Profilbild för Okänd

Om Johan Rydén

Johan Rydén, sportjournalist för Borås Tidning som bloggat om damfotboll sedan 2011. Finns även på twitter, @Johan_Ryden

Mer än halva damallsvenskan samlades i Stockholm

I dag har har det spelats fyra damallsvenska matcher på fyra timmar i Stockholmsområdet. Jag vet inte hur mycket dubbelpublik det finns, men när det är uppehåll i herrallsvenskan känns det vansinnigt att lägga fyra matcher mer eller mindre samtidigt på samma ställe.

EfD hade ju kunnat passa på att han någon form av konferens under söndagen, då åtta av seriens 14 lag alltså befann sig i huvudstadsområdet.

De två första matcherna hade avspark klockan 13.00. Där valde jag först att fokusera på serieledande Rosengårds besök på Grimsta. Det blev en repris på matchen i Växjö i onsdags. Trots att Malmöklubben vilade fantastiska Momoko Tanikawa var det 3–0 efter 18 minuter, 4–0 i paus och 7–0 när slutsignalen ljöd.

Rosengård har nu vunnit elva raka matcher. Det är en makalöst bra prestation. Det är rätt svårt att vinna fotbollsmatcher på beställning. Speciellt i högsta divisionen. Och att inleda en serie med elva raka är extremt ovanligt. Så ovanligt att jag inte hittat någon uppgift om när det hände senast i damallsvenskan. Det verkar i alla fall inte ha hänt under 2000-talet.

Efter paus bytte jag fokus till AIK–Växjö. Den jag såg av den i första halvleken kändes Växjö klart bättre, i varje fall i början. Men AIK i växte in i det, och till slut kändes inte 2–1-segern speciellt orättvis.

Det som gladde mig, och som sannolikt även glädjer alla AIK-supportrar, var att jag för första gången på länge såg den Nina Jakobsson som var en viktig faktor när Piteå vann SM-guld 2018 och som tog sig in i landslagstruppen kring årsskiftet 2018/2019.

Då minns jag att jag imponerades av hur bra hon var på att få fast bollen högt upp i planen. Men sedan hon lämnade Piteå för 3,5 år sedan har Jakobsson haft det tufft. Hon fick bara starta fyra matcher för Hammarby 2021 och de två åren i norska LSK präglades av skador.

Men nu verkar Jakobsson ha fått tillbaka självförtroendet. Det var ju hon som nickade in kvitteringsmålet senast mot BP. Och i dag var hon först med i uppbyggnaden av 1–1-målet, när hon tog emot bollen högt upp i planen, och hittade igenom till en helt fri Adelisa Grabus. Den senare kunde servera målskytten Moa Sjöström.

En stund senare avgjorde Jakobsson matchen, och skapade lite avstånd till nedflyttningsstrecket för AIK. Ett par timmar låg man dessutom över kvalstrecket. Men när Emma Åström gav Piteå ledningen med 1–0 borta mot Norrköping i 88:e minuten klättrade norrbottningarna förbi igen.

Jag hade för övrigt ett öga på den där matchen på Idrottsparken, eller vad arenan i Norrköping nu heter, och såg massor av 100-procentiga hemmachanser. Massor. Men det var bara Piteå som gjorde mål.

I och med att både AIK och Piteå vann blev det en lucka ner till Örebro under nedflyttningsstrecket. Däremot tajtade det till sig rejält i kvalstriden. Nu är det bara tre poäng mellan åttan Växjö och tolvan AIK på kvalplats.

Norrköping–Piteå var för övrigt en av fyra matcher som hade avspark 15.00. Jag valde att ha fokus på Djurgården–Kristianstad eftersom jag inte har sett så mycket av KDFF den här säsongen. Och där tog ett väldigt bollskickligt Kristianstad hand om bollen från start. Målen kom dock i första halvlekens slutminuter och gav gästerna en välförtjänt 2–0-ledning i paus.

Tränare Johanna Almgren är ju ursprungligen boråsare, och jag har följt henne sedan hon var ung talang. Jag vet hur mycket hon älskar kortpassningsspel – och kvadraten. Så det är inte förvånande att hennes KDFF använder sig av väldigt många korta passningar.

I paus var jag rätt imponerad av KDFF. Efter slutsignalen var jag mer frågande. Den andra halvleken gick på många sätt till ett Djurgården som saknade Nellie Lilja samt ordinarie mittbackarna Matilda Plan (avstängd) och Beata Kollmats (skada) och tvingades dessutom byta ut en tredje mittback i Ina Vårhus mitt i den andra halvleken.

Även om KDFF fortsatt hade ganska mycket boll kändes det aldrig som att de hade kontroll. Tvärtom tyckte jag att djurgårdarna var lite bestämdare, och visade större vilja. Från skånskorna blev det lite väl mycket kvadraten, alltså korta passningar från stillastående. En sådan gav Djurgården straff.

Jag är i grunden positiv till att lag väljer att spela ut insparkarna. Men de spelare som befinner sig i straffområdet måste ha så långa avstånd att inte samma motståndare kan stressa två samtidigt. Dessutom måste passningarna slås med fokus. KDFF hade lite för korta avstånd, och framför allt såg det väldigt ofokuserat ut. Men trots slarvet – Kristianstad vann, och ligger kvar som fyra.

Apropå fyra så blev Vilde Hasund dagens spelare. Hon gjorde fyra mål när Hammarby vann med klara siffror mot jumbon Trelleborg.

Slutligen klättrade äntligen Linköping upp på tabellens övre halva. 2–1-segern mot Örebro innebär att LFC får lite andrum, samtidigt om Kif börjar hamna i ett riktigt jobbigt läge.

Efter en svag första halvlek fick Häcken fart på spelet

I kväll har jag varit på Bravida Arena och sett Häcken besegra Djurgården med 4–1 i dagens damallsvenska toppmöte.

Det var en intressant match, där jag tror att Djurgården är rätt nöjda med hur det såg ut i 74,5 minuter, alltså fram till hemmalagets 3–1-mål.

Det var ett tag sedan jag senast såg Häcken på plats. Då handlade det om Champions League, och ett Häcken som hade hög internationell kvalitet på sitt anfallsspel.

I kväll satt jag länge och undrade vart det där vassa, och effektiva Häcken har tagit vägen. För under den första halvleken tyckte jag att hemmalaget underpresterade rätt rejält. Mina anteckningar om hemmalagets anfallsspel handlade om stillastående spelare samt lösa och ofta ”duffade” passningar, som dessutom ganska ofta kom på fel fot, eller i alla fall några decimeter fel.

Följden blev att Djurgården hela tiden hann ställa upp åtta–nio spelare utanför eget straffområde. Och skall man lyckas spela sig igenom en buss måste passningar och löpningar vara av högsta kvalitet. Det var inte Häckens.

I paus hade hemmalaget, trots ett ganska stort övertag i bollinnehav, bara 2–1 i avslut på mål. Visst hade man haft chanser att göra både ett och två mål. Men när avsluten inte går innanför ramen går det inte att vara nöjd. Och det värsta för hemmalaget var att man lät Djurgården sticka upp och skapa flera rätt bra chanser.

På många sätt var det ju just Djurgården som förstörde Häckens gulddrömmar förra året. Stockholmslaget vann då båda lagens inbördes möten med 1–0, och framför allt hemmasegern i mitten av september var en riktigt fet käftsmäll för Häcken.

I paus i kväll satt jag och tänkte att det inte alls hade varit konstigt med 1–0-ledning för djurgårdarna. Det var länge sedan jag såg laget så piggt och vasst som i kväll. Inte minst hade man spets på kanterna. Tove Almqvist såg riktigt het ut på högersidan, och Stinalisa Johansson har fart till vänster.

Efter paus visade Häcken både högre fart och bättre passningskvalitet. Anna Sandberg gjorde 1–0 när hon transporterade bollen cirka 40 meter innan hon smällde in bollen i mål med ett stenhårt skott. Det var ett fint mål. Jag hörde att Radiosportens Christian Olsson kallade det ett ”skott i krysset”. Men det var det ju definitivt inte.

Visst tycks uttrycket ”krysset” ha förändrats sedan målen blivit djupare, men för mig är krysset precis där stolpen möter ribban. Och bollen får inte vara mer än en decimeter från respektive del av målramen för att det skall vara ett ”skott i krysset”. Sandbergs skott gick in ungefär en halvmeter under ribban, mitt emellan stolparna. Alltså inte i krysset, men snyggt ändå.

Efter det målet borde Häcken ha punkterat matchen. Man hade flera fina anfall. Jag gjorde en anteckning om att Clarissa Larisey visade upp en närmast extrem oförmåga att göra mål. Hon gör ett grymt arbete, och kommer till bra lägen. Men avsluten är minst sagt trubbiga.

En annan anteckning handlade om att Anna Sandberg hade direkt usla inspel. Hon förstörde flera fina hemmaanfall genom att grovt missa ganska enkla passningar in i straffområdet. Att hon måste nöta inlägg och inspel om hon skall bli landslagets nästa vänsterback. För på internationell nivå får man inte så många chanser. En stund senare lade jag till att det är bättre att hon skjuter när hon kommer runt på kanten.

Sandberg svarade genom att skjuta nästa gång hon kom fram. Då blev det 2–1 till hemmalaget. För minuten innan hade Alexsandra Lobanova kvitterat på ett fint distansskott.

Därefter hade Djurgården en rätt bra period. Men gästerna vek ner sig när Rosa Kafaji gjorde 3–1. Målet kom på en snabb kontring, och föregicks av en situation där domare Sandra Almkvist först pekade på hörna, men sedan ändrade sig till inspark. Jennifer Falk tog chansen och slog en långpassning till Felicia Schröder.

Sedan gick det fort. Plötsligt fick jag se ett exempel det snabba och högkvalitativa anfallsspel som Häcken hade i vinterns Champions League. Det var trion Schröder, Matilda Nildén och Kafaji som snyggt kombinerade sig fram mot ett Djurgården som inte kommit i ordning efter situationen där man trodde att man skulle få hörna.

Jag såg att gästernas tränare Marcelo Fernandez var ute och svingade i SVT efter det inträffade. I efterspelet till målet fick nämligen Matilda Plan gult kort för olämpligt uppträdande. Fernandez sa:

”Vi är flera som efterfrågar en bättre kommunikation. Det finns en lättkränkhet nu, och det tror jag inte för damfotbollen framåt.”

Personligen tycker jag att fotbollen har alldeles för mycket kommunikation kring domslut. Alldeles för mycket. I många andra sporter är det i princip nolltolerans mot protester mot domslut. Säger en spelare eller ledare något så åker den ut. I fotboll är det inte ovanligt att fem–sex spelare tillåts omringa domaren utan att något händer.

Enligt min uppfattning skall inte fotbollen ha mer kommunikation kring domslut, utan mindre. Samtidigt förstår jag spelarnas frustration. För domare Almkvist hade rätt svårt att vinka åt rätt håll vid både inkast och hörnsituationer.

Det slutade alltså 4–1. Det sista målet gjorde Nildén på ett friläge som uppstod när Kafaji släppte bollen förbi sig och fick hela djurgårdsförsvarets uppmärksamhet. Jag som har Kafaji i mitt Fantasylag tycker förstås att det borde ha varit assistpoäng på den aktionen. Ett snyggare förarbete får man leta efter.

Det var första gången i år som Häcken gjorde fyra mål på en halvlek. Kanske var det den islossning som laget behövde?

Efter tio omgångar är man sju poäng bakom ledande Rosengård. I fjol var det Häcken som ledde efter tio omgångar. Då hade man tappat fem poäng. I år har man bara tappat två fler, men är alltså ändå rejält distanserade.

Jag noterar för övrigt att bloggarkollega Rainer anser att damallsvenskan redan är avgjord, och nu kräver att Rosengårdssupportrar skall ”erkänna att deras favoritlag kommer att vinna Damallsvenskan helt ohotad”. Visst är Rosengård för tillfället i en klass för sig. Men ”erkänna” är ju dels helt fel uttryck. Man kan inte erkänna något som inte har hänt. Dels är det ju fortfarande 16 omgångar kvar att spela, och väldigt mycket kan fortfarande hända.

Inte minst är det ju ett sju veckor långt sommaruppehåll som kan ställa till det. Lag som har flyt i spelet vill inte ha några uppehåll – de vill bara spela på. Under uppehåll kan det ju nämligen hända en hel del som förändrar situationen.

Fråga bara Häcken, som i fjol ledde damallsvenskan med sju poängs marginal inför VM-uppehållet. Då var det bara nio omgångar kvar att spela. Det var ett alltså ett bättre läge än det Rosengård har nu. Men ett tränarbyte ställde till det, och Häckens försprång försvann på tre svaga omgångar.

Tillagt i efterhand. Apropå det här med skott i krysset hörde jag begreppet nämnas på Viaplay i samband med tre av Linköpings mål mot Piteå. Det var också fina mål, men inget satt i krysset. Den straff som Cathinka Tandberg enligt kommentatorn ”trycker upp i vänsterkrysset” var ju exempelvis ett hårt skott nästan mitt i målet.

Rosengård fortsätter att imponera – passa på att njut av Seger

I helgen vann Växjö borta mot mästarna Hammarby med 2–1. I dag vann Rosengård mot Växjö med 7–0. Det säger mycket om den damallsvenska våren 2024.

Häcken och Hammarby var som bekant stora förhandsfavoriter inför seriestart. Men inget av lagen har motsvarat förväntningarna. De har gjort okej vårsäsonger utan att imponera. Problemet för fjolårets båda topplag är att FC Rosengård har överträffat alla tips och förväntningar.

Efter tio omgångar har man maximala 30 poäng och målskillnaden 38–2. Det är verkligen otroligt bra. I dag hade jag för första gången på ett tag både tid och möjlighet att koncentrerat sitta och kolla på en damallsvensk omgång.

Det fanns tre matcher att välja mellan. Jag började med att ha huvudfokus på Växjö–Rosengård och bottenmötet Örebro–Trelleborg som andramatch. Det upplägget körde jag i 60 minuter. Men i princip kunde jag ha släppt matchen i Växjö efter de första 20.

Rosengård var nämligen totalt överlägset. Totalt.

Under långa perioder de senaste åren har Rosengård spelat en långsam och rätt trött possession-fotboll. Stillstående spelare har trampat på bollen, eller passat den i sidled. Det känns som att man kört kombinationer för kombinationernas skull, inte för att skapa målchanser.

Det kan vara värt att påminna sig om det när man ser dagens Rosengård. För då förstår man vilket fint jobb tränare Joel Kjetselberg har gjort med laget. Den här våren har Malmölaget på alla sätt spelat en mästerlig fotboll.

Glöm alibilöpningar och sidledspass. Nu spelar Rosengård ett härligt framåtlutat anfallsspel som syftar till att gå mot mål. Det är imponerande hur bra man är på att gång på gång spela loss rättvända spelare som kommer med fart.

Mot Växjö hade Rosengård sex 100-procentiga målchanser redan första 20 minuterna. På dem gjorde man tre mål. I paus var det 4–0-ledning – ändå var Olivia Holdt inte nöjd när hon intervjuades i tv. Trots att man hade spelat guldfotboll gick det ju att göra ännu bättre.

Rosengård vann med 7–0. Tre av målen kom efter att nämnda Holdt vunnit bollen högt upp i planen.

Det har bara gått tio omgångar, och mycket kan ännu hända i årets damallsvenska. Men just nu ser det ut som att Rosengård kommer att defilera mot guld. Fortsätter man att prestera den fotboll man gjort under våren finns det absolut inget som kan stoppa Malmölaget.

Som nämnts har alltså Rosengård gjort 38 mål på tio omgångar. Förhandsfavoriterna Häcken och Hammarby har tillsammans gjort 32 mål på 18 matcher. Det säger rätt mycket om hur överlägset FCR varit den här våren.

I fjol tog Bajen guld på 19 tappade poäng. Det mesta talar för att vinnaren kommer att tappa betydligt färre i år. Det innebär ju i sin tur att Häcken och Hammarby inte har råd att ge bort så många fler poäng om de tänker att vinna titeln.

I dag var det så bekvämt för Rosengård att man lugnt kunde vila Caroline Seger i paus och Momoko Tanikawa i 58:e minuten. Just Seger meddelade ju i förra veckan att hon gör sin sista säsong. Det var ju knappast oväntat både med tanke på att hon tackat för sig i landslaget och på hur skadeförföljd hon varit sedan OS-silvret i Japan.

Jag kollade in Seger lite extra under den halvlek hon spelade i dag. Och jag såg inga ålderskrämpor. Tvärtom såg det ut som att Seger har riktigt roligt när hon spelar fotboll nu. Det är ju egentligen inte så konstigt. Hon spelar dels i ett otroligt väl fungerande lag, dels ihop med makalösa supertalangen Tanikawa.

Vi får passa på att njuta av Segers bollbehandling, placeringsförmåga och passningsspel under de 16 omgångar som återstår av damallsvenskan 2024.

Det var alltså en njutning att kolla in Rosengård. Växjö däremot trampade mest vatten. Man hade stundtals en del av bollinnehavet, men var oftast inte nära att komma till något farligt. Totalt sett har ändå Växjö gjort en bra säsongsupptakt. Man har tagit 13 poäng och kommer sannolikt ligga på övre halvan efter tio matcher.

De två andra matcherna som spelades i dag höll otroligt mycket lägre kvalitet än den i Växjö. Med en kvart kvar ledde Kif Örebro mot Trelleborg och BP mot AIK. I det läget var Örebro uppe på kvalplats.

Men både Trelleborg och AIK lyckades kvittera. För TFF var det kanske ändå ett av de sista tågen som gick. Man är fortsatt utan seger, och i de kommande sex omgångarna ställs man två gånger vardera mot Hammarby, Häcken och Rosengård. Där är inte mycket som talar för att det blir några poäng på de matcherna. Redan nu är det fem poäng till kvalplats. Det avståndet lär ha vuxit till augusti där mer ”beskedligt” motstånd väntar.

Totalt sett tyckte jag att Örebro var det bättre laget. Trelleborg var länge väldigt uddlöst. Men när man som Kif bara har en uddamålsledning in i slutminuterna lever man farligt. Och TFF gjorde ett par byten, fick till en press – och den där kvitteringen.

Det lilla jag såg av Stockholmsderbyt verkade det som att AIK hade mest boll, men att BP var vassare och rakare i sitt anfallsspel. Sett till resultatutvecklingen, och matchens avslutning var BP det lag som låg närmast segern. Men AIK borde ha fått en straff i den första halvleken, och känslan är väl att Solnalaget håller på att växa in i serien.

Känslan är också att AIK är ett snäpp bättre än både Trelleborg och Örebro och således bör kunna undvika direktnedflyttning. Just nu känns det däremot inte som att man är bra nog för att passera ytterligare något lag.

Fyra målchanser för Sverige – fyra mål för Kif Örebro

Då har även jag hunnit kika igenom hela Sveriges 1–0-seger mot Irland. Det var en på alla sätt kontrollerad insats. Däremot var det knappast någon blixtrande uppvisning.

Med 21 216 åskådare på läktarna vill man ju förstås att det helst skall bli underhållande, och framför allt vill man att storpubliken ska få gott om skäl till jubel. Så blev det väl inte. Men det blev tre poäng, och segerjubel – vilket är det allra viktigaste.

När jag kollar mina anteckningar räknade jag bara till 4–0 i svensk favör i klara målchanser. Att de båda lagen totalt bara kommer till fyra 100-procentiga målchanser på 90 minuter är väldigt ovanligt. Och jag förstår att det gnälls på det svenska anfallsspelet från olika håll.

Jag tycker också att vårt landslag borde ha kommit till fler chanser. Men jag satt aldrig och var frustrerad. Och jag tyckte att det kändes väldigt stabilt i defensiven. Här hör det ju till saken att jag visste att Sverige vann med 1–0, vilket ju förstås påverkar hur man känslomässigt upplever spelet.

När man bedömer det svenska anfallsspelet måste man ju även ta med Irlands agerande i beräkningen. Trots att seger i princip var gästernas enda chans att ta en direktplats till EM så var ju irländskorna närmast totalt ointresserade av att anfalla. Irlands fokus låg tungt på försvar, på att dra ner tempot – och på att stänga mitten. Och när bara en part är intresserad av att dansa blir sällan någon bättre dans.

Vad gäller tempot noterade jag snabbt att man inte riskerade att missa något om man spolade fram SVT-sändningen 15 sekunder varje gång Irland fick en fast situation. Det tog oftast betydligt längre än så innan bollen kom i spel igen. När Sverige fick inkast eller insparkar var däremot bollen oftast i spel igen betydligt snabbare än 15 sekunder.

Det irländska maskandet gjorde förstås att laget orkade hålla ihop sitt spel hela vägen. Det var alltså ett spel som byggde på att stänga till centralt. Något man lyckades alldeles utmärkt med.

I modern fotboll pratar man mycket om att slå lagdelar för att få in bollen bakom motståndarnas mittfält, eller allra helst bakom motståndarnas backlinje. Ju närmare mitten man får en rättvänd spelare desto bättre.

Jag har bara kollat matchen en gång, och kan ha varit ouppmärksam. Men jag kan inte minnas att jag såg ett enda exempel på en svensk back som hittade in till en medspelare i ytan mellan Irlands backlinje och mittfält. Inte ett enda.

Den enda svenska spelare som hittade in i den önskade ytan med passningar var Filippa Angeldahl. Övriga svenskar valde att slå passningar runt, eller över det irländska laget. I matchinledningen gav passningar över Irlands backlinje ett par lovande lägen.

Men huvudsakligen fick Sverige förlita sig till att försöka spela sig runt motståndarlaget. Det är klart sämre än att ha rättvända spelare centralt. Om bollen går ut på ena kanten kan det försvarande laget tryggt flytta över alla sina spelare på den sidan av planen, och i princip helt släppa den andra. Fokus blir att hålla kvar motståndarna så långt ut på kanten man kan tills man får ett läge att vinna bollen. Det är förhållandevis lätt. Man behöver inte hålla på att vända sig och kolla vad som händer bakom ryggen.

Men om bollen kommer in centralt ställs försvararna inför mycket svårare val. Då kan bollen snabbt vara inne i farliga ytor, och man kan ha farliga motståndare på båda sidor om sig.

Landslagets anfallsproblem över tid är väl mycket att vi inte har så många spelare som klarar av att spela igenom motståndarna centalt. Jag skulle säga att det i princip bara är Nathalie Björn och Angeldahl som har kapaciteten. Caroline Seger hade väl den också, men hon visade det för sällan.

När vi inte klarar av att spela oss in i de farliga ytorna har presspelet istället blivit Sveriges bästa chans att få rättvända spelare centralt bakom motståndarnas mittfält. Pressen ledde till några lägen mot Irland, men inte så många som man blivit van vid.

Det blev som så många gånger tidigare istället en fast situation som kom att fixa trepoängaren. Jonna Andersson slog bort ett par hörnor före paus. Det är ju väldigt ovanligt – hon brukar vara otroligt säker på att sätta bollen på rätt ställe. Men hon kompenserade missarna med att göra segermålet. Ja, jag vet att bollen touchade Magdalena Eriksson:s rygg, men jag känner ändå att det var Jonnas mål.

Som signaturen ”Oraklet” har skrivit i kommentarsfältet till förra inlägget så är det klart att Sverige spelar i EM om vi vinner hemma mot England. Det är inbördes möten som gäller, och vid svensk seger på Gamla Ullevi spelar det ingen roll om Europamästarna gör 25–0 på Irland i femte omgången.

Det gör att Peter Gerhardsson står inför intressanta val kring bortamatchen mot Frankrike. Vid sex poäng i nästa samling vinner vi gruppen och får bättre seedning i kommande Nations League. Men frågan är hur hårt man skall våga gå för den där gruppsegern. Hela backlinjen och våra två tior blir avstängda mot England om de får gult kort mot Frankrike: Hanna Lundkvist, Linda Sembrant, Magdalena Eriksson, Jonna Andersson, Kosovare Asllani och Rosa Kafaji.

Eftersom matchen mot England är den viktigaste gäller det alltså för Gerhardsson att matcha sina spelare smart i Frankrike. Det blir en väldigt intressant samling i mitten av juli – mitt i utlandsproffsens semester…

På hemmaplan har redan damallsvenskan haft återstart efter det internationella fönstret. Dagens match mellan Kif Örebro och BP var också den första som räknas in i det nya Fantasyspelet. Jag har två BP-backar i mitt lag, på så sätt var jag inte nöjd med resultatet.

Fast jag kände ändå glädje för Örebros skull. Laget har haft otroligt mycket motgång under upptakten av damallsvenskan. Jag har hela tiden trott att det skall vända för dem. Fast jag måste säga att jag började undra lite när de stod med en poäng och bara tre gjorda mål efter åtta omgångar.

Därför måste dagens 4–1-seger vara ett fantastiskt lyft för ett hårt prövat lag. Man är i och för sig fortfarande kvar under nedflyttningsstrecket. Men nu är det bara två poäng upp till tionde plats, och i de kommande två omgångarna ställs man mot de två lag som ligger närmast i tabellen – Trelleborg och Linköping.

Spanien och Tyskland till EM – dåligt resultat för Sverige

I kväll har Spanien och Tyskland blivit de två första länderna att kvala in till nästa års EM-slutspel. Sedan tidigare hade ju Schweiz en plats som arrangör.

Tyvärr för svensk del lyckades däremot inte Frankrike att säkra sin plats i kväll. England vann i Saint-Etienne med 2–1. Det innebär att det franska laget kommer att ha massor att spela för mot Sverige i juli, samtidigt som vårt landslag sannolikt behöver ta minst en poäng för att inte ha väldigt brant uppförsbacke inför slutomgångens hemmamatch mot England.

För svensk del blev det 1–0-seger mot Irland. Jag har fortsatt inte sett matchen, och kan således inte bedöma prestationen. Men det blev ju tre poäng, vilket var det viktigaste.

Fantasy – och Lundkvist in i startelvan

När jag skriver det här inlägget har det redan spelats 30 minuter på Friends Arena, och ställningen är 0–0.

Jobb och egen träning gör att jag inte kommer att kunna se något koncentrerat förrän i efterhand. Så utöver att jag just sett ett par fina aktioner från Fridolina Rolfö har jag svårt att kommentera själva matchen.

Jag noterar ju att Peter Gerhardsson ger de spelare som gjorde en bra match på bortaplan nytt förtroende. Enda skillnaden i startelvan är att Hanna Lundkvist går in på högerbacken, vilket var väntat eftersom Nathalie Björn haft lite skadekänning.

Hela elvan: Zecira Musovic – Hanna Lundkvist, Linda Sembrant, Magdalena Eriksson, Jonna AnderssonJohanna Rytting Kaneryd, Filippa Angeldahl, Julia Zigiotti Olme, Fridolina RolföKosovare AsllaniMadelen Janogy.

Tidigare i dag har jag tagit ut ett lag till damallsvenskans nya fantasyspel. Just fantasy är inte min hemmaplan, så jag vet inte om jag tänkt rätt i uttagningen. Men det är ju lite kul att vara med när man gör den här satsningen. Jag gick självklart med i den liga som signatur hassehulabeck2 lagt upp i bloggens kommentatorsfält.

Rytting Kaneryd briljerade när Sverige tog säker seger

Sverige imponerade och vann med klara 3–0 på Aviva Arena i Dublin. Det var första gången sedan 2015 som Irland föll med så stora siffror i en tävlingsmatch på hemmaplan. Och då blev alltså Sverige också bestulet på en av årets mest solklara straffar.

Framför allt var den andra halvleken otroligt stabil. Den vann Sverige med 2–0 i mål, och jag räknade till 5–0 i klara målchanser. Irland kom bara till några halvchanser i form av ett lamt skott från Emily Murphy och lite oro i samband med långa inkast från inhopparen Megan Campbell. Hennes inkast är för övrigt otroligt långa, hon kastar ju till och med förbi målet. Kan hon vara bäst i världen på att kasta inkast?

Överlägset bäst på planen var Johanna Rytting Kaneryd. Hon gjorde själv både 1–0 och 3–0 och drev fram bollen i anfallet där Fridolina Rolfö placerade in 2–0. Trots att Chelseaspelaren tappade lite kvalitet i passningarna efter paus går det inte att vara kritisk. Hon skapade verkligen kaos på sin kant.

Nu gäller det för det svenska laget att göra en lika bra insats på Friends på tisdag. För det krävs sannolikt sex poäng mot Irland om vi skall kunna sluta topp två i gruppen. Men det ser ut som att vi får hjälp i kväll. Med 20 minuter kvar av matchen mellan England och Frankrike har fransyskorna vänt 1–0-underläge till 2–1-ledning. Och fransk seger i den matchen är väl att föredra för svensk del.

Bestulna på straff – men i 1–0-ledning

Sverige leder med 1–0 i paus i Dublin. Och det svenska landslaget har gjort som det svenska landslaget brukar. Skapat lägen på presspel och fasta situationer.

Jag har 4–2 i 100-procentiga målchanser till Irland i paus. Det svenska laget började rätt bra de första minuterna. Men sedan gick Lily Agg in med dubbarna före mot Fridolina Rolfö utan att få kort, och känslan är att det fick Sverige att tappa lite skärpa.

Sedan hade Sverige det svårt att komma till chanser i drygt halva halvleken. Men under fem glödheta minuter mellan 25:e och 30:e kom chanserna. Först gjorde Johanna Rytting Kaneryd 1–0 på assist från Kosovare Asllani i ett anfall som uppstod genom bra presspel.

Hade det där varit för ett år sedan är jag rätt säker på att Chelseayttern hade skjutit utanför. Men den här våren har Rytting Kaneryd höjt kvaliteten på sina avslut. Och det här var högklassigt, en lyftning förbi den utrusande målvakten.

Strax efter var Rytting Kaneryd nära att även göra 2–0 på ett sologenombrott. Men det blev hörna. I efterdyningarna till den hörnan sparkade Jessica Ziu ner Filippa Angeldahl. Domare Katalin Kulcar stod några meter bort och måste ha sett precis vad som hände. Men hon blåste inte straff, vilket måste anses vara en domarskandal.

Nu startar den andra halvleken. Noterbart i övrigt från den första är att alla fyra svenska hörnor har varit mycket bra slagna från Asllani och Jonna Andersson. Men det har ändå inte blivit några målchanser, mycket för att irländskorna har gjort ett bra jobb i luftrummet.

Janogy som nia i Blackstenius frånvaro

Med drygt en timme till avspark på Aviva Stadium i Dublin meddelade Peter Gerhardsson sin startelva för EM-kvalmatchen mot Irland.

Den position som kändes öppen på förhand var nian, och där ger Gerhardsson förtroendet till Madelen Janogy i Stina Blackstenius frånvaro.

Jag hörde på Radiosporten tidigare i dag att expert Johan Elmander tyckte Pauline Hammarlund borde få chansen eftersom Sverige kan ha nytta av en straffområdesspelare mot irländskorna.

Vi får väl hoppas att bollen kommer att vara i Irlands straffområde mycket. Men jag är inte helt säker på det. Jag minns de båda matcherna mot Irland i VM-kvalet 2021 och 2022, matcher där Sverige hade det rätt kämpigt.

Bortamatchen vann vi med 1–0 efter att bara ha skapat tre 100-procentiga målchanser – och vunnit på ett turligt självmål där bollen ändrade riktning på Louise Quinn. Hemmamatchen som slutade 1–1 var bättre. Där kom vi till åtta målchanser, och borde ha vunnit klarare.

Så räkna med att det blir en tuff match i kväll. Räkna också med att Rosa Kafaji kommer att komma in i den andra halvleken.

Sverige ser ut att köra vanligt 4–4–1–1. Här är hela startelvan: Zecira MusovicNathalie Björn, Linda Sembrant, Magdalena Eriksson, Jonna AnderssonFilippa Angeldahl, Julia Zigiotti OlmeJohanna Rytting Kaneryd, Fridolina RolföKosovare Asllani – Madelen Janogy.

I Irland skall man alltid se upp med Arsenals Katie McCabe:s vänsterfot. Och förstås med Louise Quinn i luftrummet.

Briljans av Aitana – då försvarade Barca titeln

Det blev en rätt körig dag på jobbet. Därför hann jag inte titta på Champions Leaguefinalen med sådan koncentration som jag hade tänkt.

Matchen rullade på en skärm, och jag kastade täta blickar i den riktningen. Från vad jag såg kändes det som en jämn, bra och välspelad final mellan två starka lag. Barca var som väntat spelskickligast, medan Lyon visade att man både har fart och tyngd.

Det slutade ju i och för sig 2–0. Men känslan är ändå att det var en 1–0-match. Klart är att det var Aitana:s mål som blev avgörande. En liten stunds briljans från världens bästa, och en turlig riktningsförändring, räckte.

Stort grattis till Barca – och inte minst Fridolina Rolfö. Laget visade återigen att man numera är bäst. Men i år har man inte varit överlägset bäst. Chelsea var ju nära i semin, och Lyon stod alltså upp bra i finalen.

Från dagens damallsvenska matcher har jag inte hunnit se någon mer än resultaten. Starkt av Häcken att slå Hammarby med 2–0. Och viktigt för AIK att vinna sexpoängsmatchen mot Örebro. Jag tror ju fortfarande att Kif kommer att skrälla till sig en handfull segrar framöver, så Gnagets trepoängare kan visa sig bli väldigt viktig.

Noterbart i övrigt att Norrköping vann östgötaderbyt mot Linköping med 1–0. Och att publiksiffran var fina 5420. Det nederlaget måste svida enormt för LFC, som nu är nere på kvalplats. Vem hade trott att det skulle se ut så efter åtta omgångar?

Jag hann däremot se sista kvarten av Hedvig Lindahl:s karriär. Där släppte hon in ett kvitteringsmål. Men på övertid fick han visa sin klass när hon räddade en skrällpoäng till Eskilstuna mot Alingsås. Ett värdigt avslut för en stor idrottare.

Champions Leaguefinal och avskedsmatch för Lindahl

Vi står inför en riktigt häftig damfotbollslördag. Med tungviktsmötet Barca–Lyon, tungviktsmötet Häcken–Hammarby – och med Hedvig Lindahl:s avskedsmatch.

Om vi börjar med Lindahl. Det går att skriva en roman om henne. Men kortfattat så är det Sveriges bästa målvakt genom tiderna bredvid Elisabeth Leidinge som nu avslutar karriären.

I början av elitkarriären var Lindahl lite svajig, men potentialen fanns där. Hon jobbade hårt på att slipa bort kantigheterna, och under 2010-talets andra halva höll hon högsta världsklass. Hon har varit en högst bidragande faktor till att Sverige nått minst semifinal i fem av de sex stora mästerskap som spelats sedan 2016.

Inte minst minns man massor av räddade straffar. Mitt starkaste minne är den läckra räddningen i VM-åttondelsfinalen mot Kanada i Paris 2019. Hur Lindahl låg raklång och inte bara stoppade Janine Beckie:s skott, utan också räddade ett svenskt lag som var i gungning.

Men Lindahl är så mycket mer än bara en duktig målvakt. Hon är en personlighet. Hon har åsikter, och är inte rädd för att göra sig hörd. Jag håller inte alltid med henne. Men jag älskar att se och höra hennes mod och engagemang i debatterna.

Debattören och personligheten Hedvig Lindahl kommer vi garanterat att få se en hel del av även i framtiden. Det är bara fotbollskarriären som avslutas under lördag med hemmamatch för Eskilstuna United mot suveräna serieledaren Alingsås IF Fotboll.

Det känns skönt på många sätt att hon får den här avslutningsmatchen, att hon gjort de här månaderna i elitettan. För det blev ju ett rätt snöpligt slut i Djurgården. Nu kan vi tacka av henne på ett naturligt sätt. Så tack Hedvig för alla högtidsstunder på fotbollsplanen.

I elitettan spelas det intressanta matcher redan i kväll. Framför allt blir det spännande att se om det blir något publikengagemang kring derbyt i Uppsala mellan IK Uppsala och Gusk.

I damallsvenskan innehåller helgens omgång två heta prestigemöten. De lag som möttes i semifinalerna i svenska cupen möts nu i serien. Och på förhand känns det som att det kan bli andra vinnare nu än det blev i cupen. För Hammarby känns i nuläget som knapp favorit mot Häcken, och Rosengård är klar favorit hemma mot Piteå. Samtidigt vet man att Rosengård kommer att tappa poäng någon gång. Och Piteå är inget lag man bara kör över.

Klockan 18.00 på lördagskvällen är det avspark för årets match i europeisk damfotboll – finalen i Champions League. I år är det på alla sätt en giganternas kamp.

Tillsammans har Lyon och Barcelona vunnit alla de åtta senaste upplagorna av turneringen. Nu drabbar Europas två damfotbollssuveräner samman på San Mames i Bilbao.

Det är tredje gången de möts i finalen. De två tidigare har Lyon vunnit. Den franska storklubben har 5–0 i inbördes möten – och är ju över tid är bäst i Europa med totalt åtta titlar. Men jag tror att Barca kan bryta sviten, och håller den katalanska storklubben som favorit med 60–40. Barca gör sin femte final på sex år och kan ta sin tredje titel.

Vi har ju förstås svenskintresse i form av Fridolina Rolfö. I fjol avgjorde hon finalen. Vilken roll får hon i år? Att hon startar kan vi vara rätt säkra på. Det är lite roligt att gissa startelvor i sådana här stora matcher. Så här tror jag att finalelvorna kommer att vara formerade:

FC Barcelona (4–3–3): Cata CollLucy Bronze, Irene Paredes, Mapi Leon, Ona BattleAitana Bonmati, Keira Walsh, Patri GuijarroCaroline Graham Hansen, Salma Paralluelo, Fridolina Rolfö.

Olympique Lyonnais (4–3–3): Cristiane EndlerEllie Carpenter, Vanessa Gilles, Wendie Renard, Salma BachaLindsey Horan, Damaris Egurrola, Danielle van de DonkKadidatou Diani, Melchie Dumornay, Delphine Cascarino.

Barcas elva känns lättare att förutspå än Lyons. Men jag går på att det franska mästarlaget startar som man gjorde i ligafinalen mot PSG förra veckan. I Barca har Ingrid Engen spelat mittback bredvid Paredes under våren. Men det låter som att Mapi Leon skall vara redo för comeback efter den skada hon drog på sig i december, och som gjort att hon missat hela vårsäsongen. Så utgångstipset är att Mapi startar i finalen.

Tittar man på elvorna så har Barca det klart spelskickligare laget. Men om jag hade varit Jonatan Giráldez hade jag inte gillat om mitt lag dragit på sig fasta situationer på egen planhalva. För Lyon har en otrolig styrka i luftrummet. Mittbackarna Gilles och Renard är kanske båda topp fem i världen bland bästa nickare. Även Horan är sylvass i luftrummet. Och på bänken sitter Ada Hegerberg.

Rosengård vann drama på Söder – kopplar ett tidigt guldgrepp

Nu har även jag sett måndagens damallsvenska toppmöte. Och även på reprisen så vann Rosengård det dramatiska prestigemötet med 1–0.

Det var också Malmölaget som började matchen bäst. Med hjälp av fint passningsspel och vass återerövringspress bet man sig fast på offensiv planhalva under de första 20 minuterna. Bajen jobbade sig dock in i matchen, fick alltmer att säga till om – och i paus kändes det vidöppet.

Bajen startade sedan den andra halvleken otroligt bra, och hade flera riktigt vassa anfall redan under de sex första minuterna. Närmast mål kom Anna Jøsendal som drog en frispark i stolpens insida. Men även Smilla Valotto hade ett kanonläge, där hon sköt högt över.

Hammarby fortsatte att föra spelet under i princip hela den andra halvleken, dock utan att lyckas omsätta spelövertaget i speciellt många målchanser. Och då stack istället Rosengård upp och gjorde mål. Totalt vann Rosengård avsluten på mål med 6–2. På så sätt var bortasegern logisk – trots att det alltså var hemmalaget som hade spelövertag under stora delar av matchen.

Men man får ju ändå säga att Malmölaget hade väldig tur. För efter segermålet kom Bajen till två jättelägen. Först var det Thea Sørbo som fick chansen. Då räddade Eartha Cummings. Och med drygt fem minuter kvar trodde nog de flesta att Emma Westin nickade in kvitteringen.

Men Rosengård räddades av att domare Sandra Almkvist hittade en frispark i straffområdet. Visst använde Westin armarna mot Jessica Wik innan hon nickade in bollen i mål. Men frisparken var på alla sätt otroligt billig. Jag har väldigt svårt att tro att Westin hade fått straff om det varit omvänt, och Wik istället hade använt armarna på det sättet mot Hammarbyspelaren.

Tufft för Bajen som saknade både Stina Lennartsson och lagkapten Alice Carlsson i sin backlinje. De ersattes av de båda 06:orna Smilla Holmberg och Bella Andersson. Carlsson saknades i uppspelsfas – och vid Rosengårds segermål. Men när det gäller bytet på högerbacksplatsen saknade jag inte Lennartsson. Holmberg är inte lika fysisk. Men 17-åringen har klart bättre bollbehandling, och slår såväl precisare passningar som farligare inlägg.

I Rosengård saknades Sofie Bredgaard. I hennes frånvaro fick Bea Sprung chansen i startelvan. Hon fick 59 minuter innan hon byttes mot finländska nyförvärvet Anni Hartikainen.

När jag tittat på Rosengård den här våren har blicken fastnat på fantastiska Momoko Tanikawa. Hon är den bästa spelare jag sett i damallsvenskan på flera år. Det var också hon som gjorde segermålet.

Hon låg och fiskade i tiapositionen. Och när Eva Nyström följde Olivia Holdt ner mot hörnflaggan uppstod en jätteyta mellan Bajens båda mittbackar. Den missade inte japanskan. Dessutom både såg Olivia Schough löpningen och kunde slå passningen med precision.

Tanikawa blev alltså matchvinnare igen. Och det är lätt att tänka att det är hon som är den avgörande skillnaden mellan FC Rosengård 2023 och FC Rosengård 2024.

Men då gör man det nog lite lätt för sig. Visst innebär Tanikawa ett jättelyft för Malmöklubben. Men det finns fler ganska klara plusvarianter jämfört med fjolåret. En är förstås att Caroline Seger är tillbaka på det centrala mittfältet. En annan är Halimatu Ayinde. Hennes inträde i backlinjen är lite av en sensation.

Ayinde är både spelskicklig och svårpasserad. Således är hon en stor tillgång både i uppbyggnads- och försvarsspel. Med henne känns Rosengårds trebackslinje mycket stabilare än den gjort på länge.

Dessutom har man stabila Eartha Cummings i målet från start, och så har Olivia Holdt hittat sin roll i laget. Rosengård känns återigen som ett välbalanserat lag.

Och nu leder man alltså damallsvenskan med 3,5 poängs marginal efter sju omgångar. Och då har man redan spelat mot såväl tvåan, trean som fyran i tabellen. Och på lördag möts Häcken och Hammarby vilket gör att minst ett av de två närmast jagande lagen kommer att tappa poäng. Det ser onekligen bra ut för FC Rosengård.

VM till Brasilien – och historiskt guld till Sadiku

Veckans största internationella damfotbollsnyhet är ju förstås att nästa VM-slutspel avgörs i Brasilien. Det känns väl som att det kan bli ett mästerskap präglat av resande.

Det handlar om 2027, och det blir första gången VM spelas i Sydamerika. Brasilien vann omröstningen mot de tredelade motkandidaten Tyskland/Nederländerna/Belgien med 119–78.

På den internationella scenen är det även mycket snack nu om de toppspelare som av olika skäl lämnar sina klubbar. Två av dem fick fina avslutningar i går.

Jag har ju redan berättat om att engelska landslagsstjärnan Fran Kirby lämnar Chelsea. Hon har varit med om hela klubbens storhetstid. Och hon fick avsluta guldmatchen mot Manchester United med att fastställa slutresultatet till 6–0:

Kirby är Chelseas bästa målskytt i WSL genom tiderna. Arsenals bästa är även den bästa målskytten totalt i ligan – Vivianne Miedema. Även hon gjorde i går sin sista match i sin nuvarande klubb. Och även Miedema avslutade med att göra mål:

Noterbart är att Miedema inte fick förlängt kontrakt i Arsenal. Det blir spännande att se var hon hamnar nu. Andra intressanta WSL-spelare som är ute på marknaden är Maren Mjelde, Filippa Angeldahl, Ellie Roebuck och Demi Stokes. De tre sista har ju spelat för Manchester City i vinter. City tappar även Steph Houghton, som slutar.

Naturligtvis är flera av de här spelarna redan omgivna av transferrykten. För Angeldahl verkar det vara Real Madrid som står högst på listan. Roebuck kopplas bland annat till Barcelona medan just Manchester City har Miedema högt på sin önskelista.

En spelare som blir kvar där hon varit är Linda Sembrant. Vår svenska landslagsmittback var ju i Bayern München på lån under våren. Nu har hon förlängt sitt kontrakt med den tyska mästarklubben med ett år.

Utöver att vi har en stor mängd svenska spelare i utländska ligor har vi ju även en handfull tränare som är ute i stora världen. En av dem är Elena Sadiku, som tog över som manager för Celtics damlag i januari.

I dag blev Sadiku och hennes lag historiska då de tog Celtics första mästerskapstitel på damsidan någonsin. Grattis.

Men det blev en riktig rysare. Inför sista omgången ledde Celtic ligan på klart bättre målskillnad än Rangers. Man visste att en seger hemma mot Hibernian skulle räcka. Men det dröjde ända till den 90:e minuten innan Amy Gallacher gjorde det där förlösande segermålet till 1–0.

Chelsea och Lyon gjorde det igen

I helgen har Lyon och Chelsea säkrat mästerskapen i Frankrike respektive England. Därmed vet vi nu mästarlagen i de åtta högst rankade ligorna i Europa som spelas höst/vår. Närmligen:

1) Frankrike: Olympique Lyonnais – tredje titeln i rad. 16:e totalt.
2) Tyskland: FC Bayern München – andra titeln i rad. Femte totalt.
3) Spanien: FC Barcelona – fjärde titeln i rad. Åttonde totalt.
4) England: Chelsea FC – femte titeln i rad. Åttonde totalt.
5) Portugal: SL Benfica – fjärde titeln i rad. Fjärde totalt.
6) Italien: AS Roma – andra titeln i rad. Andra totalt.
7) Sverige: Hammarby IF vann i fjol.
8) Tjeckien: Slavia Prag – tredje titeln i rad. Åttonde totalt.
9) Nederländerna: FC Twente – vann ej i fjol. Sjätte titeln totalt.
10) Danmark: Ej avgjort. Fyra lag har kvar chansen att vinna: Nordsjælland, Brøndby, Køge eller Fortuna Hjørring.

I Frankrike avgjordes mästerskapet den här säsongen med ett slutspel med semifinaler, final och bronsmatch i form av enkelmatcher. Personligen tycker jag inte att slutspel hör hemma i europeiska fotbollsligor. Jag tycker att det ändå finns tillräckligt med cuper och turneringar där allt avgörs i slutet av säsongen.

Det är ju att alla matcher är lika mycket värda som gör att ligorna sticker ut. Att matcher i september har lika stor vikt som matcher i maj. Så har det ju varit tidigare även i Frankrike. Men i år var det alltså slutspel med fyra lag. Plötsligt fick fyran Stade de Reims, som var 26 poäng bakom Lyon i grundserien, en rätt hyfsad chans att bli mästare.

Lyon vann grundserien med elva poängs marginal. Och till slut vann man även guldet. Gårdagens final mot PSG slutade 2–1 efter att Lyon kopplat greppet genom två snabba mål mitt i den första halvleken.

I dag vann Chelsea sitt femte engelska ligaguld i rad. Det var upplagt för dramatik, men det blev aldrig spännande.

Jag såg bara slutet av Chelseas match, och då var guldkampen sedan länge avgjord. Londonlaget vann ju nämligen med 6–0 borta mot Manchester United. Två av målen kom redan under de åtta första minuterna.

Vad jag förstod från Viaplays kommentatorer var Chelsea väldigt bra. Men Manchester United måste ha gjort sin sämsta insats på evigheter. Att släppa in sex mål på hemmaplan är ju rent pinsamt för en klubb av Uniteds dignitet.

Manchester City behövde vinna med tre mål större marginal än Chelsea för att vinna guldet. Så det hade alltså krävts en 9–0-seger för City för att guldet skulle stanna i Manchester. Nu vann Chelsea pokalen i Manchester, och kunde ta med den hem till London.

Svenska trion Zecira Musovic, Nathalie Björn och Johanna Rytting Kaneryd fick alltså fira guld i dag. Alla tre spelade hela matchen, och Rytting Kaneryd placerade snyggt in 2–0-målet.

Ute på den internationella arenan har även den spanska cupfinalen avgjorts. Där vann Barcelona med hela 8–0 mot Real Sociedad. Fridolina Rolfö började på bänken, men byttes in i 55:e minuten i ställningen 7–0. Rolfö fick ett assist till det sista målet.

Apropå Spanien motsvarade landets F17/07-landslag förväntningarna och vann EM-finalen på Malmö IP med 4–0 mot England. Vad jag förstått var matchen rätt jämn i 40 minuter. Men två snabba spanska mål i första halvlekens slutminuter avgjorde allt.

Noterbart i övrigt från F17-EM att Polen tog Europas tredje plats i höstens VM-slutspel. Polskorna vann mot Frankrike efter straffläggning i dag.

Personligen valde jag i dag att åka till Mjörnvallen i Alingsås för att se toppmötet i elitettan mellan Alingsås IF Fotboll och Umeå IK. Det var en intressant upplevelse.

Inledningsvis var det ett bollskickligt Umeå som ägde matchen. Under de första 40 minuterna hade egentligen Alingsås bara ett riktigt bra anfall. Och på det gjorde Moa Öhman 1–0.

Dock hade gästerna svårt att omsätta sitt bollinnehav i målchanser i spelet. Man skapade två riktigt bra på hörnor. Men i spelet stod Alingsås liksom i sitt 4–1–4–1 och väntade på att Umeå skulle göra misstag. Och under halvlekens sista fem minuter kom ett par sådana.

Först serverades Alma Öberg öppet mål av Ina Österlind till 2–0 och strax vann Tove Lorén bollen högt, växelspelade med Öhman och tryckte sedan in 3–0. Där kändes det faktiskt avgjort, även om halvtidsresultatet inte alls speglade matchen så långt.

Efter paus fick vi se en helt annan matchbild. Då var det Alingsås, Alingsås och ännu mer Alingsås. Den effektivitet laget visade före paus var som bortblåst. För faktum är att det lätt kunde ha slutat 5–0 eller 6–0. Men gissningsvis var alingsåsarna ändå nöjda med att vinna det tidiga toppmötet med klara 3–0.

Därmed har Alingsås nu maximala 21 poäng i elitettan. Och från vad jag såg i dag finns det just nu inget som talar för att laget skall rasa ihop. Tränare Joakim Carlsson gör sin andra säsong i klubben. Man gick ju till damallsvenskt kval under den första. Men årets lag känns mycket bättre.

Dels är Carlsson en tränare som kör stenhård fysträning med sina lag, och det brukar krävas en säsong innan spelarna vant sig vid hårdträningen. Dels har han en betydligt bättre trupp i år.

I mittförsvaret har Alingsås fått tillbaka Felicia de Feo. Hon och Moa Jarl måste väl vara elitettans bästa mittbackspar? På det centrala mittfältet har man i år med Rebecca Cameras från start. Och på kanterna är dels Ina Österlind tillbaka efter sin andra korsbandsskada. Dels hade Alma Öberg en tyngre säsong i fjol, med bara två gjorda mål. I år har Öberg redan gjort sex.

Men framför allt har Alingsås nu en riktigt bra toppforward. Moa Öhman har nämligen varit ett perfekt nytillskott för elitettans serieledare. Forwarden med rötterna i Kalix har gjort åtta mål. Men hon bidrar med mer än bara mål. Hon är en utmärkt uppspelspunkt, och gör väldigt mycket nytta i själva spelet. I dag gjorde hon ett mål, hade ett assist och ett hockeyassist.

Vi är bara sju omgångar in i serien. Men just nu känns Alingsås ostoppbart. Man har redan åtta poängs marginal ner till kvalplatsen, och det känns faktiskt som att det bara är flera tunga skador som kan stoppa laget.

Umeå då? I dag saknade laget duktiga ungdomslandslagsspelarna Inez Amcoff och Isabelle Goldmann samt rutinerade Alexandra Sandström. Mot Alingsås vägde västerbottningarna för lätt. Men man imponerade med sin boll- och passningsskicklighet före paus, och kommer säkert att hänga med i toppen under hela säsongen. Mest imponerades jag av de båda innermittfältarna Cecilia Ek och Stina Andersson. Båda är födda 2005 och är spelare som jag kommer att följa framöver.

Chelsea tillbaka i guldläge inför avgörandet

På lördag klockan 16.00 spelas den sista omgången i engelska WSL. Guldracet står mellan Chelsea och Manchester City, och det är Londonklubben som leder tabellen inför avgörandet.

Chelsea tappade ju guldgreppet för någon vecka sedan när man förlorade borta mot Liverpool med 4–3. Men bara några dagar senare fick man tillbaka guldchansen. Man fick det av värsta konkurrenten Arsenal, som vände sent och vann med 2–1 mot City.

Stina Blackstenius styrde både in 1–1 i 89:e och 2–1 i 90:e och gjorde sig samtidigt populär hos lokalkonkurrenten. Höjdpunkter från den matchen går att se här. Samma dag vann Chelsea med 8–0 mot tabelljumbon Bristol, vilket innebar att man kom ikapp City vad gäller målskillnaden.

I dag spelade Chelsea Londonderby mot Tottenham. Fjolårets Hammarbyspelare Maika Hamano gjorde segermålet i 37:e minuten. Några minuter senare kolliderade Hamano med Amanda Nildén, som skadade sig. Det kändes lite oroväckande när svenskan bars ut på bår.

Nildén, Zecira Musovic och Nathalie Björn startade i derbyt. Johanna Rytting Kaneryd och Matilda Vinberg byttes in.

I och med Chelseas 1–0-seger leder man i praktiken ligan med 2,5 måls marginal inför avslutningen. Att jag skriver med ett halvt mål beror på att Chelsea har gjort fler mål än City, vilket innebär att Chelsea tar guldet om lagen hamnar på samma målskillnad.

Extra intressant är att Chelsea skall till just Manchester för att möta Citys arvfiende United. Normalt är det en rätt tuff match. I april möttes lagen i FA-cupen. Då vann United med 2–1. Men hur suget är United på att hjälpa City till guld?

För Filippa Angeldahl och Manchester City avslutas ligan med bortamatch i Birmingham mot Aston Villa. City ligger alltså tvåa inför slutomgången. Om båda topplagen vinner måste City göra det med en marginal som är tre mål större än Chelseas. Och det känns som en mycket tuff uppgift.

För de senaste två åren har City haft svårt mot Aston Villa. Manchesterlaget har bara vunnit ett av klubbarnas fyra senaste möten i tävlingssammanhang. Villa har två segrar (varav en efter förlängning) och så har det blivit ett kryss.

Det är alltså upplagt för dramatik i England på lördag.

I helgen spelas även finalen i F17-EM. Det är de båda gruppsegrarna Spanien och England som gör upp om guldet på Malmö IP. I Lund är det bronsmatch mellan Polen och Frankrike. Vinnaren där gör finalisterna sällskap i F17-VM senare i år.