Vi är en omgång in i damallsvenskan 2025. Så här långt har Stockholm och Malmö full poäng, medan lagen från övriga Sverige har fått sämsta möjliga utdelning – totalt två poäng.
Personligen var jag på plats och kollade in det lag som åkte på omgångens allra största käftsmäll – BK Häcken.
När jag satte mig i bilen för att köra hem från Bravida Arena kom det fyra tjejer i guldhjälmar och hoppade in i bilen bredvid. Det är bar några dagar sedan jag tippade Hisingens stolthet som svenska mästare. Men när jag såg guldhjälmarna var plötsligt känslan att risken är uppenbar att det enda SM-guld som kommer att firas på Bravida i år än det som Frölunda tog i hockey.
Men vi tar det väl från början. Vi på Borås Tidning ger varje år ut en fotbollsbilaga med lägeskollar från alla lokala lag från division 1 och neråt. För typ hundrade året i rad är jag huvudansvarig, vilket gör att jag har väldigt stort fokus på lokalfotbollen under större delen av mars månad varje år.
Eftersom jag skulle göra två jobb under söndagsförmiddagen var jag osäker på om jag skulle hinna ner till Göteborg till avspark mellan Häcken och Malmö FF. Men allt flöt perfekt, och vid tvåtiden kunde jag rulla mot Göteborg. Innan avresan köpte jag en biljett.
Då blev jag lätt överraskad, det var nämligen slutsålt på långsidan. Min spontana tanke var att det berodde på att Malmö FF gjorde comeback i damallsvenskan, och att de himmelsblå skulle ha med sig ett stort bortafölje.
När jag typ en minut innan avspark satte mig på min plats på kortsidan på Bravida såg jag direkt att det i princip enbart hemmafans på långsidan, som dock inte alls var fullsatt. Och Malmö hade inte alls något imponerande bortafölje. Tvärtom var Malmöföljet en stor besvikelse.
En premiärhelg där herrlaget är spelledigt trodde jag att MFF kunde få med ett jättefölje. Men Malmöklacken hade inte en chans mot Häckens. Det var faktiskt klasskillnad på läktaren.
Från en position snett bakom Moa Öhman handlade min första tanke också om klasskillnad. Om hur Häckens höga press från första sekund gjorde att Malmö inte hade kvalitet nog att hålla i bollen och få till det stora bollinnehav som man önskar.
Häcken såg aggressivt och rappt ut under de första 20 minuterna. Så långt hade gästerna bara varit över mittlinjen två gånger. Men båda gångerna gjorde man mål.
Lika bra som Häckens höga press var, lika uselt var Hisingslaget på att försvara på egen planhalva. Hemmalaget behöll aggressiviteten under hela den första halvleken. Malmö var pressat, och från första parkett såg jag hur målvakt Öhman maskade från första minut.
Jag vet att den nya åttasekundersregeln för målvakter kommer att införas i herrallsvenskan efter sommaren. Däremot är jag lite osäker på om den även införs i damallsvenskan. Hade den gällt idag skulle Häcken ha fått många fler hörnor än man hade under den första halvleken.
Man borde även ha gjort flera mål på sin press i den första halvleken. Felicia Schröder reducerade på en straff, där förseelsen möjligen var utanför straffområdet. Strax efter målet hade anfallstalangen ytterligare två bra chanser. Men Häcken hade inte tillräcklig kvalitet i de avgörande aktionerna.
Och efter paus hade faktiskt Malmö rätt bra kontroll. Man fick till det där bollinnehavet man vill ha, och spelade effektivt av de första 20–25 minuterna. Sedan blev det mer Häcken igen, men hemmalaget fick inte till samma tryck som innan sidbytet.
När matchklockan visade 81.57 lyckades Tabby Tindell trycka in kvitteringen efter att Malmöförsvaret blivit lite passivt i samband med en hörna. Häckenspelarna hämtade omgående bollen i målet och sprang tillbaka till egen planhalva. Det var tydligt att de inte var nöjda med kryss.
Men bara 43 sekunder senare var man i underläge igen. Ett underläge som stod sig tiden ut. Och jag skulle inte säga att Malmös 3–2-seger var en stöld – det var mer en gåva från Häcken. För segermålet var en tidig julklapp från Emma Östlund. Mittbacken försökte dribbla som sista spelare, men blev berövad bollen av Sara Kanutte Fornes. Norskan blev helt fri med Jennifer Falk – och gjorde inget misstag.
Jag tippade Malmö som nia, med vetskapen att det skulle kunna vara ett grovt misstag. Och jag ångrar tipset redan efter första omgången. Det byggde på att de gånger jag har sett MFF har man varit rätt trubbigt och omständigt. Och det brukar inte vara något framgångsrecept i damallsvenskan. Dessutom gick Malmö mållöst av måstematchen mot Linköping i cupen – något som jag tyckte indikerade att man hade svårt att få till spetsen.
I dag visade MFF att man kan vara både väldigt spetsigt och effektivt. Man visade också att man kan försvara sig. Om jag hade tippat damallsvenskan i dag skulle jag inte ha placerat Malmö som nia. Troligen hade jag istället haft dem någonstans mellan placeringarna tre och fem.
Som jag nämnde i början av inlägget hade jag även tänkt om kring mitt guldtips. För Häcken såg inte ut som ett blivande mästarlag. Inte alls. Fotboll handlar ju till 50 procent om att göra mål, och till 50 procent om att förhindra motståndarna från att göra mål.
Jag såg att Häcken har potential att göra många mål. De hade ett tryck i anfallsspelet som var bättre än vad jag sett från andra svenska lag i år. Men under de där 20–25 minuterna i den andra halvleken som Malmö effektivt spelade av började jag fråga mig vem i Häcken som skall vinna boll på mittfältet?
Malmös båda mål i den första halvleken väckte också stora frågetecken kring Häckens kontringsskydd. Känslan är ju att Mak Lind har byggt ett väldigt framtungt lag för att skölja över lagen på undre halvan.
Men risken är att den typen av lagbyggen blir skoningslöst avslöjade när de ställs mot starka motståndare. Det visade sig att Malmö var tillräckligt starkt för att avslöja Häckens brister. Om det skall bli guld till Hisingen måste nog tränare Lind balansera sitt lag på annorlunda sätt mot övriga topplag. Annars är det risk för fler käftsmällar som den laget åkte på idag.
Jag vet inte hur långt ifrån spel som Elin Rubensson är. Men hon behövs verkligen som sexa i Häckens lagbygge. Och om hon inte kan spela den närmaste framtiden kanske Lind bör fundera över att låta Carly Wickenheiser och Johanna Fossdalsa byta uppgifter med varandra.
Som jag noterade redan i rubriken vann även Rosengård, Hammarby och Djurgården i dag. Talangerna Ellen Wangerheim och Smilla Holmberg gjorde två var när Bajen smällde in fyra bollar mot Växjö. Även Martin Sjögren mönstrade en närmast extremt framtung elva. Men här är den skickliga bollvinnaren Emilie Joramo på väg tillbaka. Hon spelade de sista 32 minuterna.
Noterbart också att Djurgården vände underläge till 2–1-seger mot Kristianstad under de sista tio minuterna. Starkt jobbat. Och viktigt för stockholmarna att få igång Pauline Hammarlunds målskytte direkt i premiäromgången.
Slutligen en snabb scanning av helgens internationella resultat. Från Tyskland noteras att det blir Bayern München och skrällgänget Werder Bremen som gör upp i cupfinalen i Köln den 1 maj. Pernille Harder gjorde alla tre målen när Bayern vann sin semifinal med 3–2 mot Hoffenheim.
I helgen har det även varit premiär i norska toppserien. Där fick vi se två svenska målskyttar i Amanda Johnsson Haahr för LSK i 2–0-segern mot Lyn och Tilde Lindwall för Vålerenga i 6–0-segern mot Kolbotn.
Vi fick också en svensk målskytt i engelska WSL. Fast inte på något positivt sätt. Utan Josefine Rybrink styrde in ett hårt inspel i eget mål mot West Ham. Till slut förlorade hennes Tottenham med 2–0. Hotspurs har för övrigt en usel form med sex raka förluster. Man undrar ju hur säkert tränare Robert Vilahamn sitter?
I toppen av tabellen vann Chelsea med 2–1 borta mot Manchester City. Det var lagens tredje möte på åtta dagar. Londonlaget har vunnit två, men det är ju alltså City som leder med 2–0 inför torsdagens retur i Champions League.
I Spanien har Real Madrid prickat toppformen. I veckan vann man mot Arsenal med 2–0. Och i dag bröt man en barriär genom att vinna för första gången någonsin mot Barcelona. Inför dagens match hade Barca vunnit alla lagens 18 inbördes möten. Men två sena mål från Caroline Weir gjorde att Real kunde ta en 3–1-skalp på bortaplan och addera ytterligare självförtroende inför veckans retur mot Arsenal.