I kväll tog jag för sista gången en liten utflykt till Alingsås för att kolla damallsvensk fotboll. Det har varit trevligt att ha två damallsvenska lag inom en timmes bilresa från dörren. Vi får se när det sker nästa gång.
Det som är klart är att det är sista gången för i år som det spelas damallsvensk fotboll i Alingsås. Och risken är uppenbar att det kan dröja väldigt länge innan det sker igen. För jag hörde fler än en vid Gerdskenvallen i dag som frågade sig vad Alingsås kan få ihop för lag till nästa år. Att risken är uppenbar att laget kommer att värvas sönder.
Det känns absolut som en rimlig tanke. Nästa år spelar Alingsås i samma serie som IFK Göteborg och Elfsborg, två klubbar som lär ha betydligt större lönebudget än Alingsås. Det är flera spelare som pendlar från Göteborg eller Bohuslän. De spelarna har ju även Jitex och Häcken U som alternativ på närmare håll.
Det gäller nog för tränare Peo Häggström, som även är sportchef, att knyta upp några av nyckelspelarna ganska snabbt. Annars kan det bli spelarflykt. I en artikel i Alingsås Tidning för ett tag sedan sa Häggström att ”Klubbens ambition är att vi ska tillbaka till allsvenskan direkt”.
I samma artikel framgår det att väldigt få spelare har kontrakt över nästa år, och att flera redan uppvaktats av andra klubbar. Det nämns att Kristianstad försökte värva mittbacken Malva Larsson i somras.
De som nämns med löpande kontrakt är korsbandsskadade mittbacken Felicia de Feo och blixtsnabba talangen Tilde Karlsson. Den sistnämnda kan nog vara snabbast i hela damallsvenskan – och bör locka till sig intresse. I dag häpnade jag när hon fick Smilla Holmberg att se långsam ut i en löpduell. Holmberg är ju jättesnabb. Men hon hade inte en chans att matcha ett år yngre Karlsson.
Jag har följt Karlsson under flera år. Hon har alltid utmärkt sig med sin snabbhet. Men jag har varit lite frågande till om hennes bolltouch varit bra nog. I höst tycker jag dock att hon har haft en väldigt bra utveckling. Och hennes namn lär stå på flera damallsvenska sportchefers önskelista.
En annan talang som gjort stora framsteg under året är Saga Fredgren, som ju ingick i F19-landslagets EM-trupp tidigare i år. Hon har skolats om från cental mittfältare till högerback, och bör också har blickar på sig.
Karin Lundin, Tove Lorén och Isabella Svanström är tre andra spelare som Peo Häggström kan få kämpa för att hålla kvar. Lundin är en klassforward och Lorén har rötter i Boråsområdet, och lär få ett samtal från Elfsborg. Svanström har precis som Malva Larsson och Filippa Hopkins rötterna i IFK Göteborg. Det känns ju inte orimligt att Blåvitt kommer att försöka locka hem ”sina” spelare.
Det finns alltså mycket jobb att göra för Alingsås IF inför nästa år. Annars är just Alingsås en bra damfotbollskommun. AIF har alltså spelat i damallsvenskan i år. Och stora ungdomsklubben Alingsås KIK gick upp i division 1. Inte dåligt för en kommun med just över 40 000 invånare.
I kväll stod AIF upp bra mot Hammarby. Gästerna vann ”bara” med 3–0. Jag tänkte att det kunde bli en rejäl överkörning och valde att köra ”parkera bussen” i damallsvenskan Fantasy. Där har jag Smilla Holmberg och Julie Blakstad i min backlinje. Duon levererade 42 poäng, vilket förstås är godkänt. Men jag trodde kanske att laget skulle ha gjort några mål till.
Men Bajen hade verkligen anfallskris. Jag trodde inte mina ögon när jag såg att man startade med mittbacken Emilie Bragstad som central forward. Men dels hade det tydligen gått sjukdom i truppen, vilket gjorde att Vilde Hasund inte kom till spel. Och Ellen Wangerheim gjorde bara ett inhopp.
Dessutom är anfallstalangen Stella Maiquez och offensiva mittfältaren Fanny Peterson i väg med F16/09-landslaget och spelar första steget av kvalet mot nästa års F17-EM. Där lyckades 08:orna så dåligt i sitt kval i våras att 09:orna får börja på B-nivån.
Det skall i och för sig sägas att 08:orna bland annat hade Nederländerna i kvalgruppen. Och Nederländerna vann först sommarens EM-slutspel och har nu gått till final i pågående F17-VM. 09:orna har dock inlett sitt EM-kval bra. Det blev 9–0 mot Litauen i går, ett resultat som innebär att det svenska laget i praktiken är klart för att spela EM-kvalets andrafas på A-nivån.
Tillbaka till dagens match på Gerdskenvallen. Det viktigaste för Bajen var förstås att vinna, och sätta lite press på Häcken. Och så blev det. Det är för övrigt trevligt att då och då få se matcher på så nära håll som man gör just på nämnda plan. Då ser man hur skickliga spelarna är på att skapa sig tid och yta.
Klockan 14.00 under lördagen (sänds på SVT1) får Bajenspelarna ställa sig i Djurgårdsklacken och försöka heja fram lokalkonkurrenten mot Häcken. För göteborgarna innebär en trepoängare att SM-guldet är klart. Jag var på plats på Bravida när Häcken slog Djurgården med 4–1 i början av augusti. Det var länge en ganska jämn historia.
I paus trodde jag kanske att Djurgården skulle kunna få till en liten skräll. Men Häcken höjde tempot efter paus, och så var ju Felicia Schröder i superform. Skytteligaledaren gjorde alla fyra målen under de sista 25 minuterna. På sistone är det ju Anna Anvegård som visat superform i Häcken. Men senast blev ju Schröder tvåmålsskytt igen. Så kanske att duon kan skjuta SM-guldet till Hisingen i morgon.
I övrigt i helgen är det både Londonderby mellan Arsenal och Chelsea och tyskt toppmöte mellan Wolfsburg och Eintracht Frankfurt under lördagen. Derbyt börjar 13.30 och sänds på SVTplay. På svensk mark kan Linköping under lördagen åka ner i elitettan utan att spela. Och IK Uppsala Fotboll kan bli klart för damallsvenskan. Klockan 20.00 avrundas damfotbollslördagen med VM-finalen för F17 mellan Nederländerna och storfavoriten Nordkorea. Den matchen sänds på Fifa+.
Under helgen startar även slutspelet i amerikanska NWSL. Redan i natt drar det igång med Orlando Pride mot Seattle Reign. Under lördagskvällen tar Washington Spirit emot Racing Louisville. Och på söndag avslutas kvartsfinalspelet med matcherna Kansas City Current–Gotham FC och Portland Thorns–San Diego Wave.
Det är enkelmöten som gäller. Så det blir spännande att se om svensklaget San Diego med Jonas Eidevall och Hanna Lundkvist kan ta sig vidare. Om Wave skulle gå till semifinal möter man vinnaren av Washington och Louisville.
Slutligen tänkte jag kolla om ni som läser och kommenterar här i bloggen har haft några problem med WordPress på sistone. Jag blev själv utkastad, och var tvungen att byta lösenord för att komma in igen. Jag har även hört om följare som har svårt att logga in. Tänkte kolla om det är ett utbrett problem.