Berglund tillbaka – som väntat

Emma Berglund

Emma Berglund

Som jag gissade i inlägget från den damallsvenska premiärmatchen mellan Jitex och Umeå så är Emma Berglund tillbaka i landslaget i samband med VM-kvalmatchen mot Nordirland. Kul och efterlängtat.

Pia Sundhage tog i dag ut truppen. Och med tanke på hur trupperna sett ut på sistone var det inte några större skrällar. Jag saknade först Emma Lundh, men ser att hon står på AIK:s skadelista, så där är nog förklaringen till det. Även Elin Rubensson står utanför truppen till följd av skada.

Hela truppen till matchen som spelas i Växjö den 8 maj finner du här.

Tysk gåva, svenskmål och Noyola

I morgon spelas det tre intressanta matcher i damallsvenskan. Mest intressant är matchen på Valhalla, där Göteborg och Kristianstad drabbar samman – två lag som överraskade mig positivt i första omgången.

Men även Umeå–Piteå och Linköping–AIK känns spännande. Båda norrlagen inledde med 1–0-segrar medan LFC och AIK står på noll poäng. Där blir det framför allt intressant att se om LFC kan studsa tillbaka och visa att man är en guldkandidat.

De senaste dagarna har det alltså varit uppehåll i damallsvenskan. Däremot har det spelats en intressant match i toppstriden i tyska Frauen-Bundesliga. Där skänkte Frankfurt bort två poäng genom att spela 1–1 borta mot Bayern München utan Olivia Schough.

Jag skriver skänkte eftersom det var precis var Frankfurtmålvakten Desiree Schumann gjorde. Hon mer eller mindre kastade in Bayerns kvittering i 83:e minuten. På en enkel luftboll lyckades hon tvåla bort bollen till Clara Schöne, som stod vid mållinjen och knappast kunde missa. Just efter kvitteringen revanscherade sig Schumann när hon styrde ett långskott från schweiziska Vanessa Bürki i ribban och ut.

Dagens resultat innebär att Wolfsburg plötsligt på allvar är tillbaka i striden om det tyska ligaguldet. Topplagen har sex eller sju matcher kvar att spela och de tre lagen Frankfurt, Wolfsburg och Potsdam skall alla mötas inbördes varsin gång. Här är tabellställningen:

Frankfurt      16      +47      38
Potsdam      15      +39      38
Wolfsburg    15      +38      34

I botten blir läget allt tuffare för Cloppenburg och Sofia Jakobsson. Svenskan spelade hela matchen i dag när man föll mot bollenkollegan Jena med 2–0. Känslan med sex matcher kvar att spela är att Cloppenburgs enda rimliga räddningsplanka är Hoffenheim, som ligger sex poäng före. Jakobssons lag står nu på åtta raka förluster, och har en absolut måstematch till helgen, mot avsågade jumbon Sindelfingen.

Målen från helgens matcher i Frauen-Bundesliga ser du på den här länken.

Mimmi Löfwenius

Mimmi Löfwenius

* Till Norge där det var premiär i toppserien i dag. Mästarna Stabaek visade klass genom att vinna med 5–0 mot Amazon Grimstad. Osloderbyt Röa–Lilleström slutade 3–3. Där debuterade Mimmi Löfwenius för LSK genom att bli målskytt.

* Även i Frankrike blev det svenskmål i helgen. Det var Josefine Öqvist som satte sitt 17:e för säsongen när Montpellier vann med 5–0 mot Muret. PSG vann med hela 11–0 mot Henin-Beaumont efter tre mål vardera av Marie-Laure Delie och Linda Bresonik. Där spelade inte Kosovare Asllani.

Delies tre mål tar henne upp jämsides med Gaetane Thiney i toppen av skytteligan. Båda står på 20 mål. Öqvist är trea på 17, Laetitia Tonazzi fyra på 14 och Eugenie Le Sommer femma på 12. Lotta Schelin delar sjätteplatsen med Lindsey Horan på vardera 11 fullträffar.

* I engelska WSL står inget lag på full poäng efter två omgångar. Toppmötet Chelsea–Liverpool slutade mållöst. Känslan är att det är just mellan de båda lagen som titelracet kommer att stå.
Tråkigt att blott 503 åskådare såg toppmötet, där Emma Wilhelmsson spelade hela matchen för Chelsea. Publiksiffran säger väl tyvärr allt om vilket svagt grepp damfotbollen har om publiken i den engelska huvudstaden.

* Slutligen till USA och NWSL, där mexikanska Teresa Noyola är omgångens spelare så här långt. Hon kom in som inhoppare för Houston Dash i natt vid underläge 2–1. Med två mål på fem minuter fixade Noyola Houstons första NWSL-seger någonsin. Höjdpunkter från matchen ser du här:

Inte heller i NWSL står något lag på full poäng efter två omgångar. Dock kan både Seattle och Chicago nå dit, eftersom båda är utan poängförlust. De har dock bara spelat varsin match hittills.

Bakslag för damfotbollen i påsk

I morgon är det påskafton, och under eftermiddagen avgörs de första mötena av Champions Leagues semifinaler. Det borde vara en stor dag för damfotbollen. Fast det är det inte. Tvärtom är det rena mörkret.

Damfotbollen har på senare år flyttat fram sina positioner på många fronter. Men ibland blir det ändå sorgligt tydligt hur enormt lång sträcka sporten har kvar att vandra. Speciellt på klubbnivå.

Det jag tänker på är hur tillgängliga matcherna är. Svaret är att de är högt otillgängliga för de som inte har möjlighet att besöka arenorna. Ingen av matcherna är nämligen tv-sänd – inte i något land. Trots att två av Tysklands tre bästa lag möts i ena matchen finns det ingen tysk kanal som köpt rättigheterna. För mötet Birmingham–Tyresö finns det inte ens en produktion att köpa. SVT kommer dock att vara på plats och göra ett inslag till Sportnytt klockan 19.45 i morgon.

Två av årets allra hetaste matcher i europeisk damfotboll går alltså inte att se. Eller. Det tyska mötet skall streamas av något som heter RBB. Om den streamen går att se utanför Tyskland vet jag inte. Här är i alla fall en länk.

Tyvärr har även svensk damfotboll i år drabbats av ett rejält bakslag när det gäller tv-sändningarna. Tv4 har flyttat Tv4sport till en kanalplats som väldigt många färre svenskar har tillgång till. Det innebär att årets damallsvenska matcher med största sannolikhet kommer att ses av en betydligt mindre publik än tidigare år.

Det innebär i nästa led att sporten, och serien, riskerar att bli mindre intressant för sponsorer. Tråkigt.

Men nu till själva matcherna. Här är mina tips:

* 1. FFC Turbine Potsdam – VfL Wolfsburg
Påskafton 14.00
Tips: 51–49
TV: Streamas av RBB – se länk ovan.

Det här är verkligen en otroligt svårtippad drabbning. Närmare 50–50 än så här går inte att komma. Säsongens ligamöte lagen emellan blev 1–1. Lagens fyra senaste inbördes tävlingsmatcher har slutat med två segrar vardera.

Wolfsburg har en mer namnkunnig, och bredare trupp. Dessutom är man regerande mästare, och har aldrig förlorat en match i Champions League.
Potsdam är årets positiva överraskning i Tyskland. Man leder Frauen-Bundesliga, och man har slagit ut Lyon ur Champions League.

Dessutom har Potsdam gått som tåget i år. Man har vunnit alla sina sju tävlingsmatcher efter årsskiftet. Wolfsburg är inte långt efter, utan står på fem raka segrar nu.

Någonting säger mig ändå att det kommer att bli Potsdamseger. Laget har Lisa Evans i en fantastisk form, samt flera glödheta och formstarka målskyttar. Men det lär bli jämnt. Riktigt jämnt.

* Birmingham City Ladies FC – Tyresö FF
Påskafton 15.00 svensk tid
Tips: 20–80
TV: finns ingen tv-produktion. Ett inslag kommer dock på SVT sport 19.45.

Birmingham är turneringens stora skräll. Man har ett ungt, och relativt orutinerat lag, som presterat mer än någon kunde förvänta sig. I semifinalreturen mot Arsenal senast hade man bara två spelare i startelvan som inte var födda på 1990-talet. Yngst var 16-åriga Jessica Carter (född i oktober 1997) närmast före 18-åriga Aofie Mannion (född i september 1995).

Karen Carney

Karen Carney

Lagets affischnamn är förstås rutinerade lagkaptenen Karen Carney. Som jag ser det har Tyresö bättre spelare på samtliga positioner, och borde vinna det här dubbelmötet hur lätt som helst. Speciellt som det unga Birminghamlaget lär vara nervöst inför en semifinal i den största klubbturneringen.

Birminghams chans är att vinna och hålla nollan på hemmaplan. Matchen spelas på gräs på lilla Damson Park, med bara 280 sittplatser, och total kapacitet för 3050 åskådare. Tyresö gynnas av sitt konstgräs, där deras snabba passningsspel kommer till sin rätt. Men man bör även kunna få med sig ett bra resultat från England.

Det största hotet mot Tyresö är att de haft skavanker på nyckelspelare som Marta, Veronica Boquete och Caroline Seger. Och förstås allt strul kring den ekonomiska situationen. Fast spelarna verkar motiverade att prestera i Champions League. Därmed räknar jag med svensk finalplats.

* Där lämnar jag Champions League, och kollar lite på vad som hänt sedan mitt senaste inlägg. I damallsvenskan fick Eskilstuna en drömstart genom 2–0 mot Kif Örebro. Bilder från den matchen ser du här:

Ett lag som fått en väldigt mycket sämre start är Vittsjö. 0–5 mot Göteborg och 1–7 mot Rosengård är hemska resultat. Jag tänker inte räkna ut det nordskånska laget ännu. Men klart är att hemmamatchen mot AIK i nästa vecka kommer att bli riktigt, riktigt viktig.

Några mål från Rosengårds storseger finns på det här klippet:

Jitex står precis som Vittsjö på två raka förluster. I dag föll Mölndalslaget med 2–0 borta mot Örebro. Målvakten Jennifer Falk lär ha storspelat igen. Falk var bra även mot Umeå. Bilder från den stormiga matchen finns här:

Damallsvenskan har nu tagit påsklov, och återstartar på tisdag.

* I Tyskland spelas däremot ligamatcher under helgen. På måndag 14.00 är det toppmöte mellan Bayern München och Frankfurt. Den direktsänds på DFB-tv.

* I Frankrike är det full omgång. De fyra topplagen ställs dock mot lag på lägre placeringar, vilket bör innebära att det blir oförändrade poängavstånd i tabelltoppen.

* I veckan startade engelska WSL med fyra matcher. Premiäromgångens drottning blev japanska stjärnforwarden Yuki Ogimi som gjorde båda målen när Chelsea, där Emma Wilhelmsson spelade hela matchen, vann med 2–0 borta mot fjolårets ligatvåa Bristol Academy.

Ogimis båda mål ser du på det här klippet:

Regerande mästarinnorna Liverpool vann också. Klipp från den matchen, och från övriga två matcher i premiäromgången finns på den här länken. Den här typen av klipp med höjdpunkter hade jag gärna sett att vi kunde få se från damallsvenskan framöver. När blir det verklighet?

Noterbart för övrigt att Birmingham bara fick 0–0 mot Everton i sin premiärmatch. Inget vidare genrep för morgondagens möte med Tyresö alltså.

* I NWSL i USA spelas tre matcher natten mot söndag och en natten mot måndag. Alla fyra streamas live, och går att se via den här länken. Där kan du även hitta klipp med höjdpunkter från den första omgången. Där blev för övrigt Kim Little tvåmålsskytt för Seattle och Vicky Losada för Western New York.

* Slutligen så är det premiär i norska toppserien på måndag. Där tippar jag Stabaek. Jag tror att de lagt vinterns såpa bakom sig, och försvarar sin titel.

Jitex är nog inget nytt Sunnanå

Vi är bara fem matcher in i damallsvenskan, och det blev en riktigt intressant start på årets serie. Själv åkte jag ner till Mölndal och fick se Umeå vinna med 1–0 mot bottentippade Jitex.

Det var en match som blåstes sönder. Vinden var nämligen periodvis sanslöst hård, och gjorde att huvuddelen av matchen spelades på den långsida av Åbyvallen där gamla läktaren står. Publiken på den nya, fina läktaren kom däremot långt ifrån händelsernas centrum.

Det går inte att dra speciellt många slutsatser av matchen. En är att Emma Berglund ser ut att vara redo för nästa landslagstrupp. Hon imponerade med säkerhet och fint passningsspel.

Dock skall sägas att Jitex var väldigt uddlöst, och egentligen bara skapade en riktigt bra målchans. Å andra sidan skapade inte Umeå speciellt många fler heller. Min känsla efter att ha sett Jitex nya lag för första gången är att bottentipsen antagligen är befogade. Mest beroende på att de såg uddlösa ut i offensiven.

Defensivt var däremot Mölndalslaget välorganiserat, och målvakten Jennifer Falk fortsätter att imponera på mig. Hon kommer att bli en nyckelspelare för de lila.
Spontant känns inte Jitex som något nytt stryklag a la Sunnanå. De som tror att de bara kan åka till Mölndal och hämta tre poäng riskerar att bli överraskade. För i dag fick verkligen Umeå kämpa för poängen.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga att Jitex dominerade 15 minuter, att 45 var jämna, och att Umeå var bäst under 30. Även om Umeå såg lite vassare ut i offensiven så hade inte 0–0 var orättvist. Inte alls.

Men det blev alltså 0–1. Det var inhopparen Hanna Sandström som slog till ganska exakt när matchuret tickade upp på 80 minuter. Jag stod och lekte fotograf just då, och fick de här bilderna på henne just innan skottet, och på bollen just innan den slog i ribban och gick in:

Hanna Sandström på väg att göra mål.

Hanna Sandström på väg att göra mål.

Och:

Hanna Sandströms skott på väg mot målet.

Hanna Sandströms skott på väg mot målet.

Jitex tog ingen poäng, men visade ändå överraskande bra klass. Två andra lag som är tippade på undre halvan lyckades däremot ta meriterande segrar.

Piteå vann nämligen med 1–0 hemma mot Linköping. Statistiken gör gällande att gästerna hade ett ganska stort spelövertag, men att det var Pauline Hammarlund som blev enda målgörare på LF Arena.

Även Kristianstad tog en oväntad trepoängare. Jag hörde på Radiosporten att 2–0-segern dessutom var helt i sin ordning sett till matchbilden. Skånskorna var helt enkelt klassen bättre än krislaget Tyresö.
Jag skrev i går om att Tyresös klubbledning nu måste bygga förtroende hos spelare och sponsorer. Man blir lätt oroad över hur det arbetet sköts när man läser sånt här.

Bilder från dagens match finns för övrigt här:

Ett mer väntat resultat var mästarinnorna Rosengårds 4–0-seger borta mot nykomlingarna AIK. Kul där att se hur många unga spelare mästarklubben har just utanför sin startelva. Ingen på bänken hade ju fyllt 20 år.
Och det var ju inte bara utanför startelvan ungdomarna höll till. 15-åriga Sara Mellouk ingick ju till och med i dagens startelva – och blev målskytt.
Se ett klipp från matchen, och intervju med henne här:

Slutligen imponerade Göteborg och Manon Melis stort i Vittsjö. GFC brukar vara trögstartat. Och man brukar vara sämre på gräs. Men 5–0 i premiären är riktigt respektingivande. Att Melis blev tremålsskytt lär glädja Göteborgsledningen extra mycket.

* Så en snabbgenomgång av vad som hänt utanför Sveriges gränser i helgen. I Tyskland vann både Potsdam och Wolfsburg sina ligamatcher med klara siffror. Antonia Göransson hoppade in sista 21 minuterna när Potsdam tog över serieledningen genom 3–0 mot Hoffenheim. Och Nilla Fischer spelade hela matchen när Wolfsburg vann med 6–0 mot Duisburg.
De båda semifinalerna i tyska cupen slutade med segrar för Essen och Frankfurt. De senare blir förstås stora favoriter i finalen.

* I Frankrike blev det favoritsegrar i helgens cupkvartsfinaler. Lyon, PSG, Juvisy och Soyaux avancerade nämligen till semifinal. Vi fick inga svenskmål, men väl ett anmärkningsvärt resultat i mötet mellan svensklagen Lyon och Montpellier. Där vann nämligen ligaledarna med hela 6–0.

Ami Otaki och Aya Sameshima

Ami Otaki. Framför henne Aya Sameshima

* I Japan är Urawa Reds enda laget utan poängförlust efter tre omgångar. Inför 3464 åskådare besegrade man Elfen Saitama (tidigare Elfen Sayama) med 5–0 efter att före detta Lyonspelaren Ami Otaki gjort sina två första mål i Nadeshiko League.

Inac Kobe Leonessa tog sina tre första poäng för året genom 2–0 hemma mot Albirex Niigata. Noterbart var att endast 2129 åskådare var på plats i Kobe. Det var klubbens sämsta publiksiffra sedan VM-guldet 2011.

* I USA lockade Houston Dash 8097 personer till sin premiär i NWSL. Det blev dock förlust med 1–0 mot mästarlaget Portland Thorns. Allie Long var segerskytt. Mellan Kansas City och Sky Blue FC slutade det 1–1. Höjdpunkter från den matchen går att se här:

I skrivande stund pågår det en match i NWSL, Washington Spirit–Western New York Flash. Den står 0–1 och går att se här. På samma länk hittar du även matchen Seattle–Boston som startar 01.00. New Yorks mål har för övrigt gjorts av spanska debutanten Vicky Losada.

* Losada blev spansk mästarinna i förmiddags. Hennes före detta klubb Barcelona säkrade nämligen ligaguldet i Spanien tidigare i dag via 3–0-seger borta mot serietrean Atletico Madrid.

* Slutligen gamla nyheter. Men här är ett av veckans allra trevligaste klipp, det från F19-landslagets 1–0-seger i EM-kvalet borta mot världsmästarna Frankrike:

Tankar kring damallsvenskan 2014

Vi framme vid en av årets trevligaste fotbollshelger. I dag startar elitettan, och i morgon drar damallsvenskan i gång.

Det är nu jag borde ha gjort en sådan där genuint detaljerad genomgång av alla lag som jag gjort de senaste åren. Men tiden har tyvärr inte räckt till.

Faktum är att jag har brottats med tanken att lägga bloggen i träda i några månader. Bakgrunden är att jag under de närmaste sex månaderna kommer att ha andra arbetsuppgifter på Borås Tidning, med fler arbetstimmar som följd. Dessutom har jag efter flera års kamp mot knäskador nyligen kunnat göra comeback som spelare, vilket tar ytterligare timmar. Plus att jag dessutom tränar ett lag.

Totalt har jag de här senaste två veckorna insett att jobb och egen fotboll kommer att ta åtta–tolv timmar mer av min tid jämfört med föregående år. En av de saker som kommer att ta stryk är den här bloggen.

Jag har dock beslutat mig för att försöka hålla i gång den så gott det går. Men jag tycker inte om att göra saker halvdant, så skulle jag om några veckor inse att det inte funkar så kommer jag att ta bloggpaus. Det om det.

Jag måste ju förstås i alla fall komma med ett litet tips på hur årets damallsvenska slutar. Faktum är att det är den mest svårtippade upplagan på flera år. Tipsen för ettan och tolvan föll sig ganska självklara, men platserna där emellan är desto svårare att förutspå.

För ganska många lag är rejält svårplacerade. Skadefria, och med en bra start, kan de slåss om Champions Leagueplats. Fast med lite otur kan de lika gärna hamna i bottenstrid.

Innan jag går in på tipsen så tänkte jag uppmärksamma att det även är premiär i USA:s NWSL i morgon. Alla matcher i ligan kommer att gå att se gratis på Youtube, vilket förstås är en härlig nyhet för alla intresserade. För full info om alla lag rekommenderar jag den här länken. Skall jag tippa tror jag att det finns god chans att Portland Thorns försvarar sin titel. Känslan är att fjolårets bottenlag Seattle Reign kan skrälla, och kanske till och med är en tänkbar finalist.

I övrigt utanför Sveriges gränser är det cuphelg både i Tyskland och Frankrike. Tyska cupen har nått semifinaler. Där möts Essen och Freiburg i dag och Frankfurt och skrällgänget Sand i morgon. Två matcher i Frauen-Bundesliga spelas för övrigt också i morgon. Turbine Potsdam skall försöka ta över serieledningen hemma mot Hoffenheim och Wolfsburg skall försöka haka på toppduon hemma mot Duisburg.

I franska cupen är det kvartsfinaler, som alla spelas i morgon. Mest intressant är mötet Lyon–Montpellier. Det var ju motsvarande cupmöte i fjol, som Montpellier vann, fast ändå inte. Domaren kunde ju inte reglerna i straffläggningen, utan dömde under skandalartade omständigheter bort Montpellier.

Därmed är jag framme vid mitt damallsvenska tips för 2014. Jag börjar bakifrån:

12) Jitex Mölndal
Ett väntat, och tråkigt tips. Men med tanke på att man tappat hela fjolårets lag så är det ofrånkomligt. Årets trupp är dock intressant, då den till mycket stor del består av unga, svenska talanger. Det borde innebär att före detta Jitexspelaren Pia Sundhage håller båda sina tummar för Mölndalslaget, som numera har kommuntillhörigheten inskriven även i klubbnamnet. Hon vill ju att fler svenska lag skall satsa på talanger.

11) AIK
Det här är ett tips som jag inte är jättenöjd med. Någonstans känner jag nämligen att det är en ganska god chans att de båda nykomlingarna kommer att hänga kvar i år. Men till slut blev det ändå Solnagänget som placerades under strecket. Kanske för att jag har ett frågetecken för deras norska målvakt Hilde Gunn Olsen. Det frågetecknet bygger på att jag aldrig har sett henne spela. Men å andra sidan har hon ju två riktigt pålitliga spelare framför sig. Maija Saari och Malin Levenstad är två kanonförvärv. Frågan är dock hur länge Levenstad blir kvar. Mycket talar väl för att hon trots allt lämnar i sommar.

10) Piteå IF
Lyfte till slut ändå upp till sjunde plats i fjol. Har dock tappat flera viktiga spelare, och känns spontant som en självklar nedflyttningskandidat. Hade det inte varit för att man vet hur tufft det är att komma till Piteå och spela så hade jag placerat laget ett hack längre ner. Framför allt är det defensiven som är ett frågetecken för PIF. Lydia Williams är en världsmålvakt. Det är inte ersättaren Hilda Carlén. Även i backlinjen har man ett par tunga tapp. Offensivt ser det däremot bättre ut. Hanna Pettersson är tillbaka, Francisca Ordega är inspelad i svensk fotboll och Pauline Hammarlund är ett spännande nyförvärv. Kanske är det offensiven som räddar Piteå?

Lydia Williams

Lydia Williams

9) Kristianstads DFF
Ytterligare ett svårtippat lag. KDFF var fjolårets besvikelse med sin niondeplats. Har dessutom tappat måldrottningen Margret Lara Vidarsdottir. Med tanke på att ekonomin är ansträngd får man nog klara sig med de spelare man har. I fjol var det defensiven som kollapsade. Trots att man har landslagsmålvakten Hedvig Lindahl som sista utpost var det bara usla Sunnanå släppte in fler mål i serien. I år måste nog Elisabet Gunnarsdottir:s lag hitta bättre organisation i försvarsspelet. Annars riskerar man att bli rejält indraget i nedflyttningsstriden. Å andra sidan finns det offensiv kraft i laget, och med rätt medvind från start så kan det bli en placering flera snäpp uppåt i tabellen.

Hedvig Lindahl

Hedvig Lindahl

8) Eskilstuna United
Det här är en chansning. Men Eskilstuna gick upp på defensiv stabilitet, vilket är en mycket bra grund. Dessutom har man värvat klokt genom att ta in ytterligare stabilitet. Frågetecknet har varit offensiven, men Gaelle Enganamouit och Pamela Conti känns som ett spännande forwardspar. Dessutom känns Eskilstuna som ett lag man inte vill ge fasta situationer på offensiv planhalva. I truppen finns nämligen ett antal fina fötter, och flera starka huvudspelare. Eskilstuna är en riktigt intressant debutant.

7) Vittsjö GIK
Ytterligare ett svårtippat lag. Ett tag i vintras såg jag laget som nedflyttningskandidater. Men känslan är ändå att man till slut fått ihop en stark trupp. Finska målvakten Minna Meriluoto är en personlig favorit. Kan hon bara bli frisk, och hålla sig skadefri, så har Vittsjö en rejäl trygghet som grund. Framåt tror jag att formstarka Jane Ross kommer att göra de mål som krävs för att hålla distansen till nedflyttningsstriden.

Minna Meriluoto

Minna Meriluoto

6) Tyresö FF
Här är det allra mest svårtippade laget. Ingen vet ju hur truppen ser ut efter sommaren. Jag hoppas att Tyresö klarar krisen. Jag hoppas också att klubbledningen inser hur viktig den här våren är för deras framtid. Man får helt enkelt inte göra några misstag. Det enda rätta är att bygga om från grunden, genom att skapa förtroende både hos spelare och sponsorer. Låt det ta några år. Och se till att ha någon eller några miljoner på banken innan man börjar en ny satsning. Även om det blir en total nystart efter sommaruppehållet gissar jag att laget har samlat så många poäng i serieupptakten att det räcker för övre halvan. Men det kan ju lika gärna bli konkurs – och jumboplats. Noterbart är att sex spelare kommer nästan direkt från andra sidan jorden till morgondagens premiär. Så jetlag kan fälla Tyresö i Skåne i morgon.

5) Göteborg FC
Ett av seriens allra mest svårtippade lag. På pappret har man en trupp för topp tre. Men pappret kan ju inte spela. Man brukar ju säga att kontinuitet är ett segervapen, och det är alldeles för många förändringar i både trupp och startelva för att jag skall våga tippa GFC högre upp i tabellen. Laget har av tradition varit trögstartat i serien. Med en dåligt samspelad startelva talar mycket för att våren blir avgörande även i år. Framåt höstkanten borde nämligen det här laget vara riktigt starkt. Och holländska nyförvärvet Lieke Martens kommer att bli en attraktion i årets serie. Som boråsare varnar jag även för Sara Lindén, som verkar vara tillbaka på allvar.

Lieke Martens

Lieke Martens

4) Umeå IK
Med Lina Hurtig och Jenny Hjohlman som vasst anfallspar och med Emma Berglund tillbaka i mittförsvaret bör UIK kunna vara ett lag för medaljstriden. Men det är långt ifrån självklart. Man har en ny tränare och man har bytt ut några etablerade spelare och ersatt med unga talanger. Med skador på fel spelare, och en dålig start, så kan det bli undre halvan.

Emma Berglund

Emma Berglund

3) Kif Örebro
Det här är en chansning. Laget var väldigt starkt i fjol, men slutade ändå ”bara” sexa. Man var nämligen väldigt beroende av Sarah Michael. Så när nigerianskan saknades för skada hade laget en djup svacka. Nu har Michael skadeproblem från start på serien, vilket är illavarslande. Klart är även att Nigerias VM-kval krockar med de två sista omgångarna. Och utan sin starka forward skulle Kif lika gärna kunna hamna på seriens undre hälft. Två unga Kifspelare som jag är nyfiken på inför den här säsongen är Linda Hallin och Michelle De Jongh. Båda är stora talanger som missade fjolåret på grund av knäskador. Genombrott i år?

Sarah Michael

Sarah Michael

2) Linköpings FC
Hade det inte varit för att nyckelspelaren Pernille Harder missar serieinledningen så hade jag kunnat tänka mig att tippa LFC som etta. I fjol tappade laget guldchansen direkt i serieupptakten, där man bara tog tre poäng på de fyra första matcherna. Höstspurten var däremot mäktig, och man har värvat klokt. Exempelvis kan har norska Kristine Minde förutsättningar att bli en av seriens stora attraktioner i år. Dessutom är ju Stina Blackstenius ett år bättre. Hon borde kunna göra 15–20 mål i år, vilket ger laget förutsättningar för att kvala in till Champions League 2015/16.

Pernille Harder

Pernille Harder

1) Rosengård
De regerande mästarinnorna från Malmö är med rätta skyhöga favoriter. Även om truppen känns tunnare i år än i fjol så är också konkurrensen sämre. Så om bara spelare som Ramona Bachmann, Therese Sjögran och Anja Mittag hittar formen borde det kunna bli en minst lika stor segermarginal som i fjol.

Det var årets damallsvenska tips. Elitettan har jag dålig koll på. Men känslan är väl att vi hittar nästa års två damallsvenska lag i kvintetten Sunnanå, Mallbacken, Hammarby, Djurgården och Kvarnsveden.

Spelet kan börja…

Bragd av F19-landslaget

F19-landslaget gick igenom dödens grupp med full poäng. Det är en bragd – och Sverige kan räkna med att hållas som favoriter i slutspelet i Norge 15–27 juli.

Som bekant ingick världsmästarinnorna för 95:or, Frankrike i vår kvalgrupp. Fransyskorna hade dessutom hemmaplan. Ändå besegrade Sverige dem i dag med 1–0 efter segermål av Stina Blackstenius i 88:e minuten.

Jag har inte sett matchen, men noterar att Frankrike vann avsluten totalt med 10–4, fast bara de mot mål med 4–3. Med tanke på att Sverige skulle vinna gruppen på kryss tycker jag att det känns som väldigt bra siffror.

I gruppen ingick ju även Europamästarinnorna för 96:or, Polen. De blev sist. För Rumänien vann deras betydelselösa möte i dag med 3–1.

Sverige vann alla sina matcher med uddamålet, och kan alltså boka biljetterna till Norge. Det kan även Holland, Belgien, England, Skottland, Irland och Spanien.

Notera att alltså både Frankrike och Tyskland saknas bland slutspelslagen. Tyskorna försvann ur turneringen i dag genom förlust med 1–0 mot Belgien. Tinne Van Den Bergh gjorde segermålet i 84:e minuten i en match som Tyskland ser ut att ha dominerat stort.

* Belgien skrällde alltså i F19-EM. I VM-kvalet för seniorer minskade däremot landets chanser till avancemang i dag när Norge vann i Louvain med 2–1. Ingvild Stensland och Ada Stolsmo Hegerberg gjorde de norska målen. För Norge ser det däremot väldigt bra ut. Landet har full poäng, och har redan spelat tre av de fyra svåraste matcherna. VM är nära för norskorna.

Line Röddik Hansen

Line Röddik Hansen

För Danmark så minskade däremot VM-chansen rejält i kväll. Borta mot Schweiz spelade danskorna i dag 1–1 efter två straffmål. Eller Tyresös Line Röddik Hansen missade sin straff, men slog in returen. Strax efter kvitterade Lara Dickenmann.
Danmark har fem poäng på fyra matcher, och deras hopp är att full poäng i de sex kvarvarande matcherna kan räcka till playoff. För gruppsegern går till Schweiz eller Island.

Finland vann i dag sin femte raka seger. Finskorna är därmed på väg mot playoff med stormsteg. För inte kan de väl hota Frankrike om gruppsegern?

* I kväll hade Radiosporten en stor genomgång inför damallsvenskan. Expertkommentator Anette Börjesson överraskade genom att tippa Tyresö sist. Det är en intressant tanke. Av många svårtippade lag i årets serie är för övrigt Tyresö det som är allra svårast att placera. Men mer om det i senare inlägg.

Många tv-sända VM-kvalmatcher trots allt

Som bekant är det VM-kvalhelg i Europa, vilket innebär uppehåll i alla de större ligorna. Sverige spelar i kväll 20.30 i Nordirland.

Det är en match som faktiskt börjar kännas otäck. På SVT:s inslag igår såg underlaget ut att vara allt annat än av internationellt snitt. Och som bekant är det svårare att spela anfallsfotboll på dåligt underlag.
Valet av arena är alltså klockrent för ett hårt arbetande nordirländskt lag. Jag kan väldigt lite om Nordirland. Men de har faktiskt vunnit i tävlingssammanhang mot Norge, vilket vittnar om att laget kan blixtra till. Och enligt Anette Börjesson på damfotboll.com och Radiosporten så har laget snabba kantspelare, vilket känns otäckt då Sverige inte har sin snabbaste backlinje i kväll.

Vår startelva ser ut så här: Hedvig LindahlLina Nilsson, Linda Sembrant, Charlotte Rohlin, Sara ThunebroHanna FolkessonSofia Jakobsson, Therese Sjögran, Olivia SchoughKosovare Asllani, Lotta Schelin.

Spontant känns det som den svagaste vi haft i en tävlingslandskamp på många år. Skador och annat har ställt till det rätt rejält. Jag roade mig med att kolla hur det såg ut för ett år sedan.
Den 6 april, alltså för nästan på dagen för ett år sedan mötte vi Island. Då såg startelvan ut så här: Kristin Hammarström – Nilsson, Emma Berglund, Nilla Fischer, Thunebro – Antonia Göransson, Caroline Seger, Lisa Dahlkvist, Marie Hammarström – Asllani och Schelin.

Kvar är alltså bara ytterbackarna och forwardsparet. Och då bör man ha i åtanke att ytterbacksparet Nilsson/Thunebro håller på att fasas ut till förmån för Jessica Samuelsson och Elin Rubensson.

Att vi spelar med ett nyformerat lag utan speciellt mycket samträning är också till fördel för Nordirland.
Det hindrar förstås inte att vi är storfavoriter, och ändå bör vinna. Men som sagt, matchen känns alltmer otäck.

Tyvärr får vi inte chansen att se hur det nykomponerade svenska laget sköter sig. Däremot går det att höra på Radiosporten, vilket ju är en liten tröst.

Jag har ju gång på gång gnällt på hur obefintligt Svenska Fotbollförbundets engagemang är i damlandslaget. Tyvärr finns det inga tendenser till förbättring. Tvärtom har exempelvis den officiella hemsidan svenskfotboll.se bara haft två införartiklar under landslagssamlingen. Och någon webb-tv har man inte lyckats få till.

Jag tycker att det är så dåligt att man borde vara upprörd. Men jag börjar nog ge upp, för jag orkar inte lägga någon energi på att vara arg på förbundet…

* Medan Sveriges match alltså inte visas på någon tv-kanal går en mängd andra VM-kvalmatcher att se i dag. Här är länkar till pågående eller kommande matcher:

15.00: Ryssland–Slovenien
15.30: Italien–Spanien
16.00: Irland–Tyskland
16.00: Schweiz–Malta
18.30: Skottland–Polen
20.50: Frankrike–Kazakstan

Av de som pågår noteras att sensationslaget i Cypern cup, Irland, faktiskt leder med 1–0 mot Tyskland efter en dryg halvtimme. Intressant.

Toni Duggan

Toni Duggan

En tv-sänd match är slutspelad. Jag såg slutminuterna när England vann med klara 9–0 mot Montenegro inför 8900 åskådare. Toni Duggan gjorde hattrick, och de minuter jag såg var det mest intressanta om engelskorna skulle kunna nå upp till tvåsiffrigt.

* Det är även EM-kval i dag. Klockan 18.00 spelar vårt F19-landslag sin första match i det riktigt svåra slutkvalet till EM. Det är Polen som står för motståndet, och Sverige mönstrar följande elva: Zecira MusovicElin Björklund, Nathalie Björn, Elin KarlssonNellie KarlssonFilippa CurmarkFanny AnderssonJulia WahlbergLotta ÖkvistStina BlacksteniusLina Hurtig.

* På tal om juniorfotboll satt jag uppe i natt och såg Japan vinna F17-VM. Japanskorna var helt överlägsna i finalen mot Spanien. Här är höjdpunkter från matchen. På dem syns att Spanien inte skapade en enda målchans på hela matchen.

Egentligen borde finalen ha varit avgjord redan efter sju minuter. Då gjorde nämligen Spaniens målvakt ett självmål som borde ha betytt 2–0, men japanskorna fick se målet dömas bort av domaren. Hon ansåg nämligen att bollen skulle ha varit över kortlinjen innan målvaktsmissen.

De få repriser som visades tydde på att det domslutet var en stöld av ett mål. Jag tyckte nog att de fysiskt inriktade spanjorskorna hade fördel av domarinsatsen under hela matchen. Det hjälpte dock inte mot de tekniskt överlägsna japanskorna.

Spontant känner jag att det här japanska laget är något av det bästa som hänt damfotbollen på många år. För den underbara grundteknik som samtliga spelare visade upp ger hopp om att den tekniska nivån i spelet är på väg att stiga något enormt. För jag njöt verkligen av Japan i samtliga de matcher jag såg dem.

Sällan har ett mästerskap vunnits på ett mer välförtjänt och odiskutabelt sätt. Grattis.

* I Japan är Nadeshiko League igång i helgen. Mästarlaget Inac Kobe Leonessa föll i morse även i andra omgången. Den här gången var det Vegalta Sendai som med 1–0 kom i väg med poängen. Resultaten i de båda inledande omgångarna gör att man börjar tro på att det är tronskifte på gång i Japan. Man får gå nästan fyra år tillbaka i tiden för att hitta när Inac Kobe Leonessa senast föll i två raka ligamatcher.

Manfall i landslaget – och mycket mer

Det är manfall i Pia Sundhage:s VM-kvaltrupp inför bortamötet med Nordirland på lördag. Hastigt och mindre lustigt har Nilla Fischer, Jessica Samuelsson och Caroline Seger tvingats lämna återbud.

De ersätts av Mia Carlsson, Amanda Ilestedt och Malin Diaz. Sedan tidigare hade ju Elin Magnusson ersatt Elin Rubensson. Jag puffade ju för Diaz häromdagen, så den uttagningen känns riktigt spännande.

Nordirland är ett lag vi bör slå även med ett B-lag. Men det börjar ändå finnas skäl för lite oro. Vi hade svårt att slå hål på svaga lag i höstas, och inte ens lag med 20 världsspelare i truppen kan byta fem–sex spelare i startelvan hur som helst utan att de påverkar prestationen.

Jag höll på att skriva att det skall bli spännande att se hur den här svenska truppen klarar helgens utmaning. Men det finns väl inget som talar för att det kommer att gå att se matchen från Sverige. Eller?

* Det känns ju förresten bra att Sundhage satsar ungt med Diaz. Fast tänker man ett steg längre så är inte Diaz så där jätteung. Hon fyllde 20 precis i början av januari.
Och jämför man med det lag som Silvia Neid tagit ut till Tysklands två kommande VM-kvalmatcher finns där tre spelare som är yngre än Diaz, nämligen Europamästarinnorna Melanie Leupolz och Sara Däbritz samt blixtinkallade Pauline Bremer – som fyller 18 den 10 april.

Neid är verkligen betydligt modigare än Sundhage när det gäller att satsa på framtiden.

Apropå Bremer så läser jag här att hon blev inringd till landslaget på så kort varsel att hennes klubb inte blev informerad av Neid och förbundet. Det får tydligen Potsdamledningen med Bernd Schröder att se rött.

* Nu har Birmingham lagt upp ett klipp med höjdpunkter från deras 2–0-seger borta mot Arsenal i söndags. Det ser du här:

* Jag noterar två intressanta träningsmatchresultat de senaste dagarna. Det blev oavgjort både i Skånederbyt mellan Rosengård och Kristianstad (1–1) och i nykomlingsmötet Eskilstuna–AIK (0–0).

* På Eurosport 01.00 natten mot lördag går det att se VM-finalen i F17 mellan Japan och Spanien. Samma lag som möttes i den första gruppomgången. Då var det japanska laget överlägset. Men i en final kan mycket hända.

Det jag har sett av mästerskapet är dock japanskorna i en klass för sig. Den underbara bollbehandling som de besitter hoppas jag räcker hela vägen till guld. I sin semifinal vann man med 4–1 mot skrällgänget Venezuela. Den japanska nollan höll i fem gånger 90 minuter. Men på två minuters övertid sprack den. Ändå riktigt starkt att bara ha släppt in ett mål på vägen till finalen.

Den andra semifinalen vann Spanien med 2–0 mot Italien. Bilder därifrån finns här. Tyvärr har F17-VM präglats av usla domarinsatser. Italien hade megatur med straffdomslut i sin kvartsfinal mot Ghana. Den turen hängde inte med in i semifinalen. Båda Spaniens mål kom på straffar – och som jag ser det är båda feldömda.
Den andra är definitivt ett rån mot italienskorna. Och tolkar jag handsregeln rätt skall man inte blåsa den första heller. Tråkigt att mästerskapsmatcher avgörs på att domarna inte håller tillnärmelsevis samma nivå som spelarna.

Italien och Venezuela spelar för övrigt bronsmatch på fredag 21.45. Också den sänds på Eurosport.

* Slutligen så verkar Rosengårdsspelarna Ali Riley och Anita Asante ha startat en videoblogg kallad A&A Show. Det första avsnittet handlar om vilka svenska ord en fotbollsspelare måste kunna. Lite underhållande är det allt:

Göteborg värvar fransk landslagsveteran

Den rutinerade franska mittbacken Sabrina Viguier lämnar Lyon. Ny klubbadress blir Göteborg FC, där hon blir Stina Segerström:s ersättare.

33-åriga Viguier har närmare 100 landskamper på meritlistan, och som jag ser det har vi här årets prestigevärvning i damallsvenskan. Göteborg har inte bekräftat, men det har Lyon på sin officiella hemsida.

Gissningsvis har Lotta Schelin haft ett finger med i spelet här. Göteborg behövde en rutinerad mittback som klev in på Stina Segerströms plats. Och Viguier ville säkert ha utökad speltid.

De senaste åren har 33-åringen varit första ersättare som mittback i Lyon bakom Wendie Renard och Laura Georges/Saki Kumagai. Det innebär inte att hon varit helt fastfrusen på bänken. Hon ingick exempelvis i startelvan vid Champions Leaguefinalen 2012, som ju fransyskorna vann mot Frankfurt.

Den här övergången är oväntad. Mest eftersom Viguier borde vara glödhet för de andra franska toppklubbarna. Men även för att de franska toppspelarna verkar vara väldigt hemmakära. Ingen spelare ur den aktuella landslagstruppen tillhör exempelvis någon utländsk klubb. Och det finns ingen som helst tradition av franska spelare i Sverige. Däremot har ju som bekant den franska ligan lockat flera svenska toppspelare.

Oavgjort var gårdagens melodi

Det var oavgjort som gällde i gårdagens tre mest intressanta matcher. För Tyresö betydde 0–0 i Österrike inte så mycket. Vår svenska Champions League-representant var ju förstås redan klar för semifinal.

Dock funderar jag lite över hur klubbrankingen går till. På herrsidan är det bättre för rankingpoängen att vinna matcher. Hur damrankingen räknas vet jag inte, och jag saknar också en länk till den aktuella rankingen.

När man pratar Tyresö är det ju omöjligt att helt lämna den ekonomiska situationen. Det har varit ganska få artiklar i ämnet under veckan. Jag fortsätter att förundras över att Hans Löfgren:s namn inte förekommit någonstans under krisperioden. Var är han?

Veckans mest intressanta Tyresöartikel är den här, där Skatteverket ger sin syn på situationen.

* Tyresö får besök av Umeå i slutet av maj – se fotnot i botten. Det blev nämligen Umeå som vann den sista åttondelsfinalen i Svenska cupen. Mötet med Piteå slutade oavgjort, 1–1, under ordinarie tid efter att Lina Hurtig gjort mål på straff i första halvlek, och Sunnanåförvärvet Elin Johansson kvitterat i slutminuterna. I slutet av den andra förlängningskvarten gjorde Hanna Sandström 2–1 – och blev matchvinnare.

Elin Johansson

Elin Johansson

* Det spelades ett gäng träningsmatcher på svensk mark i går. I Göteborg behövde GFC 70 minuter för att slå hål på Jitex i lagens gemensamma genrep. Till slut vann GFC med 3–0.

Gårdagens andra damallsvenska möte slutade med 1–0-seger för Linköping mot Vittsjö. Även Kif Örebro var i farten, de vann med hela 6–0 mot Sirius.

* Gårdagens sportsligt sett mest intressanta resultat var 0–0 i Tyskland. Lagen som spelade var Bayer Leverkusen och FFC Frankfurt – och lagen som jublade var Potsdam och Wolfsburg. För det resultatet innebär att Potsdam bara är två poäng bakom, med en match mindre spelad. Dessutom ger resultatet Wolfsburg en ny chans att blanda sig i guldracet.

Frauen-Bundesliga har en fantastisk avslutning. Frankfurt avslutar nämligen med hemmamatch mot Potsdam i den näst sista omgången den 1 juni och med bortamatch mot Wolfsburg i sista omgången, den 8 juni.
Ligamötet Wolfsburg–Potsdam ligger närmare i tid, den matchen spelas enligt nuvarande spelschema den 27 april. Fast just den dagen lär lagen i stället mötas i semifinal i Champions League. Så den matchen lär flyttas.

I gårdagens match var Frankfurt riktigt blekt. Det här klippet visar att man inte skapade speciellt många högkaratiga målchanser. Det största dramat var ju faktiskt när Leverkusens talangfulla målvakt Lisa Schmitz stukade foten på målställningen.

* Slutligen så presenterade Eskilstuna häromdagen veckans mest intressanta nyförvärv. Den före detta italienska landslagsspelaren Pamela Conti är den spelare nykomlingen sätter sitt offensiva hopp till. Conti har tackat nej till landslaget, och lämnade nyligen Torres. Den snart 32-åriga forwarden har tidigare bland annat spelat i Ryssland för Zorkij och Voronezh. Och hennes målfacit är fint, så det borde vara ett bra nytillskott för Eskilstuna.

* Tillagt i efterhand: Tyresö lär ha jublat över att Umeå vann, för det innebär att Tyresö får hemmaplan i kvartsfinalen. Hade Piteå vunnit hade det blivit match i Piteå. Det eftersom reglerna för kvartsfinalerna säger att: ”I match med lag från samma serienivå ska de lag som segrat borta i föregående omgång ha hemmamatch.”

Helgens matcher – bland annat första avspark i Japan

I morgon blir Tyresö klart för semifinal i Champions League. Dessutom får de veta var de kommer att spela sin kvartsfinal i Svenska cupen.

Neulengbach–Tyresö (Tv4sport 15.45 i morgon) och Umeå–Piteå är de tävlingsmatcher med svensk inblandning som spelas i helgen.

De mest intressanta matcherna spelas dock utomlands. Och på söndag. Allra hetast är förstås returen Arsenal–Birmingham i Champions League, mötet som avgör vilket lag som ställs mot Tyresö i semifinal. Den matchen spelas på söndag. Det gör även de båda kvartsfinalerna med tyskt deltagande.

Apropå Tyskland är Leverkusen–Frankfurt veckans match på DFB-tv. Den spelas i morgon 13.00. På söndag är det svenskmöte i Frauen-Bundesliga, då Cloppenburg tar emot Bayern München. Den är däremot inte tv-sänd.

I natt inleds Japans Nadeshiko League med en match, NTV Beleza–Elfen Sayama. Övriga åtta lag spelar natten mot söndag svensk tid. Ligan har i år ett nytt upplägg där man först spelar dubbelmöten – 18 omgångar, och sedan delas serien upp i två delar.
De sex bästa lagen gör upp om titeln, och de fyra sista slåss om att undvika nedflyttning. Även här spelas dubbelmöten, vilket innebär att de sex topplagen totalt spelar 28 matcher.

Inac Kobe Leonessa har varit överlägset i ligan de senaste åren. Men inför årets säsong har laget tappat ett gäng stjärnspelare, vilket gör att guldkampen känns klart mycket mer öppen i år – även om Kobe fortfarande måste hållas som favoriter. Yukari Kinga och Ji So-Yun återfinns ju numera i Arsenal respektive Chelsea. Duon Beverly Goebel-Yanez och Nahomi Kawasumi skall spela i Seattle i NWSL, men kommer att avsluta säsongen i Kobe.

För er som är intresserade av lagen i Nadeshiko League, och fakta kring ligan finns en fullständigt makalös guide på engelska på den här länken. Guiden täcker för övrigt även lagen i nästa högsta ligan.

Tillbaka till Sverige. Här hemma spelas det även ett antal intressanta träningsmatcher. Jag var lite sugen på att sticka ner till Göteborg och se GFC ställas mot Jitex i morgon eftermiddag. Men tyvärr krockar den med en egen match så får således vänta lite innan jag ser Göteborgslagen för första gången i år.
I helgen spelas även damallsvenska träningsmatcher i form av Linköping–Vittsjö och Rosengård–Kristianstad.

Ett steg upp på rankningen

Sverige avancerar upp på femte plats på den världsrankning som Fifa presenterade i dag. Vi kliver förbi Brasilien, som faller från fjärde till sjätte plats. På pallen är det oförändrat USA, Tyskland och Japan. Frankrike är ny fyra – deras bästa placering någonsin.

Noterbart också att Norge och Australien faller ut från tio i topp efter svaga insatser i Algarve respektive på Cypern. Största avancemangen bland de 20 högst rankade länderna gör England och Island som vardera kliver tre platser uppåt till platserna 8 respektive 16.

Här är hela den purfärska världsrankningen.

* Johanna Almgren har givit sin första djupintervju efter senaste knäoperationen. Den finns på den här länken, och den handlar om hennes närmast desperata kamp för att kunna komma tillbaka till fotbollsplanen.

* Rosengårds tränare Jonas Eidevall tycker att hans lag är tunnare i offensiven än i fjol. Det går att läsa i den här artikeln.

* I F17-VM spelades kvartsfinalerna i natt. Lite överraskande åkte båda Afrikas representanter ut, medan Europa är garanterat ett lag i final. I semifinalerna, som spelas natten mot tisdag, möts nämligen Japan–Venezuela och Italien–Spanien. Även om Venezuela har imponerat känns det som att finalen blir Japan–Spanien.

De lagen möttes ju redan i första gruppomgången. Då vann japanskorna hur säkert som helst med 2–0. Jag har imponerats av Japan, och kikade en stund på deras kvartsfinal mot Mexiko i natt. Också den slutade för övrigt 2–0.

En hopplöst hård vind förstörde dock spelkvaliteten i den japanska kvartsfinalen. Vinden förstörde faktiskt matchen för mig också. För framför tv:n kände jag att det var dags att gå och lägga mig när jag började reta mig på att kommentatorn (min gamla kollega Felix Hall, som jag normalt tycker brukar vara bra) hade så stort fokus på att rabbla gammal ointressant statistik att han missade hur spelarna kämpade mot vindbyarna.

Cupen, Magnusson, publiksiffror, bitterhet och ny Göteborgsspelare

Kif Örebro är klart för semifinal i Svenska cupen. Laget vann en svängig kvartsfinal mot Vittsjö efter straffläggning.

Örebro ledde med 2–0 efter första halvlek. Vittsjö reste sig, och kvitterade i slutminuterna genom Jane Ross. Samma Ross såg ut att bli matchvinnare när hon gjorde 2–3 i förlängningen. Men på övertid (121:a minuten) kvitterade Elin Magnusson, och fixade straffläggning.

Där missade Vittsjö i sjätte omgången, och Linda Hallin kunde avgöra.

Ingen av de övriga tre kvartsfinalerna har något speldatum ännu. Till den ena är inte ens lagen klara, då Umeå och Piteå spelar sin åttondelsfinal i helgen. Jag noterar för övrigt att förbundet nu kastat om lagen i mötet AIK–Kristianstad, så att AIK fått hemmaplan. Det stod tvärtom från början. Någon som vet varför?

* Nämnda Elin Magnusson blev för övrigt i går uttagen i landslaget som ersättare till skadade Elin Rubensson. Kul för Magnusson, men visst är det en väldigt underlig uttagning?

Jag accepterar att Magnusson är med i truppen om hon anses vara högaktuell för spel. Men känslan är att hon kommer att placeras längst ut på bänken. Och där tycker jag inte att man skall ha orutinerade 32-åringar. Utan de platserna är bättre att ge till spelare med framtiden för sig.

* Göteborg har presenterat ett korttidsnyförvärv i dag. Amerikanska Sade Ayinde har skrivit på för vårsäsongen. Hennes meritlista ser intressant ut. Kanske att hon kan tillföra damallsvenskan något.

* På twitter i dag presenterades publiksiffrorna i Champions Leagues kvartsfinaler. Wolfsburg hade fina 7985 på sin match mot Barcelona. Näst flest hade Birmingham – 2781. Sedan följde Tyresö med 1769 och slutligen hade Torres pinsamma 562 åskådare mot Potsdam.

Apropå Champions League twittrade Rosengårdsmålvakten Thora Helgadottir häromdagen så här om turneringen:

”Dear Mr UEFA I think it’s time to reconsider the WCL. Best regards from a bitter person

* Wolfsburgs ryska spelare Olga Petrova har lämnat klubben. Hennes hemlängtan blev för stor. Enligt uppgifter på diverse twitterkonton har tränare Ralf Kellermann kommenterat avhoppet med att klubben lär sig av det här, och framöver istället riktar uppmärksamheten när det gäller värvningar mot Skandinavien. Blir intressant att se vilka uttryck det tar sig.

Spänningen lever i England

En av kvartsfinalerna i Champions League lever i alla fall. Birmingham City vann nämligen i går den engelska kvartsfinalen med 1–0 mot Arsenal på hemmaplan.

1–0 är ett riktigt bra resultat att ta med sig till bortamatchen. Ett mål framåt innebär ju att Arsenal måste göra tre. Det gör att dubbelmötet kan bli riktigt spännande.

Höjdpunkter från matchen finns på det här klippet:

Om klippet är talande för matchen så var Birmingham mycket närmare 2–0 än Arsenal var en kvittering.

* Här är även ett klipp med höjdpunkter från Potsdams utklassning i Italien. Det är verkligen ett gräsligt självmål som inleder kavalkaden. Däremot är Julia Simic:s andra mål, det som betyder 5–0 riktigt fotbollsgodis. Först ett fint inlägg från Lisa Evans – som var inblandad i de flesta målen – sedan en tillbakanick från Genoveva Anonma, och slutligen en halvvolley från Simic. Vackert.

Notera också hur Johanna Elsig taktiskt tar av sig tröjan efter sitt 7–0-mål. Därmed fick hon sin andra varning i turneringen, och slipper returen. Däremot är hon därmed varningsfri lagom till semifinalerna.

* I mitt förra inlägg skrev jag om att Champions League behöver göras om. Den uppfattningen delas här av Alva Nilssondamfotboll.com.

* I går kom även nyheten ut om att Sverige möter Tyskland i Örebro den 29 oktober – om vi klarar VM-kvalet utan att behöva spela playoff.

* En annan nyhet från i går var att SVT och TV4 delar på sändningen av EM 2017. Det var en bra nyhet, för det borde innebära att de flesta matcher kommer att visas i svensk tv.

* Natten mot fredag spelas kvartsfinalerna i F17-VM. De går enligt följande: På övre halvan spelar Venezuela–Kanada och Japan–Mexiko, och på den undre möts Ghana–Italien och Nigeria–Spanien. Eurosport sänder totalt tre matcher. Två vid midnatt och ytterligare en senare på natten. Klart verkar vara att en av de tre matcher som sänds är Ghana–Italien.

* Slutligen ett litet skämtklipp från Göteborgs träningsläger, där assisterande tränaren Stig Fredriksson agerar kalsongmodell. Lite kul är det allt:

Veckans ord: moratorium

När jag gick på låg- och mellanstadiet hade vi veckans ord. Det handlade om svåra ord som vi skulle lära oss att både stava till, och förstå betydelsen av.

Den här veckans ord i Damfotbollssverige är utan tvekan moratorium – eller moratorieackord.

För det är ju just ett moratorium som räddar Tyresö Fotboll AB. I varje fall tillfälligt.

Jag har ägnat eftermiddagen åt att först försöka förstå vad ett moratorium innebär. Själva ordet var lätt att slå upp. Det innebär i det här fallet att Tyresö får uppskov med att betala tillbaka sina skulder på 7,8 miljoner kronor. Man slipper troligen att betala ränta på skulderna, och har två till tre år på sig att betala tillbaka hela skulden.

Den kniviga frågan i det här fallet är om ett moratorium innebär att Tyresö skall tvångsnedflyttas. Det raka svaret på frågan är ja – ett moratorium är ett ackord, och skall leda till nedflyttning.

Men i juridik och ekonomi är saker sällan så enkla som de kan verka. Därför finns det vägar för Tyresö att rädda sig kvar i damallsvenskan. Läs mer om det i den här artikeln.

Tyresö kan alltså fortfarande klara krisen.

Men det blir inte lätt. Tvärtom står klubbledningen inför ett par riktigt tuffa månader. Under våren har de enligt dagens beslut en lönekostnad varje månad på 800 000 kronor. Den summan kan sänkas rejält till sommaren, vilket skulle underlätta arbetet.
Men utmaningen är inte över för det. För en klubb som är 7,8 miljoner kronor back måste årligen göra ett plus på cirka tre miljoner kronor de kommande tre åren för att klara sig ur krisen.

Det kräver antagligen att man måste bromsa och gasa samtidigt – något som är en riktigt svår konst.

I det länkade beslutet framgår delvis hur klubbens ekonomi är uppbyggd i år. Sponsorsintäkterna står för cirka tio miljoner kronor i år. Den summan blir svår att bibehålla om den sportsliga kvaliteten sänks. För sponsorer är kräsna, och jag kan dessutom tänka mig att den här soppan gör att flera kommer att fundera igenom rejält innan de skriver på för fler säsonger.

Det har länge varit klart att klubben har stort hopp till framgångar i Champions League. Enligt beslutet ger en finalplats 800 000 kronor, och en finalseger två miljoner. Det vore givetvis enormt välkomna tillskott.

Det allra viktigaste för att klara krisen blir nog ändå det där biståndsprojektet i Afrika som man pratar om. Det blir väldigt intressant att se vad det handlar om. För ett biståndsprojekt som kan ge biståndsgivaren fyra miljoner kronor om året låter ju otroligt spännande.