Profilbild för Okänd

Om Johan Rydén

Johan Rydén, sportjournalist för Borås Tidning som bloggat om damfotboll sedan 2011. Finns även på twitter, @Johan_Ryden

Tuff EM-lottning – men inte omöjlig

Inlägget uppdaterat med slutspelsträd och matchflytt (Polen-matchen spelas i vackra Luzern).

När Caroline Seger började dra bollarna i Sveriges seedningspott, den tredje, så fanns det en given drömgrupp, och en lika given mardröm.

Drömmen var grupp A med Schweiz och Island medan mardrömmen var grupp D med Frankrike och England. Seger var snäll mot vårt västra grannland och placerade Norge i drömgruppen. För svensk del blev det grupp C tillsammans med Tyskland, Danmark och Polen.

Sverige spelar sina matcher i Geneve den 4 juli (Danmark), i Luzern den 8 juli (Polen) och i Zürich (Tyskland) den 12 juli. Tyskland får räknas som gruppfavorit, med Sverige som första utmanare. Även om vi på många sätt har skrämt bort Tysklandsspöket under de senaste åren så får man väl ändå räkna öppningsmatchen mot Danmark som svensk nyckelmatch.

Så här ser EM-grupperna ut, med lagen placerade på den positionen de lottades in i turneringen:

A: Schweiz, Norge, Island och Finland.
B: Spanien, Portugal, Belgien och Italien.
C: Tyskland, Polen, Danmark och Sverige.
D: Frankrike, England, Wales och Nederländerna.

Eftersom grupperna C och D går mot varandra i kvartsfinalerna så blir det riktigt tufft för Sverige att ta sig fram till medaljmatcher. Däremot ser det väldigt smidigt ut för Spanien, som bör kunna ta sig till semifinal utan problem.

Om turneringen följer seedningen, alltså att lagen från pott 1 vinner sina grupper och lagen från pott 2 kommer tvåa får vi följande slutspelsträd:

C1: Tyskland–D2: England
A1: Schweiz–B2: Italien

D1: Frankrike–C2: Danmark
B1: Spanien–A2: Island

Engelsk skräll och tyskt skrällgäng

Leicester skrällde hemma mot Chelsea. Därmed är Barcelona numera det enda laget i de fem europeiska toppligorna som har full poäng.

På ett sätt var ändå Chelsea det lag som höll längst i vinter. För Barca har ju förlorat en match i Champions League. Inför bortamötet med bottenlaget Leicester hade däremot Chelsea en helt perfekt säsong. 14 tävlingsmatcher hade inneburit 14 segrar.

Men idag var det alltså överraskande nog Leicester som bröt sviten. Bottenlaget hade bara gjort två mål på de nio första omgångarna i WSL. Mot Chelsea kom det tredje, och det gav alltså en poäng till det lag som har fjolårets båda succéspelare i Linköping, Yuka Momiko och Saorr Takarada, på mittfältet.

I Leicester finns även Örebrofostrade Emilia Pelgander. U23-landslagets innermittfältare får dock bara ytterst begränsad speltid i klubblaget. I höst har det blivit 46 minuter i ligan och 109 minuter i FA-cupen.

Då har Johanna Rytting Kaneryd sedan länge en betydligt större roll i sitt Chelsea. Dagens poängtapp gör antagningen att hon inte fullt ut kan fira att hon i dag utnämnts till årets forward. Därmed borde hon vara favorit till att även får Diamantbollen. Vinnaren presenteras på onsdag klockan 17.00.

Jag har alltid gillat Rytting Kaneryds spelstil. Men jag förväntade mig den här utvecklingen när hon lämnade Häcken för Chelsea för 2,5 år sedan. Jag trodde att hon skulle få svårt att få speltid, och att hon skulle få jobba sig in i laget. Men hon fick snabbt en ganska stor roll, och den här säsongen känns det som att hon är en av de spelare som tränare Sonia Bompastor skriver in i startelvan allra först.

Anmärkningsvärt för övrigt att Fridolina Rolfö är nominerad till Idrottsgalan i kategorien årets kvinnliga idrottare, men samtidigt inte får något pris vid det som tidigare var den stora Fotbollsgalan men numera kallas Fotbollsåret och är väldigt långt ifrån någon fest. Utöver Rytting Kaneryd har Jennifer Falk, Nathalie Björn, Filippa Angeldahl, Tess Olofsson och Rebecca Rolin presenterats som vinnare av varsin kategori på förbundets hemsida.

Tillbaka till engelska WSL. I och med att Chelsea tappade poäng idag så öppnas en möjlighet för Manchester City att under morgondagen krympa Londonlagets försprång till tre poäng under det månadslånga juluppehåll som väntar efter söndagens matcher.

Trots dagens resultat känns det upplagt för ytterligare ett ligaguld för Chelsea. Och det är som väntat City, Arsenal och Manchester United som ligger på platserna två till fyra.

Då är det mer ”oreda” i tyska Frauen-Bundesliga. Där kommer varken Wolfsburg eller Bayern München att toppa tabellen under det stundande vinteruppehållet. Det förutsatt att inte Bayern vinner med tolv måls marginal mot jumbon Turbine Potsdam under söndagen.

Men det troliga är att Eintracht Frankfurt kommer att ligga etta och att det totalt kommer att vara fyra lag inom en poäng i toppen av tabellen. Att Bayern och Wolfsburg är där uppe är ju högst väntat. Men det fjärde laget Bayer Leverkusen får nog räknas som höstens stora skrällag i europeisk toppfotboll.

Förra säsongen slutade Leverkusen på sjätte plats med 31 poäng. I och med dagens 2–0-seger mot Freiburg har laget redan spelat in 29 poäng den här hösten. Man slog Wolfsburg förra veckan och har nu sex raka segrar och fem raka nollor. Vinteruppehållet kommer på så sätt olämpligt för det formstarka skrällgänget.

Utifrån det här klippet från segermatchen mot Wolfsburg ser Leverkusen ut att ha ett rakt och snabbt anfallsspel, helt i min smak. Jag gillar lag som vet att målet är placerat på kortsidan, och som försöker att ta sig dit snabbt och med mycket folk.

När jag skummade igenom Leverkusens trupp var egentligen isländska Karolina Wiljalmsdottir det enda namn som riktigt fångade min uppmärksamhet. Hon var jättetalangen som inte riktigt lyckades slå sig in i Bayern München.

Leverkusens bästa målskytt är 25-åriga Kristin Kögel, som också har varit och provat lyckan i Bayern. Annars består den unga truppen av flera tyska ungdomslandslagsspelare. Känslan är väl att Leverkusens spelare kommer att ha blickarna på sig under våren.

Världsstjärnorna hyllade Bajens trotjänare

Hammarby gjorde en rätt bra insats hemma mot Barcelona. Men rätt bra räcker inte för poäng, utan den katalanska giganten vann ändå tämligen komfortabelt med 3–0.

I paus nådde jag av uppgiften att Barca hade 0,49 i xG. Men den relevanta halvtidssiffran var ju att gästerna ledde med 2–0. Man gjorde det för att man tog det Bajen bjöd på. Första målet kom efter att Alice Carlsson halkat omkull när hon stötte framåt. Den lucka som uppstod anföll gästerna i, och Stina Lennartssons misslyckade brytning visade sig bli ett perfekt assist till Ewa Pajor.

Just Pajor var även på rätt ställe framför målet i 40:e minuten när Bajen inte lyckades få undan en hörna. Och plötsligt var det 0–2.

De första 45 minuterna spelades i stor utsträckning på Hammarbys planhalva. Efter paus lyfte Bajen spelet. Och man hade också flera fina chanser, ofta kom de från Anna Jösendal som stormade fram på vänsterkanten.

Det bästa läget fick Cathinka Tandberg, som plötsligt var helt fri med Cata Coll. Men medan Barca förvaltade halvchanser så var inte Tandberg speciellt vass när hon fick ett superläge. Sådana missar har man inte råd med mot världsstjärnor.

På slutet kunde istället världens bästa spelare, Aitana Bonmati, fastställa bortasegern till 3–0 när hennes avslut ändrade riktning på Eva Nyströms utsträckta fot.

Barca imponerade med sin effektivitet. Men allra mest skulle jag nog ändå säga att de imponerade efter matchen. En stor del av de 18746 åskådarna stannade för att tacka av Ellen Gibson. Det som värmde lite extra var att även alla Barcas världsstjärnor stannade och hyllade Bajens trotjänare.

Och då var alla fyra grupperna avgjorda

Sveindis Jane Jonsdottir gjorde gjorde mer än bara ett äkta hattrick i kväll. Wolfsburgs isländska anfallsstjärna kom in från bänken i 66:e minuten. 26 minuter senare hade hon gjort fyra raka mål och sett till att hennes lag körde över Roma med 6–1 i den avgörande matchen om vilket lag som skulle följa Lyon till kvartsfinal från Champions Leagues grupp A.

Jonsdottirs tre sista mål kom inom sju minuter, så man kan väl säga att hon gjorde ett äkta hattrick på just sju minuter.

Men viktigast för Wolfsburg var förstås att vinna med mer än ett måls marginal och på så sätt säkra kvartsfinalplatsen. Och det gjorde man ju med råge.

Därmed är det nu klart att de åtta kvartsfinallagen till våren blir Lyon, Wolfsburg, Chelsea, Real Madrid, Bayern München, Arsenal, Manchester City och Barcelona. Det är alltså bara lag från fyra olika nationer som spelar vidare efter jul. England har med alla sina tre lag till kvartsfinal, medan Frankrike bara har ett.

Det är en ganska rejäl kontrast mot fjolåret, då sju länder var representerade i kvartsfinalerna, och där Frankrike var enda nation som fick med två ur gruppspelet. De båda franska slutspelslagen möttes för övrigt senare i semifinal.

Personligen laddar jag för en tur till Stockholm och Tele2 Arena i morgon. Det skall bli kul att se hur Barcelona hanterar svenska decemberförhållanden. Jag noterar för övrigt att taket till arenan skall vara stängt. Ni som har koll, vad innebär det för temperatur?

Wales och Polen gör Sverige sällskap till Schweiz

EM-kvalet är över, och för svensk del blev det en riktig skrattmatch på Tele2 Arena. Det var avgjort redan efter några minuter, och till slut besegrades Serbien med klara 8–0 i dubbelmötet.

Jag tog tidigare i veckan upp Stina Blackstenius bristfälliga målskytte i landslaget under året. Arsenalanfallaren svarade snyggt genom att göra två mål.

Sverige kan alltså som väntat boka biljetterna till sommarens EM-slutspel i Schweiz. Dit skrällde sig också debutanterna Wales och Polen som blir de 20:e respektive 21:a nationerna att kvala in.

Wales vann en rysare borta mot Irland med 2–1, vilket innebar totalt 3–2 i dubbelmötet. IFK Norrköpings Carrie Jones gjorde det till slut matchavgörande 2–0-målet. Med några minuter kvar av ordinarie tid reducerade Irland.

Irländskorna hade sedan massor av chanser att kvittera på övertid, bland annat räddades en boll på Wales mållinje. Men nervösa walesiskor höll undan – och när slutsignalen ljöd bröt ett vilt firande ut.

För Polen blev det två stora firanden. Dels på övertid när Ewa Pajor – vem annars? – gjorde dagens 1–0-mål (totalt 2–0), dels vid slutsignalen.

Utifrån det här klippet ser det ut som att lågt stående polskor försvarade sin ledning från första mötet på ett framgångsrikt sätt. Att Österrike inte kom till speciellt många målchanser.

Dagens övriga EM-biljetter bokades av Norge, Finland, Portugal och Belgien. I och med att finländskorna vann mot Skottland har alla de fem nordiska länderna klarat kvalet. Kul.

Europamästerskapet lottas den 16 december. Har jag fattat rätt ligger resultaten i Nations League till grund för seedningen, med undantag för att värdnationen skall vara toppseedat. Det innebär att Sverige återigen hamnar i tredje lottningspotten. Stämmer upplägget så finns det ett par riktiga vinstlotter i tombolan. För då ser seedningen ut så här:

Pott 1: Schweiz, Spanien, Tyskland och Frankrike.
Pott 2: Italien, Island, Danmark och England.
Pott 3: Nederländerna, Sverige, Norge och Belgien.
Pott 4: Finland, Polen, Portugal och Wales.

Personligen tycker jag att pott 3 känns lika stark som pott 2. Nyckeln till en lyckad lottning för svensk del är ju att antingen få Schweiz från pott 1 eller att undvika England från pott 2. Jackpot är förstås att både få Schweiz och slippar England.

I dagens lottning, den i svenska cupen blev det följande utfall:

1) Rosengård, Växjö, Linköping och Malmö FF.
2) Häcken, Djurgården, Umeå IK och Vittsjö.
3) Hammarby, Piteå, Alingsås och BP.
4) Kristianstad, Norrköping, AIK och Kif Örebro.

Det blir alltså Malmöderby redan i mars. Precis som tidigare är det bara gruppsegrarna som går vidare. Och de toppseedade lagen (de som står först) är ju klara favoriter i sina respektive grupper.

Spelarna har dålig koll – övervärderar England igen

Minns ni hur spelarfacket Fifpros världslag för 2023 såg ut? Inte? Det var Englands landslag kryddat med några spelare från andra länder. Det var ju förstås absurt med sju engelska spelare i elvan eftersom Spanien var världsmästare och det engelska landslaget lyckades missa fjolårshöstens OS-kval.

Nu har Fifpro nominerat 26 spelare till årets världslag. Och man fortsätter att tro att England är överlägset bäst i världen. Nio av de 26 spelarna är nämligen engelska. OS-mästarna USA har däremot bara två nomineringar.

Tyskland fick inte med en enda spelare. Inte Sverige heller. De man saknar mest är ju några amerikanskor som Sophia Smith, Trinity Rodman och Mallory Swanson, men även Melchie Dumornay och anmärkningsvärt nog också skytteligavinnarna i ligorna i såväl Spanien, Tyskland, USA som England den senaste säsongen: Caroline Graham Hansen, Ewa Pajor, Temwa Chawinga och Khadija Shaw. Men mål är väl inte viktigt i modern fotboll?

I lördags kikade jag halvkoncentrerat på när just England och USA möttes på Wembley. Även om det slutade 0–0 hade det inte varit från det engelska laget jag hade nominerat nio spelare om jag hade varit tvungen.

En intressant situation i matchen var när domare Lina Lehtovaara spontant dömde straff till USA sedan bollen träffat Alex Greenwoods utsträckta arm. Efter VAR-koll så ströks straffen eftersom bollen gick via Greenwoods kropp upp på armen. Det var rimliga beslut.

Men det som är intressant är att USA hade bollen i ett utmärkt läge när Lehtovaara blåste. Om det hade varit en offsidesituation hade man spelat klart anfallet och analyserat efteråt. Nu blev amerikanskorna av med en bra målchans. Och när spelet återupptogs fick England bollen i ett nedsläpp. Det hela kändes väldigt konstigt.

I kväll hoppas vi slippa konstigheter när Sverige tar emot Serbien. Det är ju kvällen där Caroline Seger skall avtackas för sina gärningar i gulblå dräkt. Olof Lundh skrev en läsvärd krönika i ämnet i helgen.

Dessutom skall vi ju ikväll fira att Sverige kvalar in till EM. För det måste ju bara vara slutresultatet av dubbelmötet med serbiskorna. Det skall liksom inte vara möjligt att tappa den 2–0-ledning vårt landslag har med sig från torsdagens första möte.

I går tog för övrigt U23-landslaget en fin skalp genom att vända underläge och vinna med 2–1 borta mot England. Baklängesmålet visar lite av det jag var inne på efter U23-landslagets förra match. Där har svenskorna fyra chanser i eget straffområde att få bort bollen innan England gör mål. Men segermålet är fint, framför allt förarbetet från Evelina Duljan. Kvitteringen gjordes av Sofia Reidy, en spelare jag tycker ser väldigt intressant ut.

En annan spelare som imponerade på mig i torsdags var målvakten Sofia Hjern. Hon blev stor matchvinnare i går genom att rädda straff på övertid.

Avspark i kvällens match på Tele2 Arena och SVT2 är 19.00. Både innan och efter spelas det avgörande EM-kvalmatcher som på förhand bör bli mer spännande än vår svenska match. Tyvärr sänds ingen av de drabbningarna på svensk tv. Däremot kör Viaplay Belgien–Ukraina med avspark 20.15. Där har belgiskorna svenskt utgångsläge – alltså ledning med 2–0 inför hemmatmatchen.

Viaplay sänder även två på pappret intressanta träningsmatcher i kväll. 20.45 skall Pia Sundhage och hennes Schweiz försöka mäta sig med England och 21.00 tar Frankrike emot världsmästarna från Spanien.

På svensk mark är det strax lottning i svenska cupen. Där är numera den geografiska lottningen borttagen, och lagen är rankade på samma sätt som i herrturneringen. Alltså att det lag som kom högst i årets seriespel placeras i samma grupp som det lag som var åttonde bäst. Tvåan är i samma grupp som sjuan och så vidare. Läs mer om det här – avsnittet om damcupen kommer efter det om herrcupen.

Det innebär att vi på förhand har följande grupper:

1) Rosengård och Växjö
2) Häcken och Djurgården
3) Hammarby och Piteå
4) Kristianstad och Norrköping

De åtta lag som skall lottas in i de fyra grupperna är Linköping, BP, Vittsjö, AIK, Kif Örebro, Malmö FF, Alingsås IF Fotboll och Umeå IK.

Storseger för Norge – är i praktiken klart för EM

Sveriges match i Serbien var torsdagens enda playoffmatch. De övriga sex dubbelmötena har sparkats igång under fredagen. Dagens stora segrare var Norge, som ledde med 3–0 borta mot Nordirland redan efter 26 minuter.

Norskorna gjorde ett mål till och har alltså 4–0 med sig till tisdagens hemmamatch. Det kommer man förstås inte tappa, utan Norge kan börja planera för en resa till Schweiz i juli nästa år.

Noterbart i det norska laget var att ingen damallsvensk spelare fick någon speltid.

I dagens tidiga matcher avgick Belgien och Polen med segrarna. Belgiskorna vann med 2–0 i Turkiet mot Ukraina – ett väntat resultat. Däremot var det en liten skräll att Polen vann med 1–0 hemma mot Österrike. Belgien har förstås ett kanonläge inför hemmamatchen.

Mellan Polen och Österrike känns det däremot vidöppet. Lagen möttes även i gruppspelet. Då vann österrikiskorna båda matcherna med 3–1. Det är ju också Österrike som är det klart mest meriterade laget.

Det är två länder som haft framgångar på ungdomssidan i år. Österrike kvalade ju in till U20-VM, där man tog sig vidare ur gruppspelet med sedan föll i åttondelsfinal mot blivande världsmästarna Nordkorea. Och Polen tog sig till VM för 17-åringar, där landet också föll mot blivande världsmästarna Nordkorea i slutspelet. För Polens F17/07-landslag tog det slut i kvartsfinal.

Kvällens tre sista matcher har varit riktigt jämna drabbningar. Först ut var det brittiska derbyt mellan Wales och Irland. Matchen slutade 1–1 inför 16 845 åskådare efter att Crystal Palace-spelaren Lily Woodham givit walesiskorna ledning och Irland kvitterat på ett självmål.

Där är det således vidöppet inför returen. Även om Irland förstås får räknas som knapp favorit i form av hemmaplan på tisdag.

Samma fördel har Finland i dubbelmötet med Skottland. I kväll möttes lagen i Edinburgh, en match där de båda damallsvenska toppmålvakterna Eartha Cummings och Anna Tamminen höll nollan.

Slutligen spelade Portugal och Tjeckien 1–1 efter mål av Katerina Svitkova och Kika Nazareth. Här är det ju Portugal som har störst mästerskapsrutin, medan Tjeckien har hemmaplan i returen. Även här är det upplagt för stor dramatik på tisdag.

För svensk del bör det inte bli någon dramatik på Tele2 Arena på tisdag. Den svenska 2–0-segern på bortaplan var ju stabil. Men när jag kollade in matchen i efterhand insåg jag att vårt landslag var rätt effektivt. I princip var det nästan bara på högerhörnor som det skapades riktigt bra chanser.

Men på tisdag måste Serbien göra mål, och det bör ju passa vårt lag. Då får vi förhoppningsvis med våra forwards i matchen. I går hade Kosovare Asllani och Stina Blackstenius mest statistroller. Blackstenius har för övrigt gjort tre landslagsmål i år – ett mot Bosnien i februari och två mot Luxemburg. Det är inget speciellt imponerande facit.

Kan hon förbättra den statistiken på Tele2 på tisdag?

Det spelas ju en del intressanta träningsmatcher också under det här fönstret. I dag har exempelvis Tyskland krossat EM-värden Schweiz med 6–0. En riktigt tuff smäll för Pia Sundhages lag.

Och i morgon 18.20 tar Europamästarna England emot olympiska mästarna USA i en match som visas på Viaplay. Tyvärr krockar den med Sverige–Ungern i handbolls-EM, men det går ju att jobba med dubbla skärmar.

2–0 – då bör det bli stor jubelfest i Stockholm på tisdag

Sverige gjorde jobbet och vann kvällens playoffmatch med 2–0 borta mot Serbien. Därmed skall dubbelmötet i praktiken vara avgjort, och tisdagens retur på Tele2 Arena bör bli en enda lång svensk jubelfest. Det finns ju nämligen inte på världskartan att Serbien vinner med minst två måls marginal i Stockholm.

Personligen valde jag Borås Arena och U23-landslaget, men hade periodvis SVT och playoffmötet i Leskovac på mobilen. Och målen kom till på rätt väntad sätt. Det första var ett högeranfall, dock inte med inspel från Johanna Rytting Kaneryd, utan från Filippa Angeldahl. Målet kom i andrafas, på distansskott från Hanna Bennison.

Och 2–0 var – har vi hört det förut? – en hörna från Jonna Andersson. Den här gången var det inhopparen Rosa Kafaji som var målskytt med huvudet.

Jonna Anderssons hörnor har jag berömt många gånger. Men det är dags för ytterligare en hyllning. För det blir ju nästan farligt varenda gång. Defensivt hänger hon ibland i luften, men det går inte att byta ut henne eftersom hörnorna är så makalöst bra.

Vi har flera andra spelare som slår bra hörnor. Men bra räcker inte långt när man konkurrerar med Sveriges bästa hörnläggare genom tiderna – herrlaget inräknat. För den positionen måste väl Jonna Andersson inneha? Eller vem skulle ha varit bättre?

Personligen var jag alltså på Borås Arena, där jag såg Sverige U23 köra över Portugal med 4–0. Det var iskallt i Borås ikväll. Även om det svenska spelet värmde själen så räckte varken dubbla strumpor eller fint spel för att värma kalla fötter.

Men klart är att det finns mycket talang i det här U23-landslaget. Lika klart är det att alla de spelare jag såg idag skall spela i U23- och inte A-landslaget. För det var många som var bra, men ingen som var A-landslagsbra.

Bennison och Janogy i svenska elvan mot Serbien

Peter Gerhardsson har presenterat de elva som startar eftermiddagens playoffmatch i Serbien. Det blir Zecira Musovic i målet och en vänsterkant som luktar Bajen 2023, för där har vi Jonna Andersson och Madelen Janogy. Dessutom blir det Hanna Bennison som kompletterar Filippa Angeldahl på centralt mittfält. I övrigt är det en väntad elva.

Här är hela elvan, som troligtvis ställs upp i Gerhardssons vanligaste formation, 4–4–1–1: Musovic – Hanna Lundkvist, Nathalie Björn, Magdalena Eriksson, Andersson – Johanna Rytting Kaneryd, Angeldahl, Bennison, Janogy – Kosovare AsllaniStina Blackstenius.

Offensivt kommer förstås en formstark Rytting Kaneryd ha en stor roll. Det har hon ju haft de senaste året, och den blir ännu större nu när inte Fridolina Rolfö spelar, i varje fall inte från start. Personligen hoppas jag att Rebecka Blomqvist får göra minst en halvtimme. Jag har länge sett henne som vår bästa forward sett till att göra poäng.

Dags för Serbien och avgörandet i EM-kvalet

Vi är framme vid avgörandet i EM-kvalet. I morgon och på tisdag spelar Sverige mot Serbien i den sista playoffomgången, Vinnaren spelar mästerskap i Schweiz nästa år. Förloraren får se matcherna på TV, eller från läktarna.

Det har ju varit en del skador sedan skrattmatcherna mot Luxemburg för några veckor sedan. Det blir intressant att se vilka spelare som är tillgängliga, och hur Peter Gerhardsson formerar elvan.

Jag såg Magdalena Eriksson prata upp matchen på SVT. Hon sa om att hon först och främst ville fokusera på prestationen. Det låter ju bra, men inte i det här sammanhanget. Nu är det playoff och då är det bara resultatet som är intressant.

Jag tycker att Sverige bör kunna vinna båda matcherna. Samtidigt är Serbien inget strykgäng som man avfärdar med vänster hand. Utan det kommer att krävas att det svenska laget är koncentrerat i 2×90 minuter.

Framför allt har serbiskorna gjort bra resultat på sin hemmaplan. Där har man bara förlorat en match de senaste två åren – mot Ukraina för ett år sedan.

Under de två åren har man vunnit mot Sydafrika och kryssat mot Island och Skottland. Och i april 2022 vann man med 3–2 hemma mot Tyskland i VM-kvalet. På bortaplan har Serbien inte varit lika starkt. Men det blev bara uddamålsförluster mot Island och Skottland i årets Nations League.

Så vi skall inte räkna med någon svensk storseger på serbisk mark. Kan det bli seger är det ett bra utgångsläge. Men även med ett kryss har vårt landslag ett bra utgångsläge inför tisdagens retur på Tele2 Arena i Stockholm.

Tidigare i höstas kollade jag lite närmare på det serbiska landslaget. Noteringar då var att landets internationellt mest välkända spelare ärden tidigare Växjö- och Rosengårdsmittfältaren Jelena Cankovic och Bayern Münchens Jovana Damjanovic.

Utöver nämnda duon har man inte så många stjärnor. Men nästan alla spelare som man använder har någon form av erfarenhet från större ligor som den tyska, spanska, engelska eller italienska. I damallsvenskan har vi två serbiska landslagsspelare i Kristianstads svenska försvarare Emma Petrovic och IFK Norrköpings australiska mittfältare Vesna Milivojevic. Och förstemålvakten Milica Kostic har gjort några matcher för Eskilstuna United.

Något som sticker ut är att man har en handfull spelare som håller till i ryska klubbar. Sticker ut gör även Nina Matejic, 19-åringen från Röda Stjärnan som vann skytteligan i sommarens F19-EM.

Morgondagens match har för övrigt avspark 18.00 svensk tid, och sänds på SVT2 och SVT Play. För egen del innebär avsparkstiden att jag hamnar i ett litet dilemma. För med avspark 18.30 spelar U23-landslaget här i Borås mot Portugal, och det är en match jag hade tänkt se.

Apropå yngre landslag som inledde F18/06-landslaget idag sitt kval mot nästa års U19-EM. Det blev en säker 5–1-seger mot Ungern. Det innebär att laget i princip redan är klart för det andra kvalsteget redan innan matcherna mot Nederländerna och Skottland.

AIK vände i kvalet – hänger kvar i damallsvenskan

AIK vann nyss den andra kvalmatchen mot Umeå IK med 2–0. Därmed motsvarar Solnaklubben favoritskapet och håller sig kvar i damallsvenskan med totalt 2–1.

Jag jobbar just nu på en basketmatch och har bara följt avslutningen av matchen sporadiskt. Men Gnaget fick en drömstart när Beata Olsson – vem annars den här hösten? – smällde in ledningsmålet redan i matchupptakten.

Och mitt i första halvleken placerade Haruna Tabata in det 2–0-mål som tog AIK upp i ledningen. Fler mål blev det alltså inte, och AIK kan alltså börja planera för 2025 som damallsvenskt lag. Och Adelisa Grabus kan korka upp. För AIK-profilen sa så här till Expressen om den här lördagskvällen:

Antingen ska jag bli stupfull eller så kommer jag ligga och gråta i min säng. Något av de två alternativen. Det återstår att se.

I natt 02.00 är det final i NWSL. Det är en match jag definitivt hade suttit uppe och kollat in om inte mitt lag hade stått som arrangör för ett gruppspel i DM i futsal i morgon bitti. Så jag får nöja mig med att se höjdpunkter från finalen i morgon.

Bajen i praktiken utslaget – men två roliga lektioner återstår

I kväll gjorde Hammarby sin bästa match i Champions Leagues gruppspel. Men någon poäng blev det inte. Utan Bunny Shaw smällde in de två mål som gjorde att ett skadedrabbat Manchester City kunde vinna med 2–1 på Tele2 Arena.

Jag hade egen träning i kväll, men hann se lite drygt 60 minuter. Och det var ett betydligt bättre Bajen den här veckan än den förra. Man kom högre upp i planen och skapade fler vassa chanser.

Dock kvarstår problemen med att sätta passningarna i omställningsfas. Där har Martin Sjögren ett stort jobb att göra till nästa år. Om Hammarby skall bli att räkna med på den här nivån får inte passningsspelet vara så svagt när motståndarna lämnar öppningar.

I dag hade Bajen verkligen chansen. Det var ett högst mänskligt Manchester City som ställde upp i Stockholm. Det engelska topplaget hade inte ens full bänk. På den satt bara fyra utespelare, varav tre är juniorer från U-truppen.

Jämför man dagens City med det som slog Barcelona för 1,5 månad sedan så saknades hela sex startspelare på grund av skador. Och det är inte vilka startspelare som helst utan bland annat storstjärnorna Vivianne Miedema och Lauren Hemp.

Bajen hade finfina 20 428 åskådare i ryggen och ställdes mot en brandskattad motståndare. Det är i sådana matcher man måste ta chansen om man skall kunna skrälla sig fram i Europa a la Häcken i fjol.

Men Bajen har alltså ännu så länge alldeles för dålig kvalitet på sina offensiva omställningar för att slå lag som City. Och dagens förlust innebär att vårt svenska lag i praktiken är utslaget. Men man får två chanser till att lära sig spela den här typen av matcher. Två otroligt viktiga lektioner inför nästa år. Då skall ju Bajen kvala mot UWCL via League Path, och där skulle man kunna ställas mot lag som Manchester City i playoff.

Totalt sett gjorde alltså Bajen en helt okej insats i dag. Man var inte långt ifrån poäng. Gästernas målvakt Khiara Keating räddade sitt lag flera gånger. Men det blev som jag befarat tidigare i veckan – med två gruppspelsomgångar kvar har vi redan sju kvartsfinallag klara.

För i dag har Manchester City, Bayern München, Barcelona och Arsenal säkrat varsin slutspelsplats. Eller. I teorin är inte Barca klart för avancemang, teoretiskt sett kan fortfarande Hammarby faktiskt passera. Men det förutsätter att Bajen vinner med minst nio måls marginal mot den spanska storklubben. Och det kommer ju inte att hända.

Arsenal är alltså däremot helt kvartsfinalklart. Men det satt hårt inne mot Juventus i kväll. Matchklockan var bara någon sekund från att nå 89 när ett svenskt mål lyfte Londonlaget. Stina Blackstenius var stark när hon jobbade till sig bollen, och sedan satte in den framför mål. Där dök Lina Hurtig upp och tog vara på en försvarsmiss. Det målet räckte för Gunners.

Vi fick också en liten skräll när Vålerenga lyckades ta sin första poäng i gruppspelet via 1–1 hemma mot Bayern München. Tove Enblom storspelade i Oslolagets mål. Även Linn Vickius ingick i Engas startelva. Hon byttes ut mot Tilde Lindwall i minut 79. För Bayern spelade Linda Sembrant hela matchen, och Julia Zigiotti Olme kom in i 83:e.

Oroande siffror för europeisk damfotboll

Inlägget uppdaterat med kort kommentar kring publiktappet i damallsvenskan.

I förra inlägget skrev jag om att gruppspelet i årets upplaga av Champions League är närmast totalt befriat från spänning, och att det faktiskt är troligt att vi redan vet sju av åtta kvartsfinallag efter den pågående, fjärde omgången.

Om sport skall vara riktigt intressant måste den innehålla ett stort mått av spänning. Därför är det både tråkigt och olyckligt att vi kommer att få se ett gäng B-lagsmatcher i de två sista gruppspelsomgångarna.

Strax efter att jag publicerade mitt inlägg fick jag ett tips om en annan tråkig sak kring årets upplaga av Champions League – publiksiffrorna. Nyligen kunde jag berätta om vilken fantastisk publikutveckling amerikansk damfotboll har. Att NWSL har haft fler än två miljoner åskådare den här säsongen och att ligans publiksnitt i år har varit fantastiska 11235.

I Europa pekar tyvärr utvecklingen åt ett helt annat håll. Det är den amerikanska tidsskritten Forbes som kommer med siffror som visar att i princip alla de större ligorna i Europa har haft vikande intresse i höst. Och värst är det i Champions League.

Inför dagens fyra matcher låg snittet i gruppspelet på svaga 3140 åskådare, och den match som hade haft störst publiksiffra var Hammarbys hemmamatch mot St Pölten med 7562. Ingen match hade alltså ens varit i närheten av det snitt man har efter 182 av säsongens 183 matcher i NWSL.

Hammarby kommer att höja snittet i morgon. Nu har man tydligen sålt fina 21000 biljetter till matchen mot Manchester City. Men under gruppspelets första halva sjönk publiksnittet i Women’s Champions League med hela 34 procent – en alarmerande siffra.

Ännu mer alarmerande är att publiksiffrorna även sjunker i de största europeiska ligorna. I fjol hade engelska WSL ett snitt på 7363 åskådare. Forbes berättar att man hittills i höst ligger 16 procent lägre med ett snitt på 6184. Och då har ändå Arsenal exempelvis spelat alla sina fyra första hemmamatcher på stora Emirates Stadium.

Men även ligorna i Tyskland och Spanien har negativ publikutveckling den här hösten. I Frauen-Bundesliga ligger höstens snitt på 2611 mot förra säsongens 2876. Och i Spanien har snittet fallit från 1550 till 1279.

Den europeiska toppliga som har en positiv publikutveckling är den franska. Där har snittet i höst ökat från 1075 till 1488.

Tyvärr har även damallsvenskan noterat fallande publiksiffror. I fjol hade damallsvenskan 1086 åskådare per match – vilket innebar ett fyrsiffrig snitt för första gången sedan 2005. Men i år sjönk det till 863 per match, vilket innebär att vår högstaliga tappade var femte åskådare.

Kollar man lite närmare på siffrorna är det lätt att koppla både fjolårets fina uppgång och årets fall till Hammarby. Totalt var det drygt 78 500 åskådare på Bajens 26 matcher ifjol. Då vann ju som bekant stockholmarna guldet. I år var laget tidigt långt ifrån någon guldstrid. Då stannade den totala publiksiffran för lagets 26 matcher på drygt 46 000.

Bajens matcher sågs alltså av cirka 32 500 färre åskådare. Och damallsvenskans totala publiksiffra sjönk med cirka 40 000 från drygt 197 000 till 157 143.

Resten av sänkningen kan man för övrigt hitta i Östergötland. Under 2023 var det nyhetens behag med derbyn mellan Peking och LFC. Då lockade de båda mötena tillsammans 15 928 personer. I år var intresset för östgötaderbyna betydligt svalare. De båda matcherna drog tillsammans 7 894 åskådare.

För att locka publik krävs alltså spänning. Sådan saknades tyvärr under slutet av årets damallsvenska. Och den saknas även i gruppspelet i Champions League.

I dag säkrade Lyon, Chelsea och Real Madrid varsin plats i turneringens kvartsfinaler. Och det är redan klart att den andra platsen från grupp A tas av Roma eller Wolfsburg. Under torsdagen kan alltså Barcelona, Manchester City, Arsenal och Bayern München också säkra varsin kvartsfinalplats.

Det innebär en uppenbar risk att det enda riktigt intressanta som återstår i de 16 sista gruppmatcherna är kampen mellan Wolfsburg och Roma. Men kul i alla fall att vårt svenska lag drar upp snittet rejält.

Och apropå Sverige har vi i dag fått veta vilka spelare som Peter Gerhardsson tar med till dubbelmötet med Serbien i den avgörande omgången av EM-kvalets playoff.

Det är en stor trupp som innehåller hela 26 spelare. Där finns bland annat Fridolina Rolfö, som ju saknats i Barcas laguppställning på sistone. Men som högst oväntat gjorde sällskap med Sarah Sjöström, Jennie Rissveds och Isabelle Haak på listan över de fyra nominerade till Idrottsgalans pris till ”Årets kvinnliga idrottare”. Den såg jag inte riktigt komma.

I morgon kan det mesta vara avgjort

I kväll och i morgon kväll spelas den fjärde gruppomgången i Champions League. Kul att Hammarby har sålt över 20000 biljetter till sin hemmamatch mot Manchester City. Däremot är det tråkigt att risken är uppenbar att vi redan vet sju av de åtta slutspelslagen efter torsdagens matcher.

Som jag skrev efter Bajens förlust i Manchester förra veckan har vår svenska representant bara en minimal chans att gå vidare till kvartsfinal. Om Barcelona planenligt vinner mot St Pölten i morgon och Manchester City tar tre poäng i Stockholm är Hammarby i praktiken utslaget redan med två omgångar kvar. För då finns det bara kvar en teoretisk chans som bland annat innehåller seger med minst nio måls marginal hemma mot Barca.

Segrar för Barca och City är ju det sannolikaste utfallet av torsdagens båda matcher i grupp D. Värre är att både grupp B och grupp C kan vara helt avgjorda efter veckans matcher.

I B har Chelsea och Real Madrid bra chans att säkra varsin plats i kvartsfinalerna redan i dag. Det gör de om Real Madrid vinner mot Twente och Chelsea tar poäng mot Celtic.

Och i grupp C säkrar Bayern München och Arsenal varsin kvartsfinalplats i morgon om Arsenal vinner mot Juventus och Bayern tar poäng mot Vålerenga.

Om favoriterna motsvarar förväntningar i den här omgången kommer bara grupp A, där det står mellan Lyon, Roma och Wolfsburg, att leva under de två sista omgångarna. Och det är förstås inte speciellt kul.

Jag är ingen stor supporter av det nya upplägg för Champions League som införs nästa år. Men det känns väl inte som att i princip allt kan vara avgjort med två omgångar kvar med den nya stora tabellen. Och på så sätt blir nog nästa års gruppspel roligare än årets.

Fantastiskt mål av Marta tog Orlando till final

Marta Vieira da Silva är 38 år, hon fyller 39 i februari. Men drömmål har hon inte blivit för gammal för. I dagens NWSL-semifinal gjorde hon ett läckert solomål när hennes Orlando tog sig till final via 3–2-seger mot Kansas City Current. Det var ett mål som förde tankarna till sånt som superstjärnan bjöd på under hennes tid i Umeå.

Se målet ur en annan vinkel här. Det gav 3–1 och blev alltså till slut matchavgörande. Segern betyder att Orlando spelar mot Washington Spirit i årets NWSL-final, en match som avgörs i Kansas City natten mot söndag.

Spirit tog sig till final via seger efter straffläggning mot Gotham FC. Målvakten Aubrey Kingsbury (tidigare Bledsoe) blev stor matchvinnare. Hon räddade nämligen alla Gothams tre straffar, vilket gjorde att Washington vann straffläggningen med ovanliga resultatet 3–0.

I övrigt i helgen har Chelsea kopplat ett tidigt grepp om den engelska ligan och Barcelona om den spanska. Chelsea vann tidigare seriefinalen mot Manchester City med 2–0. Noterbart var att City i stora drag ställde upp med samma lag som man hade mot Hammarby tidigare i veckan.

Hos Chelsea spelade Nathalie Björn och Johanna Rytting Kaneryd hela matchen. Noterbart i övrigt från England att både Stina Blackstenius och My Cato blev målskyttar när Arsenal vann mot Tottenham med 3–0 respektive när Crystal Palace förlorade med 3–2 mot Aston Villa.

Se Catos första WSL-mål på det här klippet. Aston Villas 3–2-mål från Ebony Salmon är för övrigt också sevärt:

I Spanien vann Barcelona med klara 4–0 borta mot Real Madrid i den spanska toppmatchen. Därmed har Barca redan nu en rejäl lucka i tabelltoppen.