Profilbild för Okänd

Om Johan Rydén

Johan Rydén, sportjournalist för Borås Tidning som bloggat om damfotboll sedan 2011. Finns även på twitter, @Johan_Ryden

Stor dag för Schröder, Holmberg – och Wangerheim

Felicia Schröder och Smilla Holmberg kom med i Peter Gerhardssons näst sista landslagstrupp, den som skall spela Nations League om två veckor. Det gjorde även Ellen Wangerheim. Hon gjorde dessutom båda målen när Hammarby vann svenska cupen.

Men jag börjar i Portugal. Där var det världspremiär för Word sevens i kväll. Först ut var Manchester City och FC Rosengård. Och Aoba Fujino gjorde första målet redan efter drygt en minut. Till slut blev det 4–0 för City. I den andra matchen i gruppen vann Bayern München med 3–2 mot Ajax. Därmed blir det ”ödesmatch” för Rosengård direkt i morgon. 15.30 svensk tid möter man nämligen Bayern, och det mesta tyder på att det är vinna eller försvinna som gäller.

På svensk mark bjöd förbundskapten Gerhardsson på en liten överraskning när han tog ut Felicia Schröder och Smilla Holmberg i sin näst sista trupp. Men det var alltså bara en lite överraskning. De båda talangerna har ju imponerat stort i damallsvenskan. Och Schröder var ju faktiskt med i truppen redan för ett år sedan.

Häckens 18-åriga anfallsstjärna ingick ju i den trupp som EM-kvalade mot Frankrike och England i juli ifjol. Då satt hon på bänken borta mot fransyskorna utan att få någon speltid. Kommer debuten för den damallsvenska skytteligaledaren den här gången?

För Smilla Holmberg är det första uttagningen. Inte heller den var speciellt oväntad. Det är första gången 18-åringen ingår i någon av Gerhardssons trupper. Men hon har ju varit glödhet under våren, så man har ju väntat på den här dagen.

Det blev för övrigt en väldigt bra dag för Holmberg. För under kvällen var hon ju med och vann svenska cupen. Där var det dock alltså en annan landslagsuttagen spelare som snodde showen, nämligen Ellen Wangerheim som gjorde båda målen.

Jag jobbade under kvällen och kunde inte kolla in matchen speciellt koncentrerat. Men det kändes väl som att segern var odiskutabel. Under matchen upplevde jag inte att Norrköping hade en enda riktig målchans. När jag nu i efterhand har kollat höjdpunkterna nedan står uppfattningen om odiskutabel seger fast, även om jag noterat att Peking ju faktiskt hade några bra chanser. Den bästa var när Jessica Wik prickade stolpen – eller var det ribban? – just före pausen.

Wangerheims första mål kom efter att Bajen spelat sig över hela planen från en egen inspark. Det andra hade knappt styrfart när det gick in i bortre hörnet.

Gerhardsson tog ut totalt 26 spelare – hela truppen finns här. Det är väl rimligt att tro att det är bland de här 26 som EM-truppen kommer att formas. Med i den aktuella truppen finns även Evelyn Ijeh och Rosa Kafaji, två spelare som var nere i U23-landslaget under förra samlingen.

Senast var Hanna Wijk, Anna Sandberg, Cornelia Kapocs och Matilda Vinberg uttagna i A-truppen. Den kvartetten är nu nedflyttad i U23.

Titlar till Chelsea, Juventus, Nederländerna och Central Coast Mariners

Gårdagens italienska cupfinal blev aldrig spännande. Det slutade med svenskt segerjubel efter att Juventus gjort fyra mål på Roma under de första 34 minuterna.

Det slutade just 4–0 efter att Emma Kullberg spelat hela matchen och Hanna Bennison bytts in i 76:e minuten. Kullberg var näst sista Juvespelare på bollen vid 3–0-målet.

Under lördagen tog även Nederländerna en historisk titel. För första gången någonsin lyckades landet ta hem EM-guldet i F17-klassen. Man gjorde det i den turnering som avgjorts på Färöarna de senaste veckorna. Noterbart var att det var ”nya” nationer i slutstriden. Exempelvis missade Spanien semifinal för första gången sedan 2012.

I finalen vann Nederländerna med 2–1 mot Norge. Det var Norges första EM-final någonsin på F17-nivån, och andraplatsen innebär att norskorna får spela VM i Marocko i oktober och november.

Norges mål i finalen gjordes snyggt av Marie Moen Preus, som också vann turneringens skytteliga med fem mål på fem matcher. 16-åringen som numera är i Vålerenga är född den 27 augusti 2008 och har redan hunnit med elva mål på 31 matcher i norska toppserien. Var hamnar hon i framtiden?

I höstens F17-VM kommer för övrigt 24 lag till spel, det är en utökning med åtta lag jämfört med tidigare mästerskap i åldersgruppen. Europa har fem platser. Utöver finalisterna Nederländerna och Norge tog sig även Frankrike, Italien och Spanien till mästerskapet i Marocko.

Apropå utökning av antalet lag i VM beslutade Fifa i veckan att stora VM skall bestå av 48 lag till mästerskapet 2031. Det är ju förstås kul att Sveriges chanser att få spela VM över tid ökar.

Men personligen tycker jag att 32 var någon form av smärtgräns, och att 48 är för många. För med 48 lag växer VM både i tid och plats. Det krävs fler arenor och topplagen får spela en mer match. Det är något som gör att allt färre länder kommer att kunna stå som arrangör.

Det senaste världsmästerskapet avgjordes som bekant i Australien. Där var det stor final i damernas A-league under svensk söndagsmorgon. Det slutade med straffläggning, där skrällgänget Central Coast Mariners blev mästare.

Jag var nyligen inne på min konservativa syn vad gäller mästartitlar i fotboll. Här fick vi ett exempel på när det inte är det bästa laget som vinner mästerskapet. För Melbourne City gick igenom A-leagues grundserie obesegrat. Man vann på 55 poäng, två fler än lokalkonkurrenten Melbourne Victory.

Men A-league har slutspel dit sex av de tolv lagen går. Relativt nystartade Central Coast Mariners kom fyra i serien, 31 poäng bakom segrarna. Men laget från Gosford, beläget en sju mil lång bilresa norrut från Sydney, lyckades toppa formen perfekt. Man gjorde ett bragdartat slutspel där man först vann kvartsfinalen mot Adelaide, sedan slog ut Melbourne City i ett dubbelmöte och i morse alltså vann finalen efter straffar.

Även om det alltid är kul med skrällar är ju alltså knappast Central Coast Mariners det bästa laget i Australien. Men man är mästare. Och man är det efter sitt blott andra år i ligan. Klubben var med på damsidan från start när ligan startades som W-league hösten 2008. Men efter två säsonger drog man sig ur av ekonomiska skäl. Det var först till förra säsongen man gjorde comeback. Och det har alltså blivit en succéartad sådan.

I dag har det även spelats FA-cupfinal i England. Där motsvarade Chelsea favoritskapet och vann till slut med 3–0 mot Manchester United. För svensk del spelade Nathalie Björn hela matchen för Chelsea, medan Johanna Rytting-Kaneryd byttes in först i fjärde tilläggsminuten. Hos United byttes Anna Sandberg in i 76:e minuten.

Chelseas franska vänsterytter Sandy Baltimore blev stor matchvinnare. 25-åringen gjorde både det första (på straff) och det sista målet. Däremellan hade hon en assist när hon prickade amerikanska inhopparen Catarina Macarios huvud med en fint slagen inläggsfrispark.

Segern innebär att Chelsea tar hem trippeln i England den här säsongen, alltså ligan, FA-cupen och ligacupen. Det har för övrigt varit väldigt dålig spridning av titlarna i alla de större europeiska damfotbollsländerna den här vintern.

I Tyskland tog ju Bayern München en historisk dubbel och i Italien säkrade Juventus dubbeln i går. Undantaget hittills är Frankrike där Paris FC skrällvann cupen, medan Lyon ju blev ligamästare i fredags. Slutligen har vi Spanien där Barca har vunnit ligan och har kvar chansen till dubbeln. För den spanska cupfinalen spelas efter landslagsfönstret, lördagen den 7 juni. Där ställs Barca mot Atletico Madrid.

Men innan dess skall ju Fridolina Rolfö och hennes lagkompisar spela final i Champions League. Den går som bekant mot Arsenal och har avspark klockan 18.00 på lördag i Lissabon.

I veckan som kommer väntar ju som bekant även final i svenska cupen. Den spelas mellan Hammarby och IFK Norrköping på Stockholmsarenan på onsdag klockan 19.00.

Apropå den inhemska damfotbollen noteras att Jitex fortsätter att skrälla stort i elitettan. Den klassiska, lila Mölndalsklubben vann även dagens match borta mot Örebro SK. Därmed leder Jitex tabellen med 15 poäng efter sex omgångar. Nu tror jag inte att laget håller. Man har haft en fördelaktig lottning i upptakten av serien, och bara mött ett av de fem topptippade lagen. Och det är den match man förlorat. I övrigt har Jitex tagit fem uddamålssegrar.

I en kommentar på Forum Elitettan kallade jag årets upplaga av serien för den ”ganska klart sämsta någonsin”. Men det kan också bli en av de jämnaste och därmed allra mest spännande.

Kollanen med blytungt mål på övertid

I bottenmötets andra och tillika sista tilläggsminut dök Heidi Kollanen upp bakom ryggen på Jonna Andersson och tryckte med en högervolley in ett mål som kan visa sig bli otroligt viktigt.

Vittsjö vann bottenmötet med Linköping FC med 2–1, och klättrar upp över kvalstrecket till den nionde placeringen. För LFC är det däremot mörker. Laget är kvar på nedflyttningsplats, och närmast väntar en ny ångestmatch. På söndag åker östgötarna till Piteå för match mot det lag som ligger närmast ovanför kvalstrecket.

Jag kikade mest på Gusk–Elfsborg i eftermiddag. Men jag hade på alla de fyra allsvenska matcherna och hoppade mellan att kolla in dem. Till slut blev det ändå så att blicken riktades mest mot Vittsjö idrottspark. Där kändes Vittsjö som det bättre laget fram till en situation där det såg ut som att Hanna Ekengren var fasthållen i friläge. Men det blev varken mål eller målchansutvisning.

Istället kunde Linköping kvittera – Lilli Halttunen skarvade in en högerhörna från Jonna Andersson – och ta över matchen. Det kändes som att gästerna kanske även skulle kunna göra ytterligare något mål och få med sig alla poäng hem. Det blev alltså tvärtom.

Och nu väntar alltså Piteå närmast för Linköping. Jag såg delar av den andra halvleken i deras 2–1-förlust borta mot Hammarby. Och där tyckte jag att norrbottningarna var väldigt bra. Så bra att de hade gjort sig förtjänt av en kvittering.

Men Bajen vann, och toppar tabellen även efter den åttonde omgången. På onsdag skall man dessutom försöka ta hem årets första titel. Då väntar ju nämligen cupfinal hemma mot IFK Norrköping.

Ett Norrköping som åkte på en riktig käftsmäll hemma mot Kristianstad. Det här var nämligen en rätt jobbig lördag för Östergötland. KDFF vann med 4–1, vilket innebär att Norrköping nu är nere på tionde plats i tabellen – bara två poäng över kvalstrecket.

Fanny Anderssons korsbandsskada var verkligen på alla sätt en katastrof för Peking. Det var i den första halvleken av 1–0-segern mot AIK som mittfältsstjärnan skadade sig. Efter den matchen var Norrköping ett topplag med sju poäng på tre omgångar.

Sedan dess har man noterat två kryss och tre förluster i damallsvenskan – plus jätteskrällen mot Häcken i semifinalen av svenska cupen. Men i allsvenskan är det alltså nu fem raka utan seger och målskillnaden 4–12.

För Norrköping blir faktiskt lördagens bortamatch på Mjörnvallen mot Alingsås lite av en ångestmatch. Seger där ger andrum. Annars är det lite kris. Då är man akut indraget i nedflyttningsstriden, och som bekant har Norrköping extremt dålig ekonomi, så vi skall nog inte räkna med att de kan gå ut på spelarmarknaden och göra några storvärvningar.

Totalt sett var fem av den åttonde omgångens sju matcher sådana där ett lag från den övre halvan ställdes mot ett från den undre. Fyra av de matcherna slutade med seger för topplaget.

Undantaget var BP:s 2–1-seger mot Rosengård. Stockholmarnas andra mål i den matchen, det där Alice Ahlberg nickade in en inläggsfrispark från Julia Olsson, var för övrigt av det underligare slaget. Först kom Rosengårds målvakt Eartha Cummings helt fel när hon skulle försöka få undan inlägget. I stället för att ta bollen sprang skotskan rakt in i egna försvararen Emma Jansson. Och i nästa läge var det Gudrun Arnardottirs tur att hamna helt fel. Det som såg ut som en ganska lätt räddning vid mållinjen slutade med att bollen studsade mellan isländskans ben och in i mål. Knappast stabilt.

Apropå stabilitet ser det ju alltmer ut som att vi får tronskifte i Malmö redan i år. För Malmö FF är nu fyra poäng före sin tidigare storasyster. Och känslan i nuläget är att MFF är ett klart stabilare lag än Rosengård.

Omgångens spelare så här långt är hur som helst en MFF:are. Sara Kanutte Fornes slog ju till med tre mål i fredagskvällens 4–2-seger mot Växjö. Det var lika många som hon gjorde när lagen möttes i svenska cupen i början av mars. Då blev det 4–3. Och även i den matchen gjorde för övrigt Izzy D’Aquila det första av MFF:s fyra mål.

Kvar i omgången är den enda matchen mellan två lag från övre halvan. Det är Stockholmsderbyt mellan lagen som låg tvåa respektive sjua efter sju omgångar, Djurgården och AIK. Djurgården är ju som bekant ensamt om att vara obesegrat i damallsvenskan. Håller det över derbyt?

Lyon vann igen – som tur var

Lyon gick besegrat genom franska ligan, och var i sluttabellen hela tio poäng före tvåan PSG. Ändå hade Parislaget i går kväll chansen att sno ligatiteln.

Frankrike har ju sedan något år tillbaka infört ett slutspel om guldet. Och där avgörs allt i en match. Personligen är jag rätt konservativ i vissa sammanhang, och det här ett sådant exempel. Jag tycker faktiskt att det franska slutspelet med enkelmatcher i såväl semifinalerna som finalen känns lite lätt oseriöst. Att det mer är ett jippo än idrott.

I vissa sporter är slutspel kultur. Men i de sporterna är det just bara under slutspelet som det är riktigt kul. Grundserierna är liksom bara en transportsträcka. Därför gillar jag fotbollens traditionella upplägg där alla matcher är lika mycket värda. Och jag tycker att det är rimligt att det lag som tar flest poäng under en hel säsong också koras till mästare.

Men trots att Lyon har varit överlägset i Frankrike i vinter stod alltså titeln på spel på Groupama Stadium i går kväll. Men det gick som vanligt. Lyon tog sin 17:e titel på de 18 senaste säsongerna.

Man vann till slut finalen med klara 3–0. Melchie Dumornays 1–0-mål på övertid i den första halvleken är en fin uppvisning i hur man spelar sig genom et motståndarförsvar. Och matchen avslutades med att Wendie Renard bjöd på en Panenka-straff.

För minst sju spelare var finalen också avskedsföreställning i klubben. Det handlar om sju riktiga toppspelare i Laura Benkarth, Vanessa Gilles, Sofia Huerta, Danielle van de Donk, Eugenie Le Sommer, Dzenifer Maroszan och Sara Däbritz. Någon av dem kanske lägger av, annars lär alla vara heta på marknaden i sommar.

Rosengård fick nobben – får inte flytta Häckenmatchen

Den damallsvenska matchen mellan Rosengård och Häcken ligger kvar den 24 maj. Malmöklubben fick inte Svenska fotbollförbundets stöd att flytta matchen. Beskedet kom under torsdagen.

Och det var väl inte speciellt oväntat eftersom den penningstinna sjumannaturnering som Rosengård skall spela, World Sevens Football i Estoril i Portugal, inte är sanktionerad av Fifa eller Uefa.

Lottningen för turneringen har för övrigt kommit. Vår svenska representant ställs mot Manchester City klockan 18.00 på onsdag. På torsdag väntar sedan Bayern München (15.30) och Ajax (20.30). Sedan spelas semifinaler och final på fredag. Finalen har avspark 21.00. Så om Rosengård går dit blir det snabba ryck. För laget tar alltså emot Häcken redan 15.00 dagen efter.

Och som jag skrivit tidigare förstår jag båda parter. Jag tycker att det är självklart för Rosengård att ställa upp i World Sevens när det ger så bra pengar. Det är även bra om Sverige får med lag fler gånger i cupen, för varje krona vi kan få in i svensk damfotboll är välkommen.

Jag säger inte att det är lika självklart för Häcken att sätta sig emot en matchflytt. Men jag förstår alltså ändå att man gör det, för utsatt datum ger ju Göteborgsklubben en väldigt bra chans att vinna mot mästarlaget.

Här tänker jag att FC Rosengård faktiskt får tillbaka med egen medicin. Låt oss backa bandet till september 2019. Då var jag tillsammans med 162 åskådare på Påskbergsvallen i Varberg och såg Kungsbacka DFF ta emot FC Rosengård i damallsvenskan.

På presskonferensen efteråt beklagade Rosengårds dåvarande tränare Jonas Eidevall att Kungsbacka inte tilläts spela på sin hemmaplan, Tingbergsvallen. Som bekant tvingades nykomlingen spela alla sina hemmamatcher på neutral plan.

Men det visade sig att förbundet faktiskt hade givit Kungsbacka dispens att spela just nämnda match på ordinarie hemmaplan. Det fanns dock en hake – och det var att Rosengård accepterade att avsparken av ljusskäl flyttades från 15.00 till 13.00.

Men den guldjagande Malmöklubben sa nej med motiveringen att det skulle bli en tidig avresa. Det var ju givetvis ett rätt uselt svepskäl. Den verkliga anledningen var ju förstås att Rosengård av rent sportsliga skäl inte ville att nykomlingen skulle få extra stöd och tändvätska i aktuell match.

Ur den synvinkeln var det rimligt att Malmöklubben då satte sig emot flytten. På samma sätt är det rimligt att Häcken känner att de har störst chans att vinna mot Rosengård om årets match ligger kvar dagen efter att den där sjumannacupen spelas.

Häckens officiella skäl till att neka matchflytt är att ”Våra landslagsspelare behöver ha en extra dag för återhämtning innan avresa” till kommande landslagssamlingar. Samt att det skulle innebära problem för supportrarna som planerat en resa till Malmö. Det känns inte som några speciellt tunga skäl. Även om den svenska truppen inte är uttagen ännu kan vi nog vara säkra på att det är landslagsspelare som har match på söndagen. Och det är ju inte ovanligt med måndagsmatcher inför landslagsamlingar.

Men med vetskapen om att Häcken i princip tappade SM-guldet 2023 på att Rosengård kom till spel med ett B-lag mot Hammarby förstår jag om göteborgarna nu ser chansen att få egen sportslig favör.

Apropå Häcken sparkar de ikväll igång damallsvenskans åttonde omgång med västderby mot Alingsås på Bravida Arena. Avspark där är klockan 18.00. Och jag har återinsatt Felicia Schröder som lagkapten i mitt Fantasylag. Jag hamnade fel i förra omgången. Vi får se om man har någon fingertoppskänsla den här veckan.

En timme efter västderbyt är det avspark mellan Växjö DFF och Malmö FF. Apropå Växjö skrev jag ett litet inlägg i Forum Damallsvenskan där jag såg deras segermål mot Piteå som en högst potentiell vinnare till titeln årets fulaste mål. I övrigt den här omgången är väl tisdagens Stockholmsderby mellan Djurgården och AIK den på förhand intressantaste matchen. Vad vågar man hoppas på för publiksiffra på stadion?

Tabellmässigt är ju förstås också lördagens bottenmöte mellan Vittsjö och Linköping hyperintressant. De båda lagen ligger ju just nu på varsin sida om nedflyttningsstrecket.

Ute på kontinenten börjar ligorna nå målsnöret. I kväll 21.00 är det exempelvis stor ligafinal i Frankrike där Lyon tar emot PSG i en direkt avgörande match om titeln. Lyon har varit överlägset säsongen igenom, men lyckades åka ut ur franska cupen på ett tidigt stadium. Och man tappade ju ledning mot Arsenal i Champions Leagues semifinal. Klarar man pressen i den här matchen, eller blir det en ”fiaskosäsong” utan titel?

I morgon 18.00 är det italiensk cupfinal när Juventus och Roma drabbar samman. Kan Juve ta dubbeln?

Och på söndag 14.30 är det engelsk FA-cupfinal mellan Chelsea och Manchester United. Där är förstås Chelsea storfavorit att även ta sin tredje inhemska titel den här säsongen.

Men för många lag ute i Europa är det nu silly season. Och många svenska utlandsproffs har utgående kontrakt. Jag kan missat någon förlängning, men enligt bloggens lista över svenska utlandsproffs är nu följande spelare kontraktslösa:

Julia Karlernäs
Johanna Rytting Kaneryd
Zecira Musovic
Amanda Ilestedt
Lina Hurtig
Stina Blackstenius
Josefine Rybrink
Freja Olofsson
Rebecka Blomqvist
Linda Sembrant
Sejde Abrahamsson

Therese Simonsson
Alice Söndergaard

Eventuellt skall även Emma Kullberg upp på listan, men hon hade ett optionsår med Juventus och det är väl rimligt att tro att det faller in. Vad gäller Blackstenius är det oklart hur långt hennes kontrakt är. Men det förefaller troligt att det gäller även över nästa säsong.

Utmärkta Instagramkontor Kolla Svenskan gjorde nyligen en egen lista med utgående kontrakt. De hade även med:

Astrid Larsson
Jenny Hjohlman
Hanna Sjöström
Cassandra Korhonen

Kolla Svenskan listade även några spelare där kontraktstiden är oklar, som alltså kanske har utgående kontrakt:

Marika Bergman Lundin
Klara Andrup
Sara Nilsson
Klara Svensson Senelius

Många namn ute på marknaden alltså. Vilka av dem vänder hem till damallsvenskan?

Bomben på Skytteholm

Djurgården är det enda laget i damallsvenskan som är obesegrat efter sju omgångar. Det hade jag inte trott. Jag tippade ju laget på sjunde plats i tabellen.

För andra matchen i rad hoppade Tove Almqvist in. Och för andra matchen i rad gjorde hon ett sent och viktigt mål. Senast mot Norrköping befann hon sig i och för sig i en ganska klar offsideposition när hon kvitterade i 90:e minuten. Men när inte domarna uppfattar det spelar det ingen roll. I dag var hon på rätt sida i tredje övertidsminuten när hon slog till och avgjorde borta mot Linköping.

I och med segern är Djurgården bara en poäng bakom Hammarby. Det är mindre än en vecka sedan jag befarade att Bajen redan hade avgjort damallsvenskan. Jag skrev att risken var uppenbar att avståndet mellan laget och konkurrenterna bara skulle öka.

I dag minskade det högst oväntat med tre poäng. För Bajen åkte på en riktig käftsmäll i derbyt borta mot AIK. Jada Whyman och Villemo Dahlqvist var de stora matchvinnarna när Gnaget vann med 1–0.

Den såg inte jag komma. Jag såg inte heller matchen, så jag kan inte bedöma hur rimligt resultatet var. Men utifrån klippet med höjdpunkter såg AIK i alla fall ut att ha varit farligt i sina omställningar.

Jag noterar också att Ellen Wangerheim saknades i Bajen. Att hon är viktig för laget visste man ju. Men jag trodde kanske inte att hon var så viktig att man skulle nollas av AIK utan henne.

Det här är för övrigt en basketbetonad helg för min del. Jag var i Norrköping under fredagskvällen och skall dit igen under söndagen. I dag har jag hunnit se Elfsborg vinna med 2–1 mot Örebro SK i elitettan. Men det blir den damfotboll jag hinner med i helgen.

I övrigt har jag mest hunnit kolla resultat. Jag noterade att Alingsåsfostrade Beatrice Persson i Malmö FF sänkte sin ”moderklubb” under fredagen med matchens enda mål. Det var för övrigt en stor besvikelse för mig. Jag valde ju nämligen till slut att gå på Izzy D’Aqulia som lagkapten i mitt Fantasylag den här helgen.

Under lördagen har jag noterat att Norrköping hade en riktigt tung dag. Inte nog med att man förlorade med 2–1 mot Rosengård, man fick både Jessica Wik och Carrie Jones utvisade.

Och Kristianstad vände 1–2 till 3–2 i derbyt mot Vittsjö efter att isländska duon Katla Tryggvadottir och Alexandra Johannsdottir gjort varsitt mål inom fyra minuter mitt i den andra halvleken.

I eliettan tappade Trelleborg sina första poäng när Umeå vann på Vångavallen med 1–0. Däremot kan Jitex gå upp i en ensam och mycket oväntad serieledning om man tar poäng i söndagens bortamatch mot IK Uppsala.

På division 1-nivå noteras att nykomlingen Vellinge oväntat ligger jämsides med stora seriefavoriten IFK Göteborg i södra serien efter sex omgångar. I den mellersta är det Enskede i topp, vilket också är lite överraskande. Här är tre lag redan avhakade i botten. Trion Lidköping, P18 och Segeltorp har redan sex eller sju poäng upp till nedflyttningsstrecket. Och i norr är det Brage en poäng före Gefle.

Ilestedt, Hurtig och penningstinn sjumannafotboll

Under torsdagen meddelade Arsenal att såväl Lina Hurtig som Amanda Ilestedt kommer att lämna Londonklubben i sommar. Det var knappast några överraskande besked eftersom båda spelarna bara har haft begränsat med speltid.

Efter förra inlägget blev det en fin diskussion i kommentatorsfältet om Hanna Bennisons framtid. Det känns spännande att höra funderingar kring Hurtig och Ilestedt. Den senare har ju en tysk sambo, undra om det kan påverka? Hurtig har varit extremt skadeförföljd i flera år, vilket gör att den klubb som satsar på henne gör en liten chansning.

När vi ändå är inne på Arsenal är det ju stora frågetecken kring Rosa Kafaji. Hon har löpande kontrakt, men får inte spela. Sedan mitten av november har hon spelat två hela cupmatcher plus att hon totalt har gjort inhopp på 31 minuter i ligan. Det är inte mycket för en spelare som borde vara på väg uppåt i karriären.

Min killgissning är att hon också kommer att lämna Arsenal i sommar. Hon lär ju inte vilja vara kvar själv – om hon inte får speltid. Och inget talar för att tränare Renee Slegers tänker satsa på Kafaji. Från klubbens sida är det dessutom värdelöst att betala lön till en missnöjd spelare som man inte tycks tro på. Så mycket talar för att Kafaji står inför ett väldigt viktigt karriärsval i sommar. För nu måste hon hamna i en bra klubb där hon verkligen får speltid.

Så till veckans stora inhemska debatt. Det handlar förstås om att FC Rosengård skall spela en penningstinn sjumannacup perioden 21–23 maj, och därför vill flytta den damallsvenska matchen mot Häcken. Göteborgarna däremot verkar inte intresserade av en sådan flytt. Och här kan man ju förstå båda parter.

Hela grejen med det här sjumannajippot World Sevens Football är för övrigt rätt intressant. Turneringen har åtta deltagande lag, utöver Rosengård är det storklubbarna Ajax, Bayern München, Benfica, Manchester United, Manchester City, Paris Saint-Germain och Roma. Inget dåligt sällskap.

Det mest anmärkningsvärda är ändå att vinnaren tar hem hela 25 miljoner kronor. Som sämst spelar de deltagande lagen in 1,3 miljoner kronor. Det innebär att man i det här jippot spelar om större prispengar till vinnaren än i Champions League. För om de här siffrorna stämmer så kommer vinnaren av finalen mellan Barcelona och Arsenal att ha dragit in just under 15 miljoner kronor i prispengar.

I kväll sparkas för övrigt damallsvenskans sjunde omgång igång av nykomlingsmötet mellan Malmö FF och Alingsås. Personligen vacklar jag kring vem av Ellen Wangerheim, Fellicia Schröder och Izzy D’Aquila som skall få vara lagkapten för mitt Fantasylag den här helgen. Ett knivigt val. För det känns som en omgång där alla tre har bra chans att hamna i protokollet.

Utöver kvällens nykomlingsmöte innehåller omgången både ett Stockholmsderby mellan AIK och Hammarby och ett nordskånskt derby mellan Kristianstad och Vittsjö. Båda de matcherna spelas under lördagen.

Var det guldrycket vi såg i dag?

Hammarby vann med 1–0 mot Häcken samtidigt som Djurgården och Norrköping spelade 1–1. Därmed leder Bajen serien med fyra poängs marginal efter sex omgångar.

Och risken är att avståndet bara kommer att öka. Jag använder ordvalet risk eftersom jag vill se spänning, och risken är uppenbar att vi inte kommer att få se någon spänning i årets damallsvenska heller. Ni minns väl hur tråkigt det var i fjol när man redan tidigt visste att Rosengård skulle kamma hemma guldet, vilket gjorde att hela hösten i princip bara blev en transportsträcka.

För Häcken är det inte omöjligt att det kommer att visa sig att dagens match var den sista chansen att på allvar ta sig in i en toppstrid. Vid Häckenseger hade det skiljt en poäng upp till serieledning för Hisingslaget. Nu skiljer det sju. Och Häcken har redan tappat nio poäng i årets damallsvenska.

Det är inte ovanligt att de lag som vinner damallsvenskan bara tappar 10–15 poäng på hela säsongen. Således lär Häcken inte ha råd med så många fler poängtapp i år om man skall kunna utmana högst upp i toppen.

Men det rimliga är att tåget gick för Häcken i kväll. Och eftersom jag inte ser att något annat lag skall kunna utmana Hammarby så är det rimliga också att Bajen i kväll faktiskt gjorde ett rekordtidigt guldryck.

När jag såg Bajen mot Alingsås i svenska cupen kändes laget inte på något sätt färdigt. Men bitarna föll på plats lagom till premiären med friska nyckelspelare som levererade direkt. Och just nu ser ju Hammarby på alla sätt ut som ett blivande guldlag.

Historisk seger när Alingsås blåste Rosengård på poängen

I dag blev det en utflykt till Mjörnvallen för Alingsås hemmamatch mot Rosengård. Med tanke på hur det sett ut i Alingsås tidigare matcher hade jag plockat in Rosengårdsforwarden Oona Sevenius som kapten i mitt damallsvenska fantasylag.

Det visade sig vara ett riktigt dåligt drag. För i den iskalla vind som drog in över planen från sjön Mjörn blev både jag och FC Rosengård blåsta på poängen.

Alingsås har haft en riktigt tung start på sin damallsvenska debutsäsong. Inför avspark i dag hade man fem raka förluster och målskillnaden 3–15. Men i dagens första halvlek såg Alingsås riktigt bra ut. Man startade med något som borde vara ganska nära den ideala startelvan.

Och när Karin Lundin gjorde sitt fjärde mål för säsongen till 1–0 i slutet av den första halvleken var det fullt rättvist. Alingsås hade så långt varit det bättre laget, och haft flest målchanser. Inte minst hade Rosengård haft stora problem med hemmalagets anfallslinje där Lundin och Moa Öhman bildar ett klassiskt anfallspar, där båda har kvaliteter både i bollmottagning och i djupled.

Dessutom hade Alingsås placerat supersnabba Tilde Karlsson på vänsterkanten. 18-åringen har ett fantastiskt steg, hon skulle kunna vara damallsvenskans allra snabbaste spelare. Tidigare har jag ändå varit rätt tveksam till henne eftersom speluppfattning och bollkontroll varit väldigt långt ifrån elitklass. Men i dag såg jag varför hon anses vara en supertalang, för hon sprang gång på gång ifrån Rosengårds backar och fyllde verkligen en stor roll.

Skall man ändå vara lite kritisk så borde nog Karlsson ha gjort något mål på de lägen hon hade. Å Rosengård hade väldiga problem med Alingsås djupledsspel. Exempelvis kändes det som att Gudrun Arnardottir levde väldigt farligt vid ett par tillfällen, när hon med sträckta armar stoppade hemmaspelare som var på väg att bli helt fria.

Det blåste alltså rejält i Alingsås i dag. I den första halvleken hade hemmalaget medvind på alla sätt. I den andra skapade man lägen för att även göra ett andra mål. Men utan en storspelande Alexandra Blom i målet hade man aldrig fått fira den där historiska trepoängaren.

För Rosengård skapade så många chanser i den andra halvleken att gästerna borde ha gjort minst ett mål. Känslan var att om man hade fått till den där kvitteringen, att det även kunde bli fler mål från mästarlaget.

Jag såg den första halvleken från läktaren, I den andra gick jag ner och ställde mig på marknivå på Rosegårds högerkant. Där stormade Emilie Woldvik fram gång på gång. Hon var alltid på språng, och hon matade in inlägg framför målet. Men Alingsås backlinje hanterade det väldigt bra. Oavsett var det Woldvik som imponerade på mig i Malmölaget. Där har Rosengård verkligen gjort ett fynd.

Men kul att Alingsås fick sin seger, och därmed har fått liv i tabellen. I dagens andra match vann BP med 3–1 mot Piteå, ett resultat som innebär att båda lagen ligger på tabellens övre halva i skrivande stund. BP är sexa med nio poäng och Piteå är sjua med åtta pinnar. Noterbart från Grimsta var att Alice Ahlberg var tillbaka i BP. Hon slutade ju i januari eftersom hon inte fick ihop fotbollen med sitt civila jobb som läkare. Men nu tycks hon ha hittat ett bättre schema.

Under måndagskvällen avslutas omgången av matcherna Hammarby–Häcken och Djurgården–Norrköping.

I elitettan har det nu spelats fyra fulla omgångar. Att Trelleborg är ett av två lag som står på maximala tolv poäng är ingen skräll. Men att Jitex har startat med fyra raka segrar är en jätteskräll. Mölndalslaget har vunnit alla fyra med uddamålet, och har lagt en grund för att slippa den bottenstrid exempelvis jag trodde att man riskerade bli indraget i.

I botten är Sunnanå enda laget utan poäng. Jag såg dem i första halvleken mot Kif Örebro i dag. Och utifrån det är jag inte förvånad över att Skelleftelaget har kammat noll. För Örebro var klart bättre, och Sunnanå kändes helt klart botten.

I England säkrade Manchester United i dag en plats i höstens Champions League. Man gjorde det genom att ta poäng från 2–0-underläge i derbyt mot konkurrenten om tredjeplatsen, Manchester City. Slutresultatet 2–2 innebär att det skiljer fyra poäng mellan lagen inför den sista omgången. Ett stort bakslag för Therese Sjögran och hennes City.

I Tyskland var det Eintracht Frankfurt som idag säkrade sin plats i Champions League. Man gjorde det via 3–1-seger hemma mot Hoffenheim. Nicole Anyomi gjorde två av målen. Segern innebär att Frankfurt är fyra poäng före fyran Leverkusen inför söndagens slutomgång.

Skrällseger när PFC vann franska cupen

Paris FC har haft ett par riktigt bra dagar. Under fredagen säkrade klubbens herrlag avancemang till Ligue 1 för första gången sedan 1979. Och i dag skrällvann klubbens damlag den franska cupfinalen.

Man gjorde det efter en straffläggning som gick till sudden death. Stor matchvinnare blev den nigerianska målvakten Chiamaka Nnadozie som räddade två av finalmotståndaren PSG:s straffar.

Som ni kanske känner till åkte Lyon ut redan i sextondelsfinalen mot Stade de Reims. Det intressanta i fransk damfotboll är ju att man sedan i fjol inte längre delar ut ligaguldet på traditionellt sätt, efter 22 spelade omgångar.

Utan de fyra främsta lagen i ligan spelar slutspel om guldet. Det innebär att Paris FC faktiskt har chansen till en dubbel. För med en omgång kvar av grundserien är det redan klart hur semifinalerna kommer att se ut. I den ena möts obesegrade grundserievinnaren Lyon och fyran Dijon. Och i den andra semifinalen blir det Parisderby och repris på cupfinalen mellan tabelltvåan PSG och trean PFC.

Här är ett klipp på dagens straffläggning:

Bragd av Kristianstad – och två kryss

I Tyskland fick Magdalena Eriksson, Linda Sembrant och Julia Zigiotti-Olme tidigare i veckan fira cupseger – och FC Bayern Münchens allra första dubbel på damsidan. Faktum är att Bayern bara hade en cuptitel inför torsdagens final mot Werder Bremen. Där vann man med 4–2 sedan Lea Schüller gjort tre mål.

Magdalena Eriksson var enda svensk i startelvan. Hon byttes ut i 86:minuten. Zigiotti Olme var enda svensk i slutelvan. Hon kom in 77:e.

I Sverige kommer Hammarby eller IFK Norrköping att få fira cuptitel. Här höll jag på att skriva på nationaldagen. Men matchen har ju flyttats till onsdagen den 21 maj, något som antagligen leder till att det blir färre Norrköpingssupportrar på plats.

Norrköping vann ju sin semifinal med 2–1 mot Häcken. Kolla gärna in 1–0-målet, som kom på ett väldigt fint anfall:

Och Bajen gjorde hela 5–0 på Rosengård:

I dag har damallsvenskan rullat vidare. Kanske att det var i dag som säsongen vände för Kristianstads DFF. Fast det började illa. Mitt lag hade match, så jag var inte hemma förrän 16.00. Då hade KDFF redan klarat av 40 minuter i numerärt underläge i Växjö.

Trots att Emma Petrovic såg rött redan i femte minuten lyckades skåningarna vinna med 3–2. Det får man säga är en bragd. Segermålet kom i 82:a minuten sedan Sofia Reidy gått igenom själv, och Beata Olsson slagit in returen. Efter en svag säsongsinledning måste det här vara en grym självförtroendeboost för Kristianstad.

I dagens två andra matcher blev det kryss. Linköping verkar gilla att möta Malmö FF. Östgötarna vann i svenska cupen, och i dag blev det 1–1. Det innebär att LFC byter plats med Växjö i botten. Nu är det Växjö på nedflyttning och Linköping på kvalplats.

I övrigt blev det 0–0 mellan Vittsjö och AIK, något som jag knappast gråter över eftersom jag har Savannah Madden i mål i mitt Fantasylag. Från det lilla jag såg av den andra halvleken var det fler hörnor än målchanser, och Vittsjö var närmare ett mål än Gnaget.

Guldfest för Chelsea för sjätte gången i rad

I helgen blev Chelsea överkört i Champions League, medan Arsenal tog sig till final via en oväntad vändning borta mot Lyon.

I går var lagen tillbaka i ligan, och det blev väldigt omvända resultat. Arsenal, med Stina Blackstenius i startelvan, åkte på en riktig stjärnsmäll borta mot Aston Villa. Birminghamklubben vann med hela 5–2, vilket innebar att Arsenals tidigare minimala chans till ligaguldet numera är helt borta.

Blackstenius spelade hela matchen och gjorde Arsenals första mål. Men det var klen tröst eftersom Aston Villa då redan hade gjort fyra.

Arsenals förlust innebar att Chelsea kunde fina sitt sjätte raka ligaguld efter 1–0-segern mot Manchester United. Stort grattis till Chelsea, och Nathalie Björn, Johanna Rytting Kaneryd och Zecira Musovic. Den sistnämnda har ju dock inte spelat en enda sekund i ligan, och riskerar väl att inte få någon medalj.

Mot United fanns ingen svensk i Chelseas startelva, men Rytting Kaneryd byttes in i 27:e minuten.

På svensk mark har veckans damfotbollsnyhet väl varit att Hammarby inte kommer att släppa sina A-truppsspelare till F19-EM. Jag har sett att andra lag har disktuterat att flytta matcher för att deras spelare skall kunna vara med. Men Hammarby anser inte heller att det går att flytta matcher. Tråkigt för spelare som Smilla Holmberg och Bella Andersson som går miste om chansen att få spela ett stort mästerskap.

Och tråkigt för svensk damfotboll att troligen få skicka ett B-betonat lag när vi äntligen har kvalat in till ett JEM-slutspel.

I dag är det semifinaler i svenska cupen. Både Norrköping–Häcken och Hammarby–Rosengård (avspark 16.00) sänds av Aftonbladet. Matchen i Norrköping har kommit drygt halvvägs, och Peking leder fullt rättvist med 1–0.

Jag har sett delar av den första halvleken, och utifrån det kan jag inte fatta hur Häcken vann lagens inbördes möte i damallsvenskan med 4–0 för några dagar sedan. För i den första halvleken har Norrköping varit det klart bättre laget. Man har pressat sönder Häckens spel.

Och dessutom har hemmalaget gjort ett riktigt fint mål, som avslutades med att Svea Rehnberg styrde in bollen med klacken.

Häcken har varit blekt. Men göteborgarna skulle definitivt ha haft en straff i slutet av den första halvlekens ordinarie tid. För det var helt klart en bestraffningsbar hands när Samantha Angel (tidigare Cary) täckte ett inlägg med en hand som var uppe i huvudhöjd.

Sportchefen lämnar Hammarby – vart tar han vägen?

Eftermiddagens stora nyhet är att Hammarbys sportchef Johan Lager lämnar klubben på dagen. Det känns inte som någon högoddsare att han inom ett dygn kommer att presenteras av någon europeisk storklubb.

Lager har varit i Bajen i 15 år. Sedan 2018 har han fungerat som sportchef för damlaget, en position man måste säga att han skött bra. Så bra att han alltså sannolikt fått ögonen på sig från andra håll.

Damallsvenskan har fungerat som plantskola för större klubbar först för spelare, sedan för tränare och numera även för sportchefer.

I väntan på att en ny sportchef anställs kommer Hammarbys tekniske chef Adrian von Heijne ha sportchefsansvaret för damlaget ihop med Markus Nilsson, som är vice vd. Nilsson har stor erfarenhet av damfotboll från arbete i såväl Vittsjö, Kristianstad som EfD.

Skrällvändning av Arsenal – möter Barcelona i finalen

Jag har jobbat och inte hunnit titta något alls på söndagens damfotboll. Men jag noterade med viss förvåning att det blir Arsenal som Barcelona får möta i årets Champions Leaguefinal.

Precis som i kvartsfinalen mot Real Madrid stod Londonklubben för en anmärkningsvärd vändning i andra matchen. Det som var extra imponerande den här gången var att man gjorde det på bortaplan mot ett väldigt starkt Lyon.

Men faktum är att Arsenal kanske borde flytta sin hemmaplan till Groupama Stadium utanför Lyon. För båda de gånger man varit där de senaste tio åren har man stått för fullständigt otroliga prestationer. I oktober 2022 vann Arsenal med 5–1 mot Lyon. Och under söndagen alltså med 4–1. Totalt 9–2 på två matcher. Det är ett bortafacit mot Lyon som inget annat lag i världen ens är nära under de senaste tio åren.

I dag hade man flyt med att Lyon gjorde självmål på en hörna tidigt i matchen. Sedan gjorde Mariona Caldentey ett riktigt drömmål till 2–0.

För Lyon blev den här matchen däremot en riktig mardröm i den andra halvleken. Man gjorde alltså självmål till 0–1. Direkt i den andra halvleken satte Alessia Russo 0–3. Vid det målet stod Lyon för ett häpnadsväckande svag försvarsspel. Man har tre eller fyra chanser att avstyra anfallet, utan att lyckas. Och vid 0–4 ramlade Vanessa Gilles i eget straffområde så att Caitlin Foord blev helt fri.

Stina Blackstenius var enda svensk på planen. Hon byttes in i 72:a minuten.

Även söndagens andra semifinal slutade 1–4. Det innebar att Barcelona totalt vann med 8–2 mot Chelsea. Där spelade Fridolina Rolfö hela matchen för Barca och Johanna Rytting Kaneryd de första 73 minuterna för Chelsea. Utifrån klippet med höjdpunkter ser det ut som Barca närmast hade lekstuga i London i dag. Man gjorde tre fina mål redan i den första halvleken. Och Chelsea verkar knappt ha haft några anfall.

I England hade svensklaget London City Lionesses under söndagen chansen att säkra en plats i höstens WSL. Eftersom Birmingham kryssade (1–1) i sin match mot Newcastle hade en seger mot Durham gjort att Lionesses haft en fyra poäng stor serieledning inför nästa veckas slutomgång. Men även Londonlaget spelade 1–1. Därmed skiljer det bara två poäng mellan topplagen inför sista omgången.

Och i den omgången möts de båda i Birmingham. Det blir alltså en ren seriefinal i sista omgången. En seriefinal som Birmingham måste vinna. Vid kryss är det förstås Lionesses som tar WSL-platsen.

En lysande frispark – och en dålig

Under fredagskvällen spelade det två matcher i elitettan. När jag satt och kollade in höjdpunkterna såg jag att de de båda matcherna hade gemensamt att det blev frispark inne i straffområdet i båda.

Men utförandet var väldigt annorlunda. Även om Kif Örebro slog bort själva frisparken hade man en lysande variant – se den 1.39 in i det här klippet, och det blev mål i andraläget. Häcken – 30 sekunder in i det här klippet – däremot körde en vanlig ”peta–skjut” där motståndarna som alltid tillåts tjuvstarta sin rusning.

Örebros variant var kanske den bästa jag sett på en indirekt frispark i offensivt straffområde. Upplägget fick motståndarnas ”rusare” att tvingas backa och bli lite mer passiva än normalt. Dock känns det som att den som tar den roll som Julia Walentowicz hade får vara lite försiktig. Där kan man lätt åka på en frispark mot sig.

I dag har det varit fem matcher i damallsvenskan. Vinnarna hette AIK, Häcken och Linköping. Den stora förloraren heter Alingsås. Nykomlingarna hade straff för kvittering i slutminuterna av ångestmötet mot LFC. Den slog Moa Öhman stolpe och ut. Och kanske var det redan där som tåget gick för Alingsås?

Noterbart i övrigt är att Kristianstads DFF nu ligger på nedflyttningsplats. Låt vara att man haft ett tufft spelschema, och att man har en match tillgodo på alla andra bottenlag. Men det känns ändå konstigt att se KDFF på plats 13.

Under söndagen spelas de två sista matcherna i damallsvenskans femte omgång. Vi kan också se fram emot att båda semifinalerna i Champions League skall avgöras. Vi får se om det kan bli någon skräll. Det ganska givna utgångstipset är ju förstås att de båda engelska lagen kommer att åka ut.

Klockan 15.00 sänder SVT Chelsea–Barcelona. Där leder ju Barca med 4–1 efter första matchen. Tre timmar senare, alltså 18.00 spelar Lyon–Arsenal. Den matchen visas av DAZN.