I dag tillbringade jag min arbetsdag på landslagets VM-läger. Det var trevligt, även om vädret stundtals var rätt otrevligt. Först var det träning på Häckens anläggning Gothia Park Academy.
Under ungefär en minut hann jag få lite otrevliga deja vu-känslor. När jag var på plats i Båstad på fjolårets EM-läger stod jag med min kamera precis där Linda Sembrant skadade sig. Fotskadan gjorde att Sembrant bara spelade 35 minuter i EM:s gruppspel.
I dag föll Fridolina Rolfö bara meter från där jag stod med kameran. Hon blev liggande, och spontant blev man förstås lite orolig att det skulle vara något allvarligt. Men när jag såg att Amanda Ilestedt skrattade efter att ha varit framme hos Barcelonastjärnan kunde man andas ut. Rolfö reste sig och körde på utan några märkbara men under resten av träningen.

Just Rolfö och skador blev ett av dagens hetaste ämnen. På eftermiddagen var det tid för intervjuer. I fjol tyckte jag upplägget var dåligt. Minns jag rätt fick skrivande media ungefär tio minuter med spelarna, vilket skapade stress när alla ville få utrymme att ta upp sina speciella ämnen.
I dag gavs det betydligt mer tid, kring 20 minuter per spelare. Det innebar att alla fick ställa sina frågor. Några teman återkom, som Hanna Glas bröllop, tidsomställning, specialgjorda fotbollsskor för damer, att Sveriges målsättning är lite mer blygsam i år än den var i EM samt hur de ser på att den svenska klacken kommer att bli klart mindre än i fjol.
Och så var det där med speltid och skador. Fridolina Rolfö fick frågan om vad som krävs för att hon skall vara nöjd när hon åker hem från VM. Svaret:
”Det där tycker jag är jättesvårt att säga på förhand. Jag har förhoppningen att vi skall ta oss långt. Men vi måste vara realistiska också och se till hur det har sett ut. Vi har haft mycket skadade spelare under året och där har vi absolut en nackdel. Samtidigt är vi inte ensamma. Se på England, de har stora problem också. Så jag hoppas att vi kan få ihop det. Vi har en bra lagmentalitet, och jag tror mycket att det kan göra att vi kan ta oss långt. Hur långt vet jag inte.”
Rolfö tog alltså själv upp skadebiten. Jag hakade på och frågade om hennes skada, hur statusen är, och om hon tror att kroppen klarar sju VM-matcher.
”Ja, jag hoppas det. Jag har ju haft lite problematik med mitt knä, och jag hoppas att det håller.”
Svaret ledde till följdfrågor. Där tog TT och Expressen över och växeldrog. Första frågan var om hon känner av knät nu:
”Delvis, men det funkar ändå.”
Hur ser problematiken ut?
”Det är inget jag vill gå in på, exakt vad det är som sker. Men det känns okej, och det har varit bra nu på träningarna. Så jag är glad för det.”
Har du anpassat träningsupplägg?
”Jag vet inte exakt just nu hur upplägget kommer att vara. Men nu har jag kunnat träna på bra. Och det blir lite dag för dag, hur det känns.”
Hur länge har du haft det?
”Ganska länge. Det var ju egentligen innan Champions Leaguefinalen där som jag inte spelade, utan tog fem–sex veckor ledigt. Det har varit ett tag. Men jag tror att den vilan gjorde mycket, att jag kunde känna mig bättre och kunde spela Champions Leaguefinalen som framför allt var fokuset. Sedan har jag också haft lite ledigt nu efter. Så förhoppningsvis håller kroppen.”
Är det något som behöver åtgärdas?
”Jag vet inte ännu. Det får vi se med tiden.”
Senare på eftermiddagen noterade jag att Rolfö även fick frågor om knät av Fotbollskanalen. Den intervjun går både att läsa och se på den här länken.
Rolfö är vår klart största stjärna när vi går in i VM. Och vi får hålla tummarna för att hennes knä håller. Vi får även hoppas att landslagledningen kan få utrymme att matcha henne hyfsat sparsamt i gruppspelet.
I övrigt på pressträffen slogs man av hur hes Magdalena Eriksson var efter nämnda bröllop. Samtidigt som det alltid är intressant och kul att lyssna på Eriksson var det nästan jobbigt att höra henne kämpa fram orden.
Slutligen är här ett urval av de bilder jag tog på dagens träning:





















