Jag tror inte alls att det bara är att knalla igenom seriesystemet. Redan i division 1 och Elitettan blir det jobbigt eftersom de kommer att möta tokladdade motståndare i varenda match. Dessutom blir det nog inte så lätt att få etablerade spelare att vilja spela i lägre divisioner.

  15. LB07s ordförande kommenterade årmötet och beslutet med att det kom att handla för mycket om MFF:s damlag och inte om vinsterna för dom två föreningarna även på herrsidan och i talangutvecklingen. Den kommentaren passar även bra för bloggaren som tycker fotbollstjejer borde hamna i centrum. Förslaget om sammangående handlade ju om så mycket mer än ett damlag i MFF. Styrelsen verkar också ha gjort ett dåligt jobb med att förankra förslaget bland medlemmarna. Kanske den också fokuserade alldeles för mycket på damlaget i sin kommunikation.

  16. En spännande säsong 2020 väntar pånyttfödda(?) Malmö FF:s damer när de ger sig in i leken igen. Det blir i Div. 4 Sydvästra som klättringen mot höjderna startar, och i samma skånska serie väntar spännande bataljer med lag som Holma-Kroksbäck IF, Lilla Beddinge BK, Lindeborgs FF 1948 och – Malmö City FC. Se där ja, en lokalrival att plocka fjädrarna av… Nog tror vi att MFF har möjlighet klara de två första stegpinnarna på två säsonger, men väl uppe i division 2 kommer man sedan att känna hur motståndet hårdnar och att varje poäng kostar mycket svett och möda. Allt hänger förstås på vilka och h u r starka spelare klubben anser sig ha råd bygga laget med. En knippa talanger plus en och annan stjärna borde vara rätta melodin; självklart också ett erfaret ledargarnityr vid rodret.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.