I dag har har det spelats fyra damallsvenska matcher på fyra timmar i Stockholmsområdet. Jag vet inte hur mycket dubbelpublik det finns, men när det är uppehåll i herrallsvenskan känns det vansinnigt att lägga fyra matcher mer eller mindre samtidigt på samma ställe.
EfD hade ju kunnat passa på att han någon form av konferens under söndagen, då åtta av seriens 14 lag alltså befann sig i huvudstadsområdet.
De två första matcherna hade avspark klockan 13.00. Där valde jag först att fokusera på serieledande Rosengårds besök på Grimsta. Det blev en repris på matchen i Växjö i onsdags. Trots att Malmöklubben vilade fantastiska Momoko Tanikawa var det 3–0 efter 18 minuter, 4–0 i paus och 7–0 när slutsignalen ljöd.
Rosengård har nu vunnit elva raka matcher. Det är en makalöst bra prestation. Det är rätt svårt att vinna fotbollsmatcher på beställning. Speciellt i högsta divisionen. Och att inleda en serie med elva raka är extremt ovanligt. Så ovanligt att jag inte hittat någon uppgift om när det hände senast i damallsvenskan. Det verkar i alla fall inte ha hänt under 2000-talet.
Efter paus bytte jag fokus till AIK–Växjö. Den jag såg av den i första halvleken kändes Växjö klart bättre, i varje fall i början. Men AIK i växte in i det, och till slut kändes inte 2–1-segern speciellt orättvis.
Det som gladde mig, och som sannolikt även glädjer alla AIK-supportrar, var att jag för första gången på länge såg den Nina Jakobsson som var en viktig faktor när Piteå vann SM-guld 2018 och som tog sig in i landslagstruppen kring årsskiftet 2018/2019.
Då minns jag att jag imponerades av hur bra hon var på att få fast bollen högt upp i planen. Men sedan hon lämnade Piteå för 3,5 år sedan har Jakobsson haft det tufft. Hon fick bara starta fyra matcher för Hammarby 2021 och de två åren i norska LSK präglades av skador.
Men nu verkar Jakobsson ha fått tillbaka självförtroendet. Det var ju hon som nickade in kvitteringsmålet senast mot BP. Och i dag var hon först med i uppbyggnaden av 1–1-målet, när hon tog emot bollen högt upp i planen, och hittade igenom till en helt fri Adelisa Grabus. Den senare kunde servera målskytten Moa Sjöström.
En stund senare avgjorde Jakobsson matchen, och skapade lite avstånd till nedflyttningsstrecket för AIK. Ett par timmar låg man dessutom över kvalstrecket. Men när Emma Åström gav Piteå ledningen med 1–0 borta mot Norrköping i 88:e minuten klättrade norrbottningarna förbi igen.
Jag hade för övrigt ett öga på den där matchen på Idrottsparken, eller vad arenan i Norrköping nu heter, och såg massor av 100-procentiga hemmachanser. Massor. Men det var bara Piteå som gjorde mål.
I och med att både AIK och Piteå vann blev det en lucka ner till Örebro under nedflyttningsstrecket. Däremot tajtade det till sig rejält i kvalstriden. Nu är det bara tre poäng mellan åttan Växjö och tolvan AIK på kvalplats.
Norrköping–Piteå var för övrigt en av fyra matcher som hade avspark 15.00. Jag valde att ha fokus på Djurgården–Kristianstad eftersom jag inte har sett så mycket av KDFF den här säsongen. Och där tog ett väldigt bollskickligt Kristianstad hand om bollen från start. Målen kom dock i första halvlekens slutminuter och gav gästerna en välförtjänt 2–0-ledning i paus.
Tränare Johanna Almgren är ju ursprungligen boråsare, och jag har följt henne sedan hon var ung talang. Jag vet hur mycket hon älskar kortpassningsspel – och kvadraten. Så det är inte förvånande att hennes KDFF använder sig av väldigt många korta passningar.
I paus var jag rätt imponerad av KDFF. Efter slutsignalen var jag mer frågande. Den andra halvleken gick på många sätt till ett Djurgården som saknade Nellie Lilja samt ordinarie mittbackarna Matilda Plan (avstängd) och Beata Kollmats (skada) och tvingades dessutom byta ut en tredje mittback i Ina Vårhus mitt i den andra halvleken.
Även om KDFF fortsatt hade ganska mycket boll kändes det aldrig som att de hade kontroll. Tvärtom tyckte jag att djurgårdarna var lite bestämdare, och visade större vilja. Från skånskorna blev det lite väl mycket kvadraten, alltså korta passningar från stillastående. En sådan gav Djurgården straff.
Jag är i grunden positiv till att lag väljer att spela ut insparkarna. Men de spelare som befinner sig i straffområdet måste ha så långa avstånd att inte samma motståndare kan stressa två samtidigt. Dessutom måste passningarna slås med fokus. KDFF hade lite för korta avstånd, och framför allt såg det väldigt ofokuserat ut. Men trots slarvet – Kristianstad vann, och ligger kvar som fyra.
Apropå fyra så blev Vilde Hasund dagens spelare. Hon gjorde fyra mål när Hammarby vann med klara siffror mot jumbon Trelleborg.
Slutligen klättrade äntligen Linköping upp på tabellens övre halva. 2–1-segern mot Örebro innebär att LFC får lite andrum, samtidigt om Kif börjar hamna i ett riktigt jobbigt läge.

























