I går gjorde jag en utflykt till Kristianstad för att få se om ett formstarkt Hammarby skulle kunna blanda sig i den damallsvenska toppstriden på riktigt allvar.
På förhand kändes det som att Bajen skulle ha en bra chans. För hemmalaget var ganska tungt skadedrabbat. Backarna Easther Mayi Kith och Gabrielle Carle kunde inte spela, men lär inte vara borta så länge. Kajsa Törnkvist har inte blivit frisk från sjukdom. Det är oklart när hon är tillbaka. För mittfältaren Sheila van den Bulk är säsongen över. Hon har en knäskada som måste opereras. Dessutom var spelmotorn Emmi Alanen ett frågetecken inför avspark. Hon startade, men fick bytas ut i minut 42.
Hammarby hade fyra raka segrar och målskillnaden 9–0 efter EM-uppehållet och kom från vinst mot Rosengård. Men Stockholms damfotbollsstolthet hade också ett avbräck i krassliga målvakten Anna Tamminen. Det innebar att 25-åriga Hanna Kohl från Umeå fick chansen till damallsvensk debut.

Med flera backar borta startade KDFF med Emma Petrovic som central mittback, en position hon aldrig tidigare haft. Och som hon bara hade hunnit träna 1,5 pass i positionen.
Dock märktes hennes ovana i början. För efter tio minuter satt jag bara och väntade på ett ledningsmål från Hammarby. Så långt hade gästerna haft två 100-procentiga chanser. Vid den första styrde Josefin Harrysson bollen i egen stolpe. Och vid den andra nickade Madelen Janogy utanför från bara två–tre meter.
Janogy såg rapp ut. Och KDFF:s backlinje darrade alltså.
Men i tolfte minuten förändrades det mesta. På en hörna från vänster var det Hammarbys målvaktsdebutant som darrade till. Emma Petrovic slog hörnan kort till Emmi Alanen. Hon passade i sin tur vidare till sin centrala mittfältskollega Amanda Andradottir.
Andradottir sköt ett skott som Kohl borde ha räddat. Men debutnerver och en hal boll i regnet i Kristianstad ställde till det. Kohl tappade in bollen – och Hammarby tappade både spel och självförtroende.
Plötsligt hittade Kristianstad en hyfsad defensiv kontroll, och Emma Petrovic började se ut som en ”riktigt” mittback. Det var för övrigt en match mellan två lag som spelade 3–4–3, eller 5–4–1 beroende på matchbild. KDFF hade inget anfallsspel före paus, men de hade ledningen. Bajen hade bollen, men det dröjde till halvlekens sista 10–15 minuter innan de hittade nya målchanser.
Då klev Melina Loeck fram och gjorde sitt jobb. Ja, det var så hon beskrev sina fina räddningar efter matchen. Hemmalagets tyska målvakt hade även mycket att göra direkt efter paus.
I 50:e minuten såg jag hur Elisabet Gunnarsdottir ropade till sig Evelyne Viens, som sedan flyttade ut på högerkanten, medan 16-åriga isländskan Emelia Oskarsdottir fick ta över positionen som central forward.
I paus hade Gunnarsdottir även flyttat in Mia Carlsson från vänsterkanten till rollen som offensiv innermittfältare. Justeringarna gav hemmalaget ett anfallsspel. Och ett segermål.
För i 53:e minuten bet sig KDFF fast på offensiv planhalva efter att först ha lyft en inläggsfrispark mot Carlsson. Jag trodde att chansen var borta när Tilda Persson valde borta att in slå in ett inlägg. Persson satte istället en fin passning till Viens, som bröt in från högerkanten och spelade in bollen.
Oskarsdottir släppte bollen till framstormande Carlsson. Hon sköt ett skott som tog i stolpen, och där returen sattes i mål av Tabby Tindell. 2–0 – och ridå ner för Hammarby.
Så långt hade jag räkna in sex 100-procentiga chanser för gästerna. Kristianstad hade inte haft mycket mer än de två målen. Men hemmalaget fick självförtroende vid 2–0-målet, och min statistik över målchanser slutade med 7–6-seger för Hammarby. Matchen slutade 3–1 till hemmalaget sedan 16-åriga Oskarsdottir och Vilde Hasund gjort de två sista målen.
Sett till matchbilden var 3–1 inte något logiskt resultat. Men det är målen som räknas, och ett brandskattat KDFF skall vara stolt över sin insats.
De två isländska tonåringarna skall förstås nämnas. Amanda Andradottir var väldigt bra på mittfältet. Jag frågade tränare Gunnarsdottir om 18-årigen varit så bra någon gång tidigare. Svaret: ”Ja, i en landskamp nyligen mot Belarus. Men det är ett sämre motstånd än Hammarby.”

En annan tonåring som skall vara stolt är Emma Petrovic. 19-åringen med rötterna i Helsingborg och Eskilsminne värvades till Kristianstad som offensiv mittfältare. I onsdags fick hon veta att hon var aktuell i den central positionen i trebackslinjen mot Hammarby. Så här sa hon när jag frågade om positionen:
”Det kom lite som en chock när vi hade möte i onsdags. Då sa hon att: ‘Emma, du skall kolla på den positionen för det finns en chans att du spelar där.’ Då var jag nästan i chock. Men det tränaren säger, det gör man alltid. … Men det kändes väldigt bra. Jag har väldigt bra spelare runt mig som stöttar mig och hjälper mig med att hålla linjen, att positionera mig rätt och att alltid vara på tårna.”
Hon berättar att hon inte hade en tanke på att det var hennes defensiv som skulle göra mest nytta i damallsvenskan under det här året.
”Det var verkligen inte det jag tänkte. Det var mer de offensiva aspekterna. Men det blir lite mindre och mindre av dom…”
Var ser du dig om ett år, vilken position föredrar du?
”Wingback. Eller som innermittfältare. Men wingback.”
Sedan konstaterar hon att hon nu spelat i de flesta defensiva rollerna – utom målvaktens. Det var under en landslagssamling med Serbien tidigare under året som hon testades som högerback. Det gick så bra att hon sedan även blev högerback eller kantspelare i KDFF.
Petrovic har varit så bra under året att hon höll Juventusspelaren Evelina Duljan utanför Kristianstads startelva under våren. Men trots att hon är född och uppväxt i Sverige kan hon inte spela i det svenska landslaget. Hon har valt Serbien, och spelat bindande matcher för dem.
”Jag har spelat för dem sedan jag var 14 år gammal. Jag var på en samling för Sverige för två–tre år sedan. Men Serbien har alltid känts som mitt hem, så det var ett självklart val.”
Min sista fråga till Petrovic var vad som talar för att KDFF tar SM-guld. Det var visst en rätt dum fråga.
”Det är klart att vi tar SM-guld. Komg igen, vi spelar den finaste fotbollen. Och jag tycker att vi är ett lag som är väldigt unikt. Vi har olika spelartyper överallt på planen – och jag tycker att vi har det bästa laget, helt enkelt. Det är klart att vi kan ta SM-guld. Och vi kommer att ta det. 100 procent att vi kommer att ta det.”
Därmed vet vi alltså att KDFF tar guldet. Frågan är nu vilka lag som kommer att sluta tvåa och trea…
Skämt åsido. Noterbart är att KDFF i princip har guldet i egna händer. Vinner man de matcher som återstår kan det som sämst bli en målskillnadsaffär om segern mot Rosengård. Kristianstad har ju nämligen kvar att möta både Rosengård och Linköping.
För Hammarby försämrades läget ganska rejält. Madelen Janogy var rätt deppig efteråt, även om hon inte tyckte att prestationen var lika dålig som resultatet. Men med 18 poäng kvar att spela om har Hammarby nu åtta poäng upp till KDFF, och elva till Rosengård. Känslan är att Bajen nu får väldigt svårt att sluta topp tre.
I gårdagens andra match vann Rosengård med 6–2 mot IFK Kalmar. Det var ett väntat resultat, som fick ett väldigt tråkigt efterspel. Strax efter slutsignalen fick flera spelare och ledare mordhot på mejl och sociala medier. Till tidningen Barometern säger sportchef Tommy Nyberg:
”Det är ett otäckt mejl, som visar total brist på respekt för människor och det vi håller på med.”
Hoten är polisanmälda. Ordförande Håkan Brynielsson säger:
”Polisen säger att det är ett grovt hot. … Det här är väldigt allvarligt och polisen har samma uppfattning. Vi tycker att det är viktigt att synliggöra det här och protestera mot det. Om vi valt att inte synliggöra det hade det kunnat få motsatt effekt. Det är viktigt för klubben och spelarna att visa tydligt vad vi står för och att vi markerar. Annars kan det bli som ett tyst medgivande och det vill vi definitivt inte visa mot det här.”
Sjukt att det här skall behöva hända. Och extra konstigt att det sker efter en match med rimligt resultat. Visst hände IFK Kalmar med målmässigt rätt länge i matchen. Men det är ju inte ovanligt att man tappar lite när målen börjar trilla in. Och fyra måls skillnad mellan serieledarna och ett bottenlag, det är fullt normalt.
I dag har Häcken vunnit med 2–1 mot Eskilstuna. Därmed är Häcken fortsatt sju poäng bakom Rosengård och fyra bakom KDFF. Lite illavarslande att de båda lag som skall spela playoff mot Champions League på onsdag har knackig form. Häcken fick verkligen kämpa för de tre poängen och Rosengård låg under med både 1–0 och 2–1 mot Kalmar.
I elitettan tappade Alingsås två viktiga poäng i toppstriden i dag när Bromölla kvitterade på övertid. Vid seger hade Alingsås legat på damallsvensk uppflyttningsplats efter 20 omgångar. För under söndagen är det toppmöte mellan Växjö och Uppsala.
Lek med tanken att toppmötet slutar oavgjort samtidigt som IFK Norrköping vinner i Sundsvall. Då har vi fyra lag inom tre poäng i toppen av elitettan.
I botten avgjordes nog bottenstriden på övertid i Karlskoga. Rävåsen ledde länge med 1–0 mot Team TG. Men Umelaget kvitterade i slutet av den ordinarie tiden. Och i femte övertidsminuten avgjorde Alexandra Sandström. Därmed har TG nu sju poäng ner till strecket. Det lär inget av bottenlagen ta ikapp.
Så en kort internationell utblick. WSL startade i går med match mellan Brighton och Arsenal. Där fick Emma Kullberg en riktig mardrömsstart. Hon hakade i Stina Blackstenius och åkte på en målchansutvisning redan i sjunde minuten. Blackstenius hade en bättre dag och gjorde Arsenals andra mål i 4–0-segern.
De 24 sista minuterna fick Lina Hurtig hoppa in och debutera. Hon bytte av just Blackstenius.
Även Frauen-Bundesliga hade premiär i går. Där blev det mållöst mellan Frankfurt och Bayern München. I dag har Wolfsburg inlett säsongen med 4–0-seger mot Essen. Där fick Rebecka Blomqvist spela sista kvarten.
I det italienska toppmötet Juventus–Roma vann Juve med 1–0. Linda Sembrant var avstängd. Men Amanda Nildén spelade hela matchen som högerback och Evelina Duljan hoppade in sista fem minuterna.
I dag var det även ligapremiär i Spanien. Barcelona vann med 2–0 mot Granadilla Tenerife. Fridolina Rolfö spelade hala matchen. Tenerife försvarade sig länge väldigt bra. Barcelona kom inte till många avslut mot mål före paus. Länge skapade man bara chanser på hörnor, och det krävdes ett turmål för att spräcka nollan. En försvarsrensning täcktes av Geyse och studsade in i mål. Caroline Graham Hansen satte tvåan med ett fint distansskott från mer eller mindre stillstående.
Noterbart är att Viaplay inte längre har kvar rätten till spanska Liga Iberdrola. Vill man se de spanska matcherna får man göra som med Champions League, kolla på DAZN på youtube. Fördelen med det är att det erbjuds långa och matiga klipp med höjdpunkter.


